Martijn,
Aan een stroommeter heb je vrijwel niets, je moet een voltmeter hebben. En als je die hebt heb je er bij deze lader nog niets aan omdat de spanning die uit deze lader komt vrij hoog is. Het kan wel 18 tot 20V zijn! In de lader zitten lampjes (de oude versie) die als een soort weerstand werken en zo de laadstroom bepalen. Een lampje is daar redelijk geschikt voor. Als er meer stroom gaat lopen gaat hij feller gloeien (meer licht geven) en zal de weerstand van het lampje hoger worden wat de stroom weer beperkt. Wordt de stroom lager dan zal het lampje minder gaan gloeien en zal de weerstand lager worden. Hierdoor wordt de stroom dan weer iets hoger. Op deze manier blijft de laadstroom redelijk konstant. Het enige echte nadeel is dat de lampjes een beperkte levensduur hebben en na een paar jaar intensief gebruik plotseling de geest kunnen geven. Om aan de juiste lampjes te komen kon wel eens lastig zijn.
De moderne versie van deze lader heeft electronische schakelingetjes die de stroom bepalen. Dit is nauwkeuriger en gaat langer mee dan de lampjes.
Deze lader is niet, beter gezegd slecht, geschikt om er loodaccu's mee te laden. Het KAN wel maar om te voorkomen dat je je accu overlaad zal je met een goede nauwkeurige voltmeter konstant de spanning moeten meten om te zien wanneer hij vol is. Een 12V loodaccu is echt 100% vol als de spanning 14,4V heeft berijkt. Ga dan niet door met laden want dan gaat er binnenin gas ontstaan dat via ventieltjes weg zal lekken. Al het gas dat weg is kan je er niet meer in terug krijgen en daardoor ben je zeker capaciteid kwijt!