Accu kapot?

Super john

verslagschrijvers
Ik heb een 6s lipo van Flightpower 4950 Mah, ik laad deze gewoon met 1C. Ik vlieg deze accu altijd zo tussen de 25 en 30% leeg. Maar de laatste 3 keer dat ik hem laad ligt de accu meer dan 2 uur !! ander lader en gaat er niet meer dan +/- 2600 MAh in??

Ik gebruik de robbe duo power 8s lader en heb elke keer de instellingen gecheckt en die staan goed. Nadat de accu geladen is check ik hem met een lipo checker en die geeft aan dat de lipo voor 98% vol zit?

als ik heb dus tot 30% leeg gevlogen heb dan moet er 3500 MaH in en geen 2600 MaH, is de lipo stuk??

Hoe oud is de lipo?

Weet wel dat lipo,s die wat op beginnen te raken je lader steeds langer blijft balanceren.
Maar er zou ipc wel dezelfde hoeveelheid mAh erin moeten kunnen duwen volgens mij.

Maar hoe weet je zeker dat je er 3500mAh uit hebt gevlogen?

mijn lader heeft de mogelijkheid een lipo tot 3V per cel te ontladen, waarna je hem ook weer kunt opladen.. mijn ervaring is dat de lipo dan veel vitaler is.. ik doe dit met mijn oude accus (2s 900 mah) en merk een verschil .. na gebruik gaat er weer wat meer mah in.. en zijn ze minder snel uitgeput. (naar mijn gevoel)

Hoe oud is de lipo?

Maar hoe weet je zeker dat je er 3500mAh uit hebt gevlogen?

Hoe oud de accu is weet ik niet, maar ik heb hem nu 12 keer opgeladen en zie tijdens de laatste 3 laadcycles dat er meer uit gaat dan in gat

Als de accu 4950 MaH is en na het vliegen zit er nog 30% in dan heb ik er +/- 3465 Mah uit gehaald, maar na het opladen krijg ik er niet meer dan 2600 Mah in.

Misschien is de Accu langzaam aan het overlijden :-(

toch es leegtrekken tot die 3V. dan kan je opnieuw beginnen laden met e "lege" lipo.
moet zeggen dat ik dat eigenlijk ook heb hoor met mijn lipo.
hoewel cellen komen tot 3.8 volt na vlucht met nog "30%" erin.(gemeten na rustpauze lipo)
als je dan herlaadt zie je dat er eigenlijk veel meer in zou moeten zitten dan die 30% want je krijgt er minder in...
bv 3000mah: slechts 1700à 1800 terug erin...
volgens mij gebruiken we die smartguards gewoon verkeerd. en zijn we te voorzichtig met de lipos...

Mensen je moet je heel goed realiseren dat de capaciteit van accu's wordt opgegeven bij een heel lage ontlaadstroom! De meeste LiPo fabrikanten geven de capaciteit op bij een ontlaadstroom van 1/5C. Nu hebben alle accu's, dus ook de Lipo's, de onhebbelijkheid dat de capaciteit minder wordt naarmate de ontlaadstroom hoger wordt.
De hier genoemde accu heeft bij 1/5C een capaciteit van 5000mAh (even afgerond voor het gemak). Wanneer je deze accu dus met slechts 1A ontlaad zal de accu dat 5 uur moeten volhouden. Ga je er veel meer stroom uit trekken, stel 10C dus 50A, dan zal de capaciteit duidelijk lager blijken te zijn. Er blijft misschien maar iets van 4000mAh van over. Het kan zelfs nog lager uitvallen mede afhankelijk van de kwaliteit, leeftijd en het gebruik van de accu.
Het is dus helemaal niet vreemd dat je minder energie in de de accu kan krijgen dan je zou denken.

LiPo's ontladen tot de minimum spanning voordat je ze gaat laden zal echt NIET resulteren in betere prestaties. Je accu zal absoluut sneller "slijten" en dus eerder de geest geven. Je kan een LiPo bijvoorbeeld 300 keer laden als je hem elke keer tot de minimum spanning ontlaad. Ontlaad je de accu maar voor 50% dan kan je de accu vele malen vaker laden, misschien tot wel 800 keer toe. Ontlaad je de accu niet meer dan 20% dan kan je hem nog veel vaker laden, tot wel 2000 keer toe! Deze getallen hoeven niet voor alle LiPo's te gelden. Deze getallen heb ik van Kokam, andere merken zullen soortgelijke effecten vertonen maar de waardes kunnen meer of minder zijn.
Ontlaad je de accu tot (ver) onder de minimum spanning dan zal het aantal keren dat je hem kan laden heel snel zakken. In het ergste geval kan je accu bij de eerste keer dat je dat doet al naar de knoppen zijn.
Dus ontladen is niet nodig en zelfs af te raden. De prestaties zullen echt niet beter worden en het gaat ten koste van de levensduur van de accu.

Ook zo'n raadsel...

Hoi,

Ik vlieg met een Zippy 5s3000. Laatste keer geladen met 2amp. duurde erg lang, zo'n 10 uur. (Robbe Duo-Power 8S EQ-BID
Geladen capaciteit 3450 Mah...8-O

Iemand een idee dat er veel meer in kan dan de accu groot is??
Accu heeft nu zo'n 35 cycli gehad.

gr. Luc

Ernst
bedankt vr de uitleg!
denk je dat het laden aan 2C in feite goed is voor de lipo? of zal die de levensduur ook verkorten?

Een LiPo kan je het beste laden met de stroom die de fabrikant voorschrijft. Schrijft de fabrikant dat je hem met niet meer dan 1C moet laden dan moet je dat ook niet doen! Mag je hem met 5C laden (die zijn er ook) dan kan je die accu dus met 5C laden maar dat hoeft niet! Over het algemeen zal een accu met een lagere laadstroom beter laden en meer energie opnemen dan met een hele hoge laadstroom.
De meeste moderne LiPo's kunnen prima geladen worden met 2C en dat kan je dus gerust doen. De accu's zullen daar niet extra van te lijden hebben.

Er wordt nog steeds veel te veel gekeken naar wat de lader in de accu stopt. Het is al vele malen geschreven dat je daar niet te veel waarde aan moet hechten.
Skywalker heeft zijn accu maar liefst 10 uur aan de lader laten hangen. Als het een goede LiPo lader is zal dat weinig kwaad kunnen dus zal de accu daar ook niet slechter van zijn geworden.
Je moet je wel realiseren dat een heel groot deel van de extra energie die door de lader in de accu is gestopt als warmte verloren is gegaan. Het meest zal in de balancer zijn "opgestookt" maar een klein deel zal in de accu zelf in warmte zijn omgezet.
Wanneer de accu vol raakt zal de laadstroom lager worden. Theoretisch zal hij zelfs 0 worden maar dat zal in de praktijk nooit gebeuren. Door die hele kleine stroom zal de balancer dus niet te heet worden en ook de accu zal er zo goed als niets van merken. Het probleem is alleen dat de lader nog niet "weet" dat de accu al vol is en dat de laadstroom die er nog loopt door de balancer wordt weggewerkt. Daarom blijft de lader doorgaan en denk je dat de accu nog niet vol is.
Als je met 1C gaat laden en de lader is na 2 uur nog niet gestopt dan kan je hem zonder gevaar zelf stoppen. De balancer zal het merendeel van de laadstroom die er nog loopt wegwerken dus feitelijk is het laden al wel gestopt. De accu zal op 1% of minder na vol zijn.

Ernst
bedankt vr de uitleg!
denk je dat het laden aan 2C in feite goed is voor de lipo? of zal die de levensduur ook verkorten?

Dat ligt eraan.

Een gewone 1/2C te laden lipo gaat langer mee geladen bij 1C.

Toch zijn er lipo,s waarbij dit steeds minder tot niks uitmaakt.
B.v de welbekende hyperion cellen, polyquest, zippy heeft een reeks etc.
Die wel met 5C geladen kunnen worden.
Deze cellen geven zelfs meer punch geladen onder 5C dan onder 1C.

Verklaarbaar?

Is het verklaarbaar? Ik bedoel, hoe kun je 12% meer laden dan de accu groot is? Laat staan dat de accu niet eens leeg was, hoe leeg weet ik natuurlijk niet. (Voorheen ging er 2600 tot 2900 in)

Dat de lader maar doorgaat met een zeer geringe stroom is verklaarbaar dat de spanning op 20.7 volt blijft hangen, voorheen 20.99 volt en de lader sloeg af bij 21 volt. Welk effect treedt hier nu op?

Gr. Luc

Hmmm, veel leesvoer maar moet ik er vanuit gaan dat mijn accu "op" is?

Ikzelf heb deze accu al 2e hands gekocht dus wie weet hoeveel keer deze accu al is op geladen?

Even iets anders, daarvoor mijn excuus.
Binnenkort begin ik ook aan lipo's.
Maar wat is nu een goede kader?
Liefst 1 waar je weinig tot geen omkijken naar hebt.
En waar je ook de normale accu's mee kan blijven laden?

Gr Erwin.

...... Maar wat is nu een goede kader?
Er zijn heel veel goede laders op de markt. Na het doorlezen van de nodige draadjes hier op het forum zal je zeker een voor jou goede keuze kunnen maken.

...... Liefst 1 waar je weinig tot geen omkijken naar hebt.
Je moet NOOIT een accu onbeheerd opladen. Zeker LiPo's moet je in de gaten houden maar dat geldt feitelijk voor alle accu's. Het is vaak genoeg verkeerd gegaan en zo goed als altijd wanneer er niemand bij was. Aan één kant gelukkig want dan kan er ook niemand wat oplopen. Aan de andere kant verkeerd want als er iemand de zaak in de gaten had gehouden zou het hoogstwaarschijnlijk niet fout zijn gegaan.
Ben ik er altijd bij gebleven wanneer ik een accu laad? :nooo: Nee, niet altijd en het is dus ook een keer mis gegaan. Schade is beperkt gebleven tot een brandplek op een tafel, een smerige vlek op de muur en veel rotzooi over de vloer. Het zal je verbazen hoeveel troep er uit een ontploffende NiCad cel komt. :oops:

...... En waar je ook de normale accu's mee kan blijven laden?
Wat noem je een "normale" accu. De meeste laders kunnen vrijwel alle in de modelbouw gebruikelijke accu's laden. NiCad, NiMH, LiFe, LiPo, lood en loodgell accu's.

Je moet NOOIT een accu onbeheerd opladen. Zeker LiPo's moet je in de gaten houden maar dat geldt feitelijk voor alle accu's. Het is vaak genoeg verkeerd gegaan en zo goed als altijd wanneer er niemand bij was. Aan één kant gelukkig want dan kan er ook niemand wat oplopen. Aan de andere kant verkeerd want als er iemand de zaak in de gaten had gehouden zou het hoogstwaarschijnlijk niet fout zijn gegaan.
Ben ik er altijd bij gebleven wanneer ik een accu laad? :nooo: Nee, niet altijd en het is dus ook een keer mis gegaan. Schade is beperkt gebleven tot een brandplek op een tafel, een smerige vlek op de muur en veel rotzooi over de vloer. Het zal je verbazen hoeveel troep er uit een ontploffende NiCad cel komt.

Kan wel mits je maar de juiste maatregelen neemt.
Lipo b.v in een metalen geldkistje laden etc.

Je moet gewoon denken ooit gaat de boel in de fik.
Neem je daar maatregelen tegen dan kom je bij aankomst alleen een nare lucht en een zwarte bak tegen mits het ooit fout gaat...

Natuurlijk, je kan de A12 ook te voet oversteken ALS je maar voorzichtig genoeg bent.
Nee zo moet je niet naar dit soort zaken kijken.
Je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken en je accu's niet onbeheerd laden. Zoals ik al aanhaalde, ik maak me er ook wel eens schuldig aan. Tot nu toe is dat maar één keer mis gegaan. Het heeft me wel aan het denken gezet en ik ben echt veel voorzichtiger geworden. Sommige vinden misschien te voorzichtig maar dat interesseert me niet echt. Ik vraag me af hoe die mensen zullen reageren wanneer er een stevige NiCad cel in de kamer boven uit elkaar klapt. Echt waar je schrikt je een slag in de rondte. :oops:

Even iets anders, daarvoor mijn excuus.
Binnenkort begin ik ook aan lipo's.
Maar wat is nu een goede kader?
Liefst 1 waar je weinig tot geen omkijken naar hebt.
En waar je ook de normale accu's mee kan blijven laden?

Gr Erwin.

IK begin een draadje omdat IK een vraag heb over een accu, vervolgens komt er iemand die eerst zijn excuus aanbied en een vraag in MIJN draadje start en volgens gaat men verder op dit onderwerp!

Meneer Spookhol, start de volgende keer lekker een eigen topic.

Natuurlijk, je kan de A12 ook te voet oversteken ALS je maar voorzichtig genoeg bent.
Nee zo moet je niet naar dit soort zaken kijken.
Je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken en je accu's niet onbeheerd laden. Zoals ik al aanhaalde, ik maak me er ook wel eens schuldig aan. Tot nu toe is dat maar één keer mis gegaan. Het heeft me wel aan het denken gezet en ik ben echt veel voorzichtiger geworden. Sommige vinden misschien te voorzichtig maar dat interesseert me niet echt. Ik vraag me af hoe die mensen zullen reageren wanneer er een stevige NiCad cel in de kamer boven uit elkaar klapt. Echt waar je schrikt je een slag in de rondte. :oops:

Ik vind wat je zegt onzin:
Bij mij kan mij lipo + lader uit elkaar klappen, in de fik vliegen en er gebeurt niks met de omgeving omdat ik die veiligheid zelf heb ingebouwd.

Bij de A12 heb jij geen zekerheid ingebouwd dus blijft het risico bestaan en is dus geen vergelijk.
Als je nu een voetganger loopbrug over de A12 had gebouwd dan had je wel een zekerheid ingebouwd.

Ik vind die je moet er bij blijven theorie leuk maar in de praktijk gaat de deurbel, je moet naar de wc en als je 8 lipo,s achter elkaar laadt....

Nee dan beter de boel in een brandveiligge bak laden met niks er boven of in de buurt.
En dan nog ga je geregeld eens kijken, lipo wisselen etc.

Back