Accu laad zichzelf weer op?

Hallo,
Ik heb een ontladertje gemaakt van een tamiya stekker en een auto lamp en als ik de accu eraan leg gaat hij na een tijdje zacht branden .
Toen heb ik de accu eraf gehaald en gemeten met de voltmeter .
die gaf 3, 55 V aan MAAR het voltage liep met 0,03 V per sec op!
En na een paar minuten was het voltage weer gewoon 7,1 V en ik begon met 7,6 hoe komt het dat hij zichzelf weer oplaad? en hoe voorkom ik dit?

De accu laadt zichzelf niet op.

De spanning van accucellen zakt in bij belasting. Stop je de belasting, dan zal de spanning weer stijgen.

Jammer Harm, weg Nobelprijs voor de natuurkunde :( :( ;)

Wat Joost beschrijft geeft een onmiddelijke spanningsstijging na het stoppen van de belasting. Wat Harm beschrijft is het gevolg van een chemisch proces, dat neemt meer tijd in beslag.

Harm,
Zoals Joost en Ron al hebben geschreven is dit volledig normaal.
Zolang je accu dat nog doet werkt hij nog goed. Als hij dat effect niet meer vertoond is de accu kapot en kan je hem weggooien.

MM maar hoe krijg ik hem dan leeg want als ik hem eraf haal als de lamp stopt, kan ik hem er daarna gewoon weer een 10 minuten laten branden :?

OFF topic :
het ziet er niet uit dat ik zondag kan gaan vliegen he ron?
Wie is bernard? beschrijving uiterlijk? Martin zei dat hij nu de charter bezat, en bernard zegt dat hij vaak zondags op t veld is maar k heb hem nog nooit gezien (weet ook niet wie het is ) is het die man die grijs is en altijd sigaretten rookt? niet ouwe martin :wink:

Als je het een paar keer probeerd, zul je merken dat de accu uiteindelijk toch leeg raakt.

Volgens mij zijn er meerdere Bernards bij Cumulus. Ik mag dit weekend laminaat leggen.

En dan nog iets vreemds:
Ik heb een oude koeller moter en op het stikkertje staat Brushlus(spelling?)
alleen er komen maar twee draadjes uit een plus en een min zit daar een regelaar in gebouwd? is zoiets dan niet goed als staart motertje want het is heel licht alleen wel 12 V :?

Dit lijkt in niets op 'onze' borstelloze motoren. Zo'n motor moet met wisselspanning gevoed worden. Waarschijnlijk een kooi-anker motor of motor met reluctantie rotor. Heeft sowieso weinig vermogen.

nee hoor er moet gewoon 12 V DC op en hij werkt goed op mijn 7,2 V stick pack!
en je het ziet er een beetje uit als zo'n ding uit een cdrom speler die iemand op zijn staart had gebouwd.

Harm,
Dat is ook een brushless motor maar wel van het type waar je voor de modelbouw niet veel aan hebt. De hele besturing zit IN de motor maar daar moet je niet te veel van denken. Het zijn drie transistortjes met enkele weerstanden en condensatoren en twee of drie sensors. Die sensors schakelen steeds de juiste transistor in om op die manier een draaiend magnetisch veld te creëren dat de magneet van de rotor meeneemt. Het werkt prima maar heeft absoluut geen vermogen. Ze worden heel veel gebruikt voor ventilatormotortjes. Voor zover ik weet werken alle ventilators die in je computer te vinden zijn met dit soort motortjes.

Wartexx zei:
MM maar hoe krijg ik hem dan leeg want als ik hem eraf haal als de lamp stopt, kan ik hem er daarna gewoon weer een 10 minuten laten branden :?
Een accu is "leeg" als de spanning, onder belasting, gedaald is tot ongeveer 1V per cel. Bij grotere belastingen mag dat lager zijn maar je kunt beter niet lager gaan dan zo'n 0,7V per cel. Er zit dan inderdaad nog wat energie in en dat moet ook zo blijven. Echt helemaal leeg is de accu pas als de spanning tot 0V gezakt is maar dat is slecht voor de cellen en moet je dus NIET doen! Zie het stuk over NiCad's bij de FAQ.

Back