Accu kabel

Waarvoor is de witte kabel??

Balanceerkabel??
f459608e012ad415f6507309c2dd5320.jpg
50c92758de0ffe163dd05a6c84a1e3e0.jpg

Aangezien het een 1s cel is, 3,7volt, valt er weinig te balanceren. Waar het dan wel voor is? Zit er een laad-elektronica in de cel?

Sensor om de accu-temperatuur te meten (tbv de veiligheid bij bv laden?

Zou je met een multimeter moeten kunnen meten.
Multimeter op weerstandsmeting zetten en verbinden met de witte en (waarschijnlijk) zwarte draden..
Als het een temperatuurgevoelige weerstand is zal de waarde veranderen als de accu warmer en kouder wordt. (koelkast, boven een pannetje heet water of zelfs maar even in je hand houden)

Ik heb op Instructables een foto gevonden van een opengewerkte accu van dit type. Daar kantje zien dat de witte draad slechts naar de laadelectronica gaat. Een temp sensor zou ik verwachten tussen de sensor en de laadelectronica en dus niet terug van de laadelectronica en de boombox. Mogelijke een batterij niveau indicator signaal?? Opladen kan gewoon via een 1 cell lipolader op rode en zwarte ader. Dan eens meten wat voor spanning er tussen de witte en de zwarte ader staat.

Zou je de foto, of een linkje er naar, kunnen plaatsen?
Zonder de foto kan ik je redenatie niet echt volgen.

Uiteraard kun je de lipo gewoon laden en gebruiken, maar de vraag gaat er over waar de witte draad voor bedoeld is.

Die witte draad is vast bedoeld voor een temperatuur sensor.
Meest waarschijnlijk een temperuurafhankelijke weerstand. (prima techniek, voordelig, eenvoudig) Dit kun je eenvoudig zelf volgen door een weerstandsmeting te doen over de witte en zwarte draad.
(tussen wit en rood zou ook kunnen)

Er zijn ook temperatuur sensoren die de gemete waarde via een digitale code terug sturen (over de witte draad).
Daar kun je met een multimeter niets zinnigs aan meten.
Is ook een goedkope en eenvoudige techniek, maar een beetje "overkill" voor deze toepassing en waarschijnlijk niet van toepassing.

Laatst bewerkt:
Het is ook mogelijk dat er een beveiliging in het pakket zit die moet voorkomen dat de accu te ver wordt ontladen. Die beveiliging zal bij het laden in de weg zitten. Wil je de accu kunnen laden dan moet je die beveiliging "omzeilen" met een andere draad.

Ik zat even te puzzelen hoe ik de link door kan sturen maar heb geen oplossing gevonden. Als je naar Instructables.com Gata en zoekt op Replacing the Battery of a Logitech Boombox dan vind je het juiste artikel. Hier vervangen ze de daadwerkelijke accu in deze accupack en kan je dus zien wat erin zit. Ik hoop dat dit helpt.

Back