accu laden?

Hallo,

Ik heb een vraagje over het laden van een accu.
Het gaat over een accu voor mijn x-ray M18.
Het is een GP nihm 1100mAh,als ik die snel vol wil laden op hoeveel mAh mag ik die dan laden en hoelang mag dat.

Groetjes Mathieu.

Voor het snelladen van accu's is een snellader nodig. Deze apparaten zijn is allerlei prijsklassen te koop. Je accu heeft een capaciteit van 1100 mAh. Ik ga er van uit dat je accu geschikt is voor snelladen. De maximale is laadstroom is 1 á 1.5 maal de capaciteit, dus 1,1 tot 1,75 Ampere. Niet mAh, zoals jij schrijft. De capaciteit wordt uitgedrukt in (m)Ah en de (laad)stroom in Ampere. Geeft niet hoor, dit is een veelgemaakte fout.

Het laden duurt dan drie kwartier tot een uur. Door de stroom te verhogen kan je de laadtijd verder bekorten, maar dan gaat dit ten koste van de levensduur van de accu.

Op het forum is heel veel informatie te vinden over de behandeling en dus ook het laden van accu's. Gebruik de zoekfunctie maar eens!

Succes!!!

N.P.S.

Die cellen laad ik met gemak op 2 tot 2.2A, ze geven in het begin veel punch en zakken na een minuut op een normaal niveau. Als je ze op 1.5 tot 1.8A laadt zal de punch iets minder zijn maar wel constant over het hele gebied.

Ga je naar 2.5A of hoger zie je de cellen aftakelen.

Dus dan zou ik een snellader moeten gaan kopen,want ik heb een gewone lader.

Wat is dan een betaalbare maar wel een goede lader waar ik de accu's in 45min tot een uur vol heb?

Meest goedkoopste een Robbe Powerpeak 400, moet je nog wel een 12v voeding bij hebben, thuis is dat wel uit je PC af te tappen...

Beste allround lader is de Ultramat 10, 12 of 14 lader van Graupner.

Eerst jezelf een aantal vragen stellen:

1. Welke accutypen wil ik nu en in de toekomst gaan laden (Ni-Cd, Ni-Mh, Pb, Lipo)
2. Tot hoeveel cellen wil ik kunnen laden (lagere aantallen is een voordeliger lader)
3. Heb ik een ingebouwde netvoeding nodig, heb ik een netvoeding of kan ik gebruik maken van een oude computervoeding of een losse 12 Volt accu.
4. Welke maximale stroom wil ik kunnen laden (lagere maximale stroom is een goedkopere lader)

Dan de markt eens bekijken. De "bekende"modelbouwfabrikanten als Robbe, Graupner, Simprop, Schulze en Multiplex hebben allemaal laders varierend in prijs soms vanaf enkele 10tallen euro's. Ook de vele webwinkels leveren een breed assortiment dat veelal naast de bekende merken bestaat uit producten uit het verre Oosten.

De keuze is in ieder geval breed en daarom een beetje onoverzichtelijk. Lees over de ervaringen van anderen op het Forum om je bij je keuze te helpen.

Success!!!

N.P.S.

mathieu zei:
Dus dan zou ik een snellader moeten gaan kopen,want ik heb een gewone lader.

Wat is dan een betaalbare maar wel een goede lader waar ik de accu's in 45min tot een uur vol heb?

Je vraag 'hoe lang mag dat dan' uit je openingspost is sowieso niet relevant als je gaat snelladen. Snelladen doe je met een snellader, omdat die detecteert wanneer je cellen vol zitten, en dan afslaat.
Je mag je cellen rustig met 1C laden (dus 1.1A in jouw geval); of zelfs nog iets hoger als je dat graag wilt.
Maar wat je altijd wilt voorkomen is dat je over-laadt met een dergelijke laadstroom. De cellen kunnen die stroom als ze vol zitten niet verwerken en gaan direct belangrijke chemicaliën verstoken waardoor de capaciteit afneemt.

Ik heb zelf een Graupner Ultramat 10 lader; werkt op 12V en op 220V. Nadelen: Laadt geen loodaccu, en het is een vrij groot apparaat.
Voor jouw cellen zou ik de laadstroom (die bij dit model maximaal 3A is) instellen op 1100mA, of als ik haast heb op bijvoorbeeld 1500mA.
Deze lader heeft een delta-peak detectie, en dat is precies waar je op moet letten als je een snellader aanschaft.
Volgens mij werken alle snelladers voor modelbouw met een detectie, maar het kan geen kwaad om dat even te controleren.
Andere zaken waar je naar kunt kijken: Hoe groot is de lader, werkt-ie op 12 of op 220V, welke van de typen (lood, Nicad/NiMH, LiPo, LiIon) kan hij laden? En natuurlijk: Wat kost hij?

Kijk eens bij verschillende websites onder het kopje 'laders'. Niet alle sites voeren alle merken. Ik denk wel dat alle laders voldoen. Laat je vooral leiden door features en prijs. Betaal niet voor zaken die je niet gaat gebruiken.

[quote="N.P.S.") Niet mAh, zoals jij schrijft. De capaciteit wordt uitgedrukt in (m)Ah en de (laad)stroom in Ampere. Geeft niet hoor, dit is een veelgemaakte fout.

DUHH wat bedoel je daar nou mee?

dus als ik met een half ampere laad dan laad ik niet met 500 mah.
dus ik maak die fout ook .
gelukig is t laden altijd goed gegaan :?

mafia zei:

Als je met een halve ampere laadt (0,5A), dan laad je met 500mA, da's namelijk hetzelfde! Laad je een uur met 0,5A; dan is er 500mAh in de accu gegaan (klopt niet helemaal, beetje energie gaat altijd verloren).
Grootheden en eenheden, toch vrij belangrijk om te weten waarover we het hebben...

We heben het niet voer in welke eenheden je de laadstroom (ampere) set, maar over de CAPACITEIT, dat is in ampere x uur, of natuurlijk in welke eenheid dna ook wat betreft ampere.

3000mah is gewoon ook 3ah
(laad)stroom hetzelfde 500ma is ook 0,5a

morgoth924 zei:
mafia zei:

Als je met een halve ampere laadt (0,5A), dan laad je met 500mA, da's namelijk hetzelfde! Laad je een uur met 0,5A; dan is er 500mAh in de accu gegaan (klopt niet helemaal, beetje energie gaat altijd verloren).
Grootheden en eenheden, toch vrij belangrijk om te weten waarover we het hebben...

Laad je een uur met 0.5 A dan is er 500ma ingegaan en niet 500mAh.
500mAh is de capaciteit dus wat de accu in een uur kan leveren.
Stel je een hebt een verbruiker van 0.5A dan kan een accu die een capaciteit heeft van 0.5Ah deze verbruiker een uur laten draaien.werken.

Laad je een uur met 0.5 A dan is er 500ma ingegaan en niet 500mAh.

Helaas, deze redenatie is niet juist. Bij laden geldt precies hetzelfde als bij ontladen. Geladen capaciteit is stroom maal tijd.

Een uur laden met 0,5 Ampere zorgt voor een lading van 0,5 Ah of als je het liever in milliamperes uitdrukt 500 mA gedurende een uur geeft een geladen capaciteit van 500 mAh.

Waarom zou het bij laden anders werken dan bijn ontladen???

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Back