Accu komt niet aan capaciteit

• Topicstarter Topicstarter Haasje
  • Startdatum Startdatum
H

Haasje

Guest
Ik heb een tweede hands zender gekocht, een Futaba FC18. Leuke zender, helemaal top voor me heli, maar ik heb een vraag over de batterij die ik erbij gekregen heb. Dit is een standaard 1800mAh 9.6v NiCd accu. Ik heb ook een SimProp intelli Bi-Power gekocht om ze te laden. Nu is het punt dat er volgens de lader maar rond de 1600 mAh ingaat. De ene keer iets meer, de andere keer iets minder. Ik heb hem al een 5 maal gecycled op 0.25 A discharge en 1A charge, maar hij komt nooit verder dat ongeveer 1600 mAh. Als ik me zender aan zet met een volle accu geeft hij ook maar 9,7 V aan. Volgens mensen op de club hoort dit bij een volle accu toch wel 10,5 of 11 volt te zijn.
Betekent dit dat er een rotte cel in de pack zit? Kan het met de leeftijd van de accu te maken hebben? Iemand een idee?

Het lijkt er wel op, je kan dat meten met een voltmeter met een scherpe meetpen, die steek je door de isolatie heen. Dan kan je cel voor cel meten.

als je het niet vertrouwd zou ik de set vervangen voor ca 25 á 30 euro heb je een nieuwe.

Is waar. ik ga zeer waarschijnlijk ook een verse halen. eentje met wat meer capaciteit. Maar voor mijn nieuwsgierigheid, als ik ga meten in een volle accu wat zou ik dan precies waar moeten meten?

De suggestie op per cel de spanning te meten om zo een eventuele defecte cel te localiseren is een goede. Een goede indicatie is ook de temperatuur van de individuele cellen tijdens het laadproces. Een duidelijk warmere cel duidt op problemen.

Echter, ik vraag me nog een paar dingen af.

In de eerste plaats hoe laad je de accu. In de zender met de originele Robbe/Futaba laadkabel? Dan is in ieder geval snelladen een lastige zaak. Bij veel zenders is in het laadcircuit een diode opgenomen ter bescherming van dit circuit. Deze diode zorgt er voor dat een snellader van de wijs wordt gebracht. Verder is de dunne laadkabel ongeschikt om mee te snelladen.

Het beste kan je de accu langzaam laden gedurende 24 uur. De laadstroom moet dan 180 mA bedragen. Dan is hij zeker vol en zijn verschillen tussen de individuele cellen weggewerkt. Wil je toch snelladen dan de accu uit de zender halen.

Mocht dit alles geen resultaat hebben dan rest je maar een ding, de accu vervangen.

Succes.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Bij de FC18 is inderdaad ook een diode opgenomen in het laadcircuit. Maar deze is natuurlijk makkelijk te vervangen door een draadje :wink:
Wat versta je onder snelladen? Ik heb hem nu geladen met 0,5 A., das ongeveer 25% van de capaciteit.
Als ik een 1800 mAh accu laad met 180mA dat is hij toch in 10 uur vol? of heb ik het weer helemaal verkeerd begrepen? :P Of bedoel je dat ik ze gewoon 24 uur lang aan 180 mA moet laten hangen? Weet eigenlijk niet of dat dat mogelijk is met deze lader. Die slaat gewoon af op de delta piek.

Het overbruggenvan de diode is niet aan te raden. Als de bananenstekers van het laadsnoer per ongeluk sluiting maken gaat er een hoge kortsluitstroom lopen. Als deze over printsporen loopt kan je je zender meteen bij het grofvuil zetten. De diode beschermt de zender tegen dat soort "ongelukken".

Inderdaad, bij 180 mA is de theoretische laadtijd 10 uur. Als praktische laadtijd wordt 16 uur aangehouden. Niet alle toegevooerde energie wordt opgelagen. Zo wordt een deel in warmte omgezet. Chemische processen veroorzaken warmte. Een laadtijd van 24 uur is voor de accu volledig onschadelijk en je weet zeker dat alle cellen zo volledig mogelijk zijn geladen.

Laden met 1 A ( informatie uit je eerste bericht) is al een vorm van snelladen, zij het niet zo'n hevige. Een gewone langzaamlader, zo'n simpel ding met een aantal aansluitingen met verschillende stroomwaarden, is heel geschikt om een zenderaccu te laden.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Ik zal het eens proberen om het heel langzaam te laden. Kijken of ie dan nog voller gaat. Zo niet, dan vervang ik hem. Bij nader inzien ga ik hem evengoed maar vervangen. Just in case, beetje lullig om me heli te verliezen door een falende zender accu :(

Je kan een weerstand van b.v. 1kohm parallel schakelen aan de diode. dan kan je wel met een snellader laden en loop je niet het risico bij sluiting...... (zie post N.P.S)
Je kan gewoon met b.v. 1Amp laden, de diode die er in zit kan daar tegen de bedrading ook wel.
Bij somminge zenders zit er ook een zekering in, deze dient dan (meestal) te worden vervangen door b.v. 1,25Amp.

Als je de cellen onafhankelijk van elkaar wil meten kan je dat het beste doen als de accu wat belast is, of b.v. half vol.
Je moet bij elke cel de zelfde spanning meten, is er één lager dan is die slecht.

Heej

Ik heb een 1500 mAh lipo van graupner,
alleen het lijkt wel alsof ik steeds minder lang met die accu kan vliegen.

Weet of kent iemand het probleem?

Ron.

Ik heb die accu pas net,
Ik hoop niet dat ik um verkeerd heb opgeladen?

Back