accu in de vriezer ???

door snelle zelfontlading van de bijvoorbeeld IB4200 cellen moet je eigenlijk
de cellen elke maand, als je ze niet gebruikt ( Winter ) ontladen en dan weer laden.
Om dat te voorkomen heb ik gehoord dat je de cellen dan in de vriezer moet leggen
dan is dat niet nodig ??? iemand hier ervaring mee ???

door snelle zelfontlading van de bijvoorbeeld IB4200 cellen moet je eigenlijk
de cellen elke maand, als je ze niet gebruikt ( Winter ) ontladen en dan weer laden.
Om dat te voorkomen heb ik gehoord dat je de cellen dan in de vriezer moet leggen
dan is dat niet nodig ??? iemand hier ervaring mee ???

Dit is wat Schulze er van vindt:
Langzeit-Lagerung:
alte Generation leer lagern (etwa alles was in der Sub-C Bauform bis 3,3 Ah geht), d.h. entladen
bis zur Entladeschlußspannung (s. Pflege), bei möglichst niedriger Temperatur (-20°C bis +10°C).
Die (niederohmige) neue Generation darf wegen der erhöhten Selbstentladung nicht leer gelagert
werden - d. h. nach einer Entladung bitte wieder ca. 30% einladen (Mengen-Abschaltung benutzen).

Okee oude versie bijna leeg trekken en dan in de vriezer, nieuwe cellen zoals de IB4200
30% laden en dan................, misschien mis ik iets maar hier schiet ik niks mee op

Okeey, zelf doe ik het nog wel eens. als ik weet dat ik een lange tijd niet zal rijden.
Wat gebeurdt er nu. de Ionen in je cellen gaan harder bewegen naarmate de temperatuur hoger wordt. Hierdoor krijg je een hogere stroom uit je accu. Maar als je boven de 50 graden (uitwendig gemeten op de cel) komt dan slaan de ionen stuk tegen elkaar of de wand, omdat ze "te snel" gaan bewegen. Daarom wil je dus dat je accu niet "te heet" wordt.
Als je ze koelt gaan de Ionen steeds langzamer bewegen en gaan ze op een gegeven moment stil staan. Hierdoor lopen ze dus minder snel leeg, en blijven ze wat langer goed. Hoeveel het scheelt weet ik niet, en ik verwacht ook dat het verwaarloosbaar is.
Wel moet je goed opletten dat je de accu pakketten vacuum verpakt. Doe je dit niet krijg je condens aanslag op je cellen en kun je corrosie verwachten.

kortom doen ja of nee? het kan, maar zal niet broodnodig zijn.

Groet Robert

nog niet veel opgeschoten...... ook weer een vaag antwoord ..
om van de reply van ssassen maar niet te spreken

nog niet veel opgeschoten...... ook weer een vaag antwoord ..
om van de reply van ssassen maar niet te spreken

Reply was volgens mij niet aan jou gericht, maar aan degeen die ionen laat stukslaan op een accu-wandje. Kan een nobelprijs inzitten als je dit lukt overigens!

Reply was volgens mij niet aan jou gericht, maar aan degeen die ionen laat stukslaan op een accu-wandje. Kan een nobelprijs inzitten als je dit lukt overigens!

Okee, kan natuurlijk een anti-ionen batterijwand zijn, en het is natuurlijk wel goed
bedoeld.

Zet even op je verlanglijst voor cadeau's onder de kerstboom: Natuurkunde voor Dummies, volgens mij heb je namelijk of een paar lessen zitten slapen, of heb je ze gewoon gemist?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

mm, Ssassen, met zulke soort antwoorden is de betrokkenen niets, Hiermee kan je enkel beledigend overkomend, echter weinigs constructief.
Jammer hoor, een gemiste kans.

Accu's in de winterperiode niet in de vriezer bewaren, maar in de koelkast. Nu zullen de familieleden er minder gelukkig mee zijn om tussen het broodbeleg wat verdwaalde accu's aan te treffen, dus een koele, droge plek is ook een optie.

Bij lagere temperaturen is niet alleen de zelfontlading minder, maar ook de seperator in de cellen raakt minder snel aangetast. Dit geldt zowel voor NiCd- als NiMH-accu's. Bij NiCd's heb je ook minder kans, dat er sluiting in de cel ontstaat.

Back