Accu laden op hoger voltage

In mijn radiografische boot gaan 8,4V accu's. Op zoek naar een extra accu, gaf de modelbouwzaak hier als optie aan om een 7,2 V accu te nemen. Boot gaat langzamer, maar 7,2 V wordt vaker gebruikt dus grotere kans dat de accu nog in een boot/auto gebruikt kan worden.

De lader bij de boot is voor 8,4 V , volgens hun geen probleem.

De vragen:

Kan dat , een 7,2 V accu opladen bij 8,4 V of gaat de accu dan stuk ?
En hoe zit dit dan met de laadtijd ?

Gegevens lader:
- eenvoudiger stopcontact-lader met Tamiya-stekker 8,4V /450 maH

Je moet gewoon weer dezelfde 8,4V akku kopen .

Je lader is voor 8,4V en niet voor 7,2 (die ga je dan overladen)

Deze winkelier wil alleen maar verkopen en je word er schlecht beraden.

Ook je boot werkt alleen goed op 8,4 V

Mvg Johan

Die stekkerlader is gewoon een stroomlader, die 450mAh zal bij een 7.2v accu iets hoger worden.
In beide gevallen moet je het in de gaten houden met lage capaciteit accu's, met accu's vanaf 4000mAh is er geen grote kans tot overladen.

Maar wees slim, een simpel delta peak ladertje kost niet zoveel.....

Stekkerladers zijn niet goed voor de modelbouw , die stoppen ook niet als de akku vol is , die gaat gewoon door .

Daar moet je naar tijd gaan laden .;)

Mvg Johan

Stekkerladers zijn niet goed voor de modelbouw , die stoppen ook niet als de akku vol is , die gaat gewoon door .

Daar moet je naar tijd gaan laden .;)

Mvg Johan

Dat doe ik nu ook met de bijgeleverde accu's, maar dat gaat inderdaad niet altijd goed ...

Kan je aangeven of de Delta-piek lader die ik gevonden heb geschikt is ...en kan je daar inderdaad van alles en nog wat aanhangen of staat die 6-8 voor bepaalde voltages ....

Die is geschikt voor 6 - 7 - of 8 zellen

Met 600 mah als max , dus als je tijd hebt kan je die nemen .

Wil je vaker gaan varen achter elkaar moet je een sterkere nemen.

Mvg Johan

Die is geschikt voor 6 - 7 - of 8 zellen

Met 600 mah als max , dus als je tijd hebt kan je die nemen .

Wil je vaker gaan varen achter elkaar moet je een sterkere nemen.

Mvg Johan

Ik zou denken dat ik het hiermee wel red, mijn bescheiden bootje vaart (nu nog) op 1800 Mah. Volgens mij zouden die dan in 3 uur vol moeten zijn.

Alleen werkt volgens de forum-FAQ de delta-peak niet zo goed met zo'n lage laadstroom ....

Ik begin het een beetje te begrijpen ;)

Met grote capaciteit cellen gaat een 600mA laadstroom niet werken voor een goede delta peak.

Ik zag deze nog in de opruiming staan:
2 Brothers RC - Bussum

Maar kijk ook eens naar:
Voltcraft snellader 230 V/AC 1A - 230 V-accupackladers - Conrad Electronic
Voltcraft snellader 2A 230V~ - 230 V-accupackladers - Conrad Electronic

Dank voor de links .... die bij 2 brothers is wel een mooie ...maar wel erg veel toeters en bellen voor de beginnende bootjes-vaarder ....

Die bij Conrad ben ik nu aan het bekijken ....

Back