accu kapot?

hallo,

Voor mijn xray m18t heb ik verschillende side by side packs. Ik heb perongeluk bij het opruimen 1 pakketje op iets metaals gelegt waardoor de accu kortsluiting maakte. De volgende dag had ik dit pas in de gaten. Ik had accu weer opgeladen om uit te testen. Het lukt nu net of je op 5 cellen rijd inplaats van 6. Ik heb ooit hier een truckje gelezen om zo'n accu weer te reanimeren maar kan dit niet meer vinden.

Gr. roman

Eerst met een Voltmeter opzoeken welke cel op 0 Volt staat. Daarna deze cel een stroomstoot geven met zo'n 1 à 1,5 Ampere gedurende 10 sec. Het gehele pakket in één keer zo'n stroomstoot geven kan trouwens ook. Vervolgens de accu opnieuw laden.

Je hebt hiervoor wel een accusnellader of een regelbare, gestabiliseerde voeding nodig. Heb je die niet, dan kun je als paardenmiddel de cel zeeeeeer kortstondig parallel aansluiten aan een autoaccu of een goedwerkend accupakket. Dit levert vonken en hitte, dus oppassen en snel zijn!

Om niet speciaal een nieuw topic te maken. Ik heb een Ni-CD accu 1800mah, al wel een tijdje oud. Het probleem is dat ik er nog maar 1427mah in krijg met mijn Ultramat 14 die inmiddels op 25mv/c staat:|, houd de temp wel in de gaten, en de accu komt niet boven de 30 graden celcius.
Wat kan ik doen?

RJ

Back