Accu laad te snel op

Hallo,

Sinds kort heb ik een Turnigy Accucell-8150 acculader om mijn Turnigy nano-tech 5000mah 4s lipo te laden. Ik laad hem met 5.0A. Echter is de accu dan binnen een half uur vol en is de vliegtijd erg laag. Ik heb de lader voor zover het kon gekalibreerd. Na het laden is de accu volgens de lader vol maar als ik hem met een voltmeter doormeet geeft hij 16.67 aan in plaats van 16.8V. Is dit ergens mee op te lossen?

Alvast bedankt,

Groeten Frank.

Over 0,13 volt verschil zou ik me geen zorgen maken. Dat zal ruim binnen de tolerantie van de voltmeter vallen.

Het lijkt er op dat de Li-Po maar deels wordt ontladen. Mogelijk staat de ESC niet goed ingesteld en wordt de motor(en) te vroeg uitgeschakeld. Bij veel ESC's is de spanning waarbij wordt uitgeschakeld in te stellen. De handleiding van de ESC moet daar duidelijkheid over geven.

Dat de lader het laadproces snel afrond is hier mee te verklaren. Een lader laadt alleen het deel van de capaciteit bij dat is verbruikt.

Zoals N.P.S. ook al aangeeft, is niet het probleem dat de accu niet 'vol genoeg' geladen wordt. Het is een 5000mAh lipo, om je een vergelijk te geven, om hem naar strak 16.8v toe te krijgen, zou er misschien nog een keer 20mAh bijkomen.. en dat is waarschijnlijk al hoog geschat.

Waar vlieg je mee (motor/ESC/prop/toestel) en welke vliegtijd haal je dan?

Bedankt voor de reacties. Het probleem zat hem in de settings van de naza m lite. Er was standaard ingesteld dat hij een waarschuwing geeft als de accu op 15.4V stond, oftewel 3.85V per cel. Deze heb ik nu naar 3.5V per cel gezet. De vliegtijd is nu als normaal en de laadtijd is daardoor ook langer aangezien de accu een lagere voltage heeft.

Mooi dat het opgelost is. 3.8v is zelfs nog boven het nominale voltage voor lipo's, dus dat dat niet goed ging, is logisch.

Heel overdreven gesteld heeft een volgeladen lipo 4.2v en zodra je 'm gaat belasten daalt dat direct naar rond de 3.7v, om daar een hele tijd te blijven hangen (daarom heet het het 'nominale voltage') en dan uiteindelijk af te zakken.

Dit is overdreven gesteld, de huidige generatie accu's blijft vaak veel langer boven de 3.7, maar voor het idee.

Gewoon even kijken wat je lader heeft bijgeladen na een vlucht tot je pieper af gaan in hover/belasting.

Zit tijd wat laad verliezen bij maar grofweg klopt dat wel.

Bv 5000 accu. 4000mAh geladen.
Dan had je nog wat over.

Volledige lipo spanning haal je als je hem net van de lader aftrekt. Paar min. Later is het alweer wat lager. Paar tiende volt is normaal.

@DennisK
volgens mij zit er toch ergens een foutje in je antwoord.
accu 5000mA en 4000mA geladen dan klopt het niet dat je zegt "Dan had je nog wat over" het is niet aangeraden om meer dan 70% van de capaciteit te gebruiken. maw dus nog 30% laten zitten --> maximum 3500ma ontladen

@harrishawk: 3500 mAh ontladen houdt in dus 1500Mah restcapaciteit. Echter, er zijn ook laadverliezen.

Dus als je 4000mAh laadt, wil dat niet zeggen dat je 4000mAh verbruikt hebt. In werkelijk heb je dan minder verbruikt.

De 70% is maar een stelregel. Of dat nu 60 is, 70, of 80, maakt echt geen moer uit.

Back