accu kortsluiting /:-( ?

Hoi, mijn accu clip was losgekomen, had ik niet gemerkt, was na een botsing aan het einde van de rit.
Eenmaal thuis wilde ik e.e.a. repareren maar ineens een stank en rook !
Beleek de accu clip van de draaden te zijn losgekomen (tamiya stekker)
Ik dat ding snel in de tuin gepluert. Lag te roken en te stinken...
Wat nu echter te doen met die nimh accu? nimh is toch niet giftig las ik dat goed? Handschoenen nodig? Maakt ie na kortsluiting poeder aan? masker nodig?
Dat ie dood is en bij chemisch vuil moet is duidelijk, maar hoe haalk ik hem veilig uit de auto?

Ik zou er niet zo moeilijk over doen, gewoon er uithalen en in een zakje doen. Dit zo bij het chemisch avfal deponeren. Hierna natuurlijk wel je handen wassen want echt gezond voor je zal het spul niet zijn. :roll:

het is niet gezond en ik raad je aan handschoenen aan te doen bij het aanraden van de accu.

contact met wat uit de accu loopt kan hevige irritatie en brandend gevoel veroorzaken (persoonlijk ondervonden)

Patrick

Er zit wat zuur in, mogelijk kalium (maar dat reageert snel met water en zuurstof) en mangaan en nikkel.

Allemaal niet zo vreselijk schadelijk als bijvoorbeeld geconcentreerd zwavelzuur of cadnium wel zouden zijn, maar als je kunt voorkomen dat het op je handen komt: doen.
Er zit niets in dat keukenhandschoenen aantast. Aantrekken dus en dat ding bij het chemisch afval deponeren.

Allemaal bedankt voor de snelle responses!

Ik heb keukenhandschoenen gepakt, voor de zekerheid over duim en wijs+middelvinger heen nog een gewoon plastic zakje omdat zoals al gezegd er reactie kAn zijn, maar beide plastics konden tegen het NIMH accu overblijfsel.
Deze zit nu in een accu emmer (daar zitten er meer in) en gaat t.z.t. naar de gemeentewerf bij het chemisch inleverpunt.
Het moet ERG heet geweest zijn, de omgeving was weggesmolten en de draden van de accu vond ik niet meer terug op een gele en rode plastic snipper na die naast elkaar in omgevend plastic versmolten waren.

NiMH accu's zijn niet echt gevaarlijk en niet giftig.
NiMH accu's bevatten wel een elektroliet wat meestal natronloog is. Dat is niet direct een gif maar echt lekker is het ook niet. In geconcentreerde vorm brandt het met gemak een gat in je kleding maar ook in je huid en alles wat daar onder zit. Het zit in behoorlijk verdunde vorm in de cellen dus daar hoef je ook niet echt bang voor te zijn.
NiCad accu's zijn WEL giftig, deze bevatten cadmium en dat is een giftig zwaar metaal. Het elektroliet is meestal ook natronloog. Om de Cadmium gaan deze accu's er langzaam maar zeker uit.
Als een cel defect is geraakt is het verstandig om enige bescherming te gebruiken voor je handen en kleding. Die handschoenen zijn dus wel degelijk een goed idee. Je hoeft echter niet vreselijk bang te zijn als je per ongeluk een spetter op je handen krijgt. Afspoelen met flink water is dan voldoende.

Back