Accu laden/ ontladen.

Dit onderwerp zal wel veel besproken zijn, maar ik wil het toch weer voorleggen. Ik heb accu's die ik gebruik voor mijn zeilboot NC 5N-3000. Deze gebruik ik tijdens varen en laad (multi lader van Graupner) deze op na gebruik ( lees varen en tijdsduur van 10- 12 weken). Ik ontlaad ze nooit? Laad ze weer op gedurende 14 uur (3000/ 300). Ik ervaar nooit problemen en de levensduur is 4 jaar. Toch mag ik aannemen dat anderen andere ervaringen hebben, bv met gecontroleerd ontladen, langere levensduur enz? Graag zou ik jullie ervaring met NC's willen vernemen en het lader type wat er gebruikt wordt. Misschien geeft dat mij wat meer inzicht in het gebruik ervan?

NiCad accu's kunnen profijt hebben wanneer je ze zo af en toe een keer tot 0,8V per cel ontlaad. Wanneer je de accu voor een ontvanger en wat servo's gebruikt betwijfel ik of je er iets van zult merken. Misschien wanneer je de accu een keer bijna helemaal leeg vaart dat je er dan iets van zult merken. De spanning van de accu blijft namelijk langer constant en zakt aan het einde minder in. Pas als de accu leeg is zal de spanning (heel) snel inzakken. De spanning van jouw accu zal eerder en meer inzakken wanneer hij leeg raakt. Als je merkt dat je besturing traag wordt dan is het tijd om de boot naar de kant te halen, anders lukt het misschien niet meer. ;)
Toch hoef je je daar ook nauwelijk zorgen over te maken want met 3000mAh accu kan je minimaal een uur of 8 varen voor de volle accu leeg is. :)

hej, ik heb een 7 cellen 1400 mah nimh accu en ook een 8 cellen 1400 mah nimh accu
Is het ok als ik die met 1,5A laadt en de delta peak op 5mV/Cell zet ?
Dan kunnen ze tog niet overladen ofwel ?

niels

Ernst , het is duidelijk, maar ik kan geen 8 uur varen behalen zoals je zegt. De motor neemt 12A op dus zeg vaartijd die ik heb is om en nabij de 15 min. Laatste 5 min neemt snelheid gestaag af, besturing blijft wel goed. Natuurlijk zit er dan nog wel vaartijd in maar het is niet meer wat het wezen moet, traag. Traag is niet wat je bij een Florida zoekt.

Niels, ik kan even geen reactie geven op jou vraag. Ik laad echter altijd op met een 1/10 van mijn accu 300 ma. Ik ben op dit moment wel voornemens om een Ultramat 15 of 16 aan te schaffen. Ik denk dat dat ook een lader is die jij gebruikt? Ik heb gelezen dat hier over een delta peak wordt gesproken.

Niels, ik kan even geen reactie geven op jou vraag. Ik laad echter altijd op met een 1/10 van mijn accu 300 ma. Ik ben op dit moment wel voornemens om een Ultramat 15 of 16 aan te schaffen. Ik denk dat dat ook een lader is die jij gebruikt? Ik heb gelezen dat hier over een delta peak wordt gesproken.

Ik heb een ultramat 8 :p
1/10 van mijn accu (1400 mah) zou dan 1,4A zijn zeker ?
Maar mijn lader heeft maar 3 laadstanden : 0,5A / 1,5A / 3,0A.

niels

Laatst bewerkt:
Ernst , het is duidelijk, maar ik kan geen 8 uur varen behalen zoals je zegt. De motor neemt 12A op dus zeg vaartijd die ik heb is om en nabij de 15 min. Laatste 5 min neemt snelheid gestaag af, besturing blijft wel goed. Natuurlijk zit er dan nog wel vaartijd in maar het is niet meer wat het wezen moet, traag. Traag is niet wat je bij een Florida zoekt.
Verwef, je hebt me met je oorspronkelijke bericht op het verkeerde been gezet :). Je schrijft namelijk:
Ik heb accu's die ik gebruik voor mijn zeilboot NC 5N-3000.
Bij een zeilboot denk ik dus aan een ...... zeil voor de aandrijving 8O. Een motor? nou nee niet direct, hooguit als een hulpmotor om in geval van nood toch naar de kant te komen.
Daar komt dus mijn "voorspelling" van minimaal 8 uur vandaan. Duidelijk fout dus :oops:.

Maar goed, jouw accu kan dus WEL merkbaar profijt hebben van het laden met wat hogere stromen. Laden met 0,5C tot 1C kan de accu minder "lui" maken zodat hij makkelijker stroom kan leveren. De acceleratie zal sneller zijn en ook de topsnelheid kan wat hoger uitvallen. Helaas zal de accu wel sneller leeg zijn als je meer stroom uit de accu trekt. Ten minste als je ook meer stroom trekt natuurlijk. Als je niet alles uit de kast haalt zal het niet veel verschil maken.
Wil je sneller gaan laden dan raad ik je sterk aan om een goede lader te kopen die ook echte netjes stopt als de accu vol is. Overladen van een accu is nooit goed maar met hele lage stromen kunnen de moderne cellen heel goed overweg dus zal dat zelden problemen geven. Het wordt anders als je met meer stroom gaat laden. Overladen met 0,5C tot 1C is al zo hoog dat je het niet lang moet doen. De accu zal absoluut heet worden en uiteindelijk wel eens kunnen ploffen. Goed, dat gebeurt zelden maar het kan wel :(.
Ga je met nog hogere stromen laden dan wordt overladen steeds slechter voor de accu en ook gevaarlijker. Uiteindelijk is ploffen vrijwel zeker als je de accu overlaad. Daarom moet je dus een lader gebruiken die netjes stopt als de accu vol is. Daar zijn verschillende methodes voor maar veruit het meest gebruikt is de delta piek methode.
Wanneer je een NiCad of NiMH accu laad dan zal de accu spanning langzaam oplopen naarmate de accu voller raakt. Wanneer de accu bijna vol is zal de spanning iets sneller oplopen en wanneer de accu vol is zal de spanning weer iets dalen. De accu spanning wordt constant gemeten door een computer in de lader. Wanneer deze de delta piek "ziet" zal hij het laden stoppen en heb je op een veilige manier een netjes volle accu.

Ik heb een ultramat 8 :p
1/10 van mijn accu (1400 mah) zou dan 1,4A zijn zeker ?
Maar mijn lader heeft maar 3 laadstanden : 0,5A / 1,5A / 3,0A.

niels
Nee Niels dat heb je fout! 1/10C is in jou geval 140mA of te wel 0,14A!
De Ultramat is een computer gestuurde snellader en die kan zo'n lage stroom niet leveren. Een laadstroom van 0,5A is het minimum en dat komt overeen met iets meer dan 0,3C voor jou accu. Je kan daarmee laden en je (lege) accu zal dus vol zijn in 3 uur en een beetje.
Sneller laden kan ook en dan moet je 1,5A gebruiken. Dat komt overeen met iets meer dan 1C zodat het laden van je (lege) accu om en nabij 1 uur zal duren.
Dan zou je ook nog met 3A kunnen laden. Dat komt overeen met ruim 2C. Het laden duurt dan ongeveer een half uur. Dat is behoorlijk snel laden en is feitelijk in veruit de meeste gevallen niet nodig. Wanneer je zo snel (sommige gaan nog sneller!) laad moet je de zaak goed in de gaten houden. Laad je accu NOOIT onbeheerd op, zeker niet met dit soort hoge stromen. Je moet in de buurt zijn om in te kunnen grijpen als er iets fout gaat.

Ernst,

Dank voor je reactie. Sorry dat ik jou op het verkeerde been heb gezet, was niet mijn bedoeling.

Klopt, in mijn zeilboot zit één winch, één servo en een hulpmoter die dus zelden wordt gebruikt. Alleen om wind op te zoeken en weer naar de kant te halen). Zeil technisch stuur je ook niet veel bij. Het meeste aan vermogen trekt de servo voor sturen.

Ik ben toch eens even gaan kijken. Moet bekennen dat ik niet geheel correct heb gekeken, ervan uitgaande dat de accu's allen Nicd waren. Blijkt het gedeeltelijk Nicd en Nimh te zijn. Echter laden (als beschreven) van mijn accu's (Nimh) voor de zeilboot gaat goed. Dit is echter niet één op één in vergelijking te stellen met de Nimh accu's voor de Florida. Dus hierin merk ik dat het verzorgen van de accu's afhankelijk is wat je ermee doet, hoe je ze gebruikt. Ik ben nu voornemens een Ultramat 16 te gaan kopen. Hiermee kan ik de accu's wat meer verzorgen op de juiste wijze. Zal na mijn vakantie aanstaande worden. Dus zal de accu's nu even met rust laten (kunnen ze ontladen) en na mijn vakantie met de Ultramat even 3 x ontladen en laden. Zal je tegen de tijd even informeren hoe het gevaren is.

Snel laden of hogere stromen zal niet zo snel bij mij voorkomen, want een ontploffinkje wil ik liever niet. Ook is mijn kennis van electra (ben van huis uit WTB) nog niet geheel op peil. Dus risico in deze wens ik niet te nemen. Ik wil dus eerst wat meer kennis vergaren, Daarvoor is dit forum een goed middel.

Groet,
Freddy

Ernst,

Al weer een tijdje geleden, waren wat andere zaken tussendoor. Wel terug van vakantie en Ultramat 16 gekocht. Ben aan het laden gegaan met de NiMh 3Ah 8,4 V accu. Ik heb hem ingesteld op het programma conditioning (ontladen 0.6A en laden 0.3A). Wat ik nu merk is dat de beveiliging na 180 min inbreekt met een Error "time limit over"? Ik weet even niet wat er fout gaat. Ben mij aan het verdiepen in de beschrijving, maar zie nog niet één twee wat ik voor probleem heb. Ben jij of is iemand anders bekend met de Ultramat 16 en het proces ontladen/ laden? Ik wil het ook nog een keer gaan proberen op de delta peak(dan maar eens even snel laden).
Ook heb ik nog een identieke accu die ik kan laden op dezelfde wijze, eens even kijken wat daarmee de reactie is van de Ultramat.

Een Ultramat 16 is een snellader en die moet je dan ook als zodanig gebruiken ook. Een 3000 mAh accu laden met 0,3 Ampere is langzaam laden en daarvoor is de lader niet bedoeld. De veiligheidstimer van de lader grijpt altijd na 3 uur in. Binnen die tijd behoort het laden namelijk al lang beëindigd te zijn.

Er is inmiddels een faq over Delta Peak laders, waarin alle wetenswaardigheden staan vermeld: delta-peak-laders

Laatst bewerkt door een moderator:
Corrien,

Dank voor jou reactie, ik was na mijn reactie nog even aan het zoeken en heb jou wetenswaardigheden gelezen. Waarvoor dank. Ook ben ik na het lezen van wat andere info tot de conclusie gekomen die jij vermeld, de drie uur. Ja dat heb je als je altijd met een normale lader aan het werk bent geweest. Het is mij nu helder.
Mag ik jou echter nog een vraag stellen; ik laad de accu nu met 1,5A en ontlaad hem ook met 1,5A (conditioning programma). Wat de lader weergeeft in zijn scherm bij het laden is de capaciteit. Capaciteit loopt op tot boven de 3000 mAh?? Is dit normaal, wat brengt dit de accu?

Wat de lader tijdens het laden aangeeft is het aantal milliAmps, dat de lader afgeeft. Dit wil niet zeggen, dat die allemaal in de accu terechtkomen. Er zijn namelijk ook laadverliezen.
Belangrijker is, wat de lader tijdens het ontladen aangeeft. Dit is het echte aantal milliAmps, dat in de accu aanwezig was.
Overigens moet je je er nooit over verbazen, dat het aantal milliAmps, dat de lader aangeeft nooit overeenkomt met wat er op de accu staat. Dit is altijd meer of minder. Een fabrikant kan namelijk nooit een accu produceren, die een capaciteit heeft van precies 3000 mAh.

Corrien,

Dank, dus het laden is afstemming op de temperatuur van je accu. Ik zoek even het verschil,
Accu laden 3A 7 cellen 8,4 V met delta peak 5MV, lader geeft aan meer als 3980. Delta peak had hier nog niet ingegrepen.
Accu laden 3A 5 cellen 6 V met delta peak 5MV, lader geeft aan 1980.
Beiden accu's zijn handwarm, zij het dat de 7 cels iets warmer is dan de 5 cels. Maar ja wat is handwarm, voor ieder mens is dit anders. Is dit niet op een wijze te meten?

Je geeft aan in je schrijven "delta peak laders" dat indien een lader te vroeg afslaat men het aantal millivolts wat hoger in dient te stellen. Ik zal dit eens proberen met mijn 5 cels (naar 7MV) accu, kijken wat het brengt, meer capaciteit inbreng door langer doorladen, dus ook (hand)warmer! We gaan het zien.

Mag ik niet veronderstellen dat indien ik eerst de accu ontlaad en daarna laad dat de capaciteit in het venster de capaciteit is die in de accu komt?

Maar ik begrijp uit jou laatste bericht dat een volle accu niet is af te lezen aan de lader, alleen het gevoel bij handwarm.

Groet,
Freddy

Een volgeladen Ni-cel wordt warm en tegelijkertijd daalt de accuspanning. Een delta peak lader kijkt alleen naar de spanningsdaling om vast te stellen, dat de accu al vol is. Er zijn echter ook laders, die een temperatuursensor gebruiken en ook laders, die zowel een delta peak als een temperatuur afslag kennen.

Bij een delta peak lader kun je zelf aan de temperatuurontwikkeling enigszins vaststellen of de lader tijdig afslaat. Te warm worden is met name voor NiMH accu's slecht. Tegen de tijd, dat je de accu niet meer kunt beetpakken is de temperatuur 60 graden. Hier moet je dus duidelijk onder blijven.

Back