accu indicatie LED

Hallo,

Ik heb een vraagje met betrekking tot het bewaken van de spanning van de accu's aanboord van mn vliegtuig. Ik heb zowel een 4.8 als een 6V aanboord (ontsteking / RC) en ik zou graag een betrouwbare manier van accu indicatie willen. Nu kan ik natuurlijk naar de winkel gaan en daar een aparaat als de voltspy 2 halen. Maar voor ik dat ga doen, eerst natuurlijk zelf proberen. Wie kan me daarin wegwijs maken.

Specifieke vraag, als ik mbv een LED de spanning wil weer geven, hoe doe ik dat? en wat is het sein dat de boel leeg is? en wanneer komt dat seintje dan?? :)

goed, iemand ideeen?

bedankt!
Christiaan

als u aangeeft bij hoeveel volt een led moet gaan branden kan ik een schema voor u maken, het is namenlijk zo dat ik niet weet waneer de accu leeg wordt genoemd of waneer de spanning te laag is om nog goed te kunnen functioneren.

als u toch het schema zelf wilt maken moet u dat doen met zenerdiodes die transistoren laten "schakelen".

leeg is 0,9V per cel,,

dus 6V is 5 cellen = 4,5V
4,8 volt = 4 cellen = 3,6V

maar ik denk dat hij geliever ook nog land voordat zijnn accus egt leeg zijn dus ik zou zeggen 5V en 4V

Heej dat klinkt super. ik ben geen held in electronica dus alle hulp is welkom. Bij de 4.8 volt zou ik graag de accu 'alarm' willen laten melden bij 4.0 en de 6 volt accu bij 5.0 volt. (voor de zekerheid ga ik uit van 1.0 volt per cel)

Hartelijk bedankt!

Christiaan

Cheeta zei:
maar ik denk dat hij geliever ook nog land voordat zijnn accus egt leeg zijn dus ik zou zeggen 5V en 4V

ik ben ook niet de grote hel in elektrnoica hoor, ik kan het aleen maken in het vliegtuig zegmaar niet als het vliegtuig nog in de lucht zweeft je op de grond iets doorkrijgt van je accu. of was dat niet de bedoeling.

:) neu, das niet direct nodig. Als ik maar op een betrouwbare manier voor iedere vlucht kan controleren of de accus nog voldoende stroom hebben.

nogmaals dank!

Nou.....ik wil het schemaatje óók wel ontvangen indien mogelijk....

Groetjes,
Peter

De spanning die een NiCad of NiMH accu afgeeft is een hele slecht indicatie van de laadtoestand. Als de accu ontladen wordt zal de spanning in eerste instantie vrij snel zakken tot rond de 1,2V per cel. Daarna zal de spanning heel lang rond die 1,2V blijven. Als de accu al zo goed als leeg is zal de spanning pas verder zakken.
Als je een waarschuwings LED gaat gebruiken ben je eigenlijk al te laat als die LED gaat branden. Met andere woorden als de LED gaat branden moet je direct stoppen omdat de accu dan eigenlijk al leeg is. Je kan natuurlijk de waarschuwing vroeger geven maar dan krijg je als een waarschuwing als er nog ruim voldoende energie in de accu zit.
Als je een waarschuwing krijgt bij 4,8V dan kan de accu nog zeker voor 80% vol zijn. Die waarschuwing komt dus veel te vroeg. Ook als de accu voor nog maar 20% geladen is zal de spanning nog steeds ongeveer 4,8V zijn. Bij 4,4V zit er misschien nog maar een procent of 10 in de accu en bij 4V is het al minder dan 5%.

Vele jaren geleden heb ik ooit een schakelingetje uitgewerkt dat je een redelijke indicatie geeft. Dat schakelingetje is gepubliceerd geweest in Hobby Bulletin. Als er toch interresse voor is kan ik het wel opzoeken en ook hier "publiceren". Helaas moeten jullie dan wel tot zondag geduld hebben, ik heb nu weer werk dus minder tijd voor het forum. :cry:
Zolang de groene LED brandt is de accu nog redelijk. Als de rode LED ook gaat branden kom je al in "het gevaren gebied". Je kan dan beter geen nieuwe vlucht meer gaan maken. Als alleen de rode LED nog maar brandt is de accu feitelijk leeg en moet je de accu niet meer gebruiken.
Toch blijft het een ongeveer schakeling en moet je het als niet meer dan een hulpje zien. Je kan en mag er niet volledig op vertrouwen om de hierboven al genoemde redenen.

Hallo Ernst,

Duidelijke uitleg! Ik wil dat schema wel graag hebben.
Groetjes,
Peter

@ernst:

werkt dat schematje ook door middel van de accuspanning. of wordt die af en toe ook belast gemeten?

is eigenlijk zo'n spanningsmeter met meerdere ledjes dan niet heel duidelijk???
zoiets als dit: http://www.aero-nuts.com/popup_image.php?pID=271
je weet dan toch wat normaal is, en als je er een beetje bewust mee omgaat, is dit toch heel veilg vliegen?

of zie ik nou iets belangrijks over het hoofd?

Mijn ervaring is dat het meten van de spanning aan een nicad of nimh accu geen enkele zin heeft om exact de redenen die Ernst al noemt. Ik heb, als ik het verbruik tijdens het vliegen wil meten, dan ook een gelijkstroom metertje gebouwd zoals dat langere tijd geleden in Modell heeft gestaan. Dat maakte gebruik van een mini LCD display uit een km teller voor fietsen. Daar werd een klein schakelingetje in ingebouwd en je hebt een meter ter grootte van een microservo die op een display aangeeft hoeveel milliampere uur er verbruikt is. Wat mij bij meerdere metingen (ook recent nog met digi servo's) steeds opviel was hoe WEINIG capaciteit uit de accu feitelijk verbruikt wordt, maar dat de belasting met name bestaat uit piekstromen die maar heel kort duren. Dat is voor dan ook de reden geweest alleen nog maar met accu's te vliegen die veel stroom kunnen leveren zonder dat er een grote spanningsdip optreedt. Om dit goed te kunnen meten heb ik afgelopen zomer een logger gemaakt die ongeveer 25 keer per seconde stroom en spanning meet van de vliegaccu en dit een geheugen opslaat hetgeen na de landing weer is uit te lezen met een laptop of PC. Leuk speelgoed. Als je wil weten hoever de accuspanning instort tijdens het vliegen dan moet je eens kijken naar de site van Martin Baratt die een metertje als bouwpakketje heeft waarmee je de hoogste, de laagste, en de gemiddelde spanning van de vliegaccu kan bepalen zoals die waren tijdens het vliegen. Dit heeft in RCM&E gestaan. Ik vind dat metertje veel meer zeggen dan een LEDje wat de actuele spanning aangeeft want, nogmaals, die is ook nog ruim voldoende als de accu tien minuten later volledig instort omdat hij leeg is.....

In de praktijk komt het erop neer dat ik niet meer meet omdat ik weet dat de accu's meer dan genoeg capaciteit hebben als ze vers geladen zijn.

Hans Delemarre.

Chirtiaan, als je belangstelling hebt voor het oorspronkelijke artikel uit Modell dan kan ik een scan daarvan sturen. Stuur een PBtje

michiel b zei:
@ernst:

werkt dat schematje ook door middel van de accuspanning. of wordt die af en toe ook belast gemeten?

is eigenlijk zo'n spanningsmeter met meerdere ledjes dan niet heel duidelijk???
zoiets als dit: http://www.aero-nuts.com/popup_image.php?pID=271
je weet dan toch wat normaal is, en als je er een beetje bewust mee omgaat, is dit toch heel veilg vliegen?

of zie ik nou iets belangrijks over het hoofd?
Zondag zal ik het schema opzoeken en "publiceren".
Maar nogmaals een waarschuwing, het is een hulpmiddeltje dat weinig toegevoegde waarde heeft. Ook als je er bewust mee omgaat helpt het je maar een klein beetje.
Hieronder staat een voorbeeld van een ontlaadgrafiek van één Nicad cel. Je kunt zien dat de celspanning gedurende hele lange tijd rond de 1,2V blijft. Aan de spanning kan je dus heel moeilijk zien hoe ver de cel al ontladen is. Helaas geldt dit voor alle apparaatjes, als de waarschuwing komt is het al rijkelijk laat.
Als bij 1V per cel de LED aan gaat is de cel al zo goed als leeg. Het duurt dan nog maar enkele minuten voor de cel 0V is. Bij 1,1V per cel heb je iets meer tijd maar nog steeds is het erg weinig.
Bij het schakelingetje dat ik heb begint de rode LED te branden bij ongeveer 4,3V. Het kan iets eerder zijn, dat hangt af van de nauwkeurigheid van de onderdelen. Later is het zelden misschien wel bijna nooit.

Ontlaadgrafiek.jpg

Ik vroeg me nog af. Is het niet zo dat het spanningsverloop van een nimh niet anders is (meer eclipse) dan nicd (blok)?

En zou de oplossing dus een ampere meter zijn? dan zou dat van Hans wel super zijn. Ik heb namelijk ook bij conrad wat zitten neuzen en die hebben mooie lcd stroom/spanning meters, maar die hebben een externe voeding van pakhembeet, 9v nodig...das dus minder ideaal... maar amperemeten is het meest betrouwbaar begrijp ik?

bedankt voor de reacties!

De ledjes geven niets meer aan dan de spanning op dat moment, als je accu op instorten staat geeft hij dat niet aan.
Toch gebruik ik het en kun je een kleine verandering in de spanning opmerken.

Als er 1 cel uitvalt ben je eigenlijk verloren omdat de besturing dan niet meer werkt. Sommigen gebruiken dan 5 cellen, mocht er dan 1 uitvallen blijft alles werken.

Het moment dat de accu inkakt is gewoon moeilijk te voorspellen, dus soms je accu`s ontladen op dezelfde gebruiksstroom geeft een indicatie hoelang je model nog aan had kunnen staan.

Beste mensen,

Ik heb een probleempje. Ik heb het beloofde artikel al snel terug gevonden maar helaas niet meer op een schijf of zo. Ik heb het artikel alleen nog op papier. Dat heb ik ingescand maar helaas kan ik die scans niet uploaden naar "Modelbouwupload". Ze zijn (veel) te groot. Verkleinen kan ik ze niet want dan wordt het geheel zo goed als onleesbaar.
Ik kan hier dus alleen het schema laten zien en als jullie het artikel ook willen hebben stuur me dan een PB met je e-mail adres dan stuur ik het wel via e-mail naar je toe.
Dit is het schema van het schakelingetje:
NiCad%20monitor%204.jpg

Back