Ernst , het is duidelijk, maar ik kan geen 8 uur varen behalen zoals je zegt. De motor neemt 12A op dus zeg vaartijd die ik heb is om en nabij de 15 min. Laatste 5 min neemt snelheid gestaag af, besturing blijft wel goed. Natuurlijk zit er dan nog wel vaartijd in maar het is niet meer wat het wezen moet, traag. Traag is niet wat je bij een Florida zoekt.
Verwef, je hebt me met je oorspronkelijke bericht op het verkeerde been gezet

. Je schrijft namelijk:
Ik heb accu's die ik gebruik voor mijn zeilboot NC 5N-3000.
Bij een zeilboot denk ik dus aan een ...... zeil voor de aandrijving 8O. Een motor? nou nee niet direct, hooguit als een hulpmotor om in geval van nood toch naar de kant te komen.
Daar komt dus mijn "voorspelling" van minimaal 8 uur vandaan. Duidelijk fout dus

.
Maar goed, jouw accu kan dus WEL merkbaar profijt hebben van het laden met wat hogere stromen. Laden met 0,5C tot 1C kan de accu minder "lui" maken zodat hij makkelijker stroom kan leveren. De acceleratie zal sneller zijn en ook de topsnelheid kan wat hoger uitvallen. Helaas zal de accu wel sneller leeg zijn als je meer stroom uit de accu trekt. Ten minste als je ook meer stroom trekt natuurlijk. Als je niet alles uit de kast haalt zal het niet veel verschil maken.
Wil je sneller gaan laden dan raad ik je sterk aan om een goede lader te kopen die ook echte netjes stopt als de accu vol is. Overladen van een accu is nooit goed maar met hele lage stromen kunnen de moderne cellen heel goed overweg dus zal dat zelden problemen geven. Het wordt anders als je met meer stroom gaat laden. Overladen met 0,5C tot 1C is al zo hoog dat je het niet lang moet doen. De accu zal absoluut heet worden en uiteindelijk wel eens kunnen ploffen. Goed, dat gebeurt zelden maar het kan wel

.
Ga je met nog hogere stromen laden dan wordt overladen steeds slechter voor de accu en ook gevaarlijker. Uiteindelijk is ploffen vrijwel zeker als je de accu overlaad. Daarom moet je dus een lader gebruiken die netjes stopt als de accu vol is. Daar zijn verschillende methodes voor maar veruit het meest gebruikt is de delta piek methode.
Wanneer je een NiCad of NiMH accu laad dan zal de accu spanning langzaam oplopen naarmate de accu voller raakt. Wanneer de accu bijna vol is zal de spanning iets sneller oplopen en wanneer de accu vol is zal de spanning weer iets dalen. De accu spanning wordt constant gemeten door een computer in de lader. Wanneer deze de delta piek "ziet" zal hij het laden stoppen en heb je op een veilige manier een netjes volle accu.