accu laptop Li-ion

• Topicstarter Topicstarter wolvie72
  • Startdatum Startdatum
W

wolvie72

Guest
hallo,

omdat mijn boot bijna een onderzeeër werd met 2 loodaccu's
wou ik 2 of 4 Li-ion batterijen gebruiken
Dit zijn accu's van een printer, 11,1 volt en 1800 mA
Het laden zal gaan met de orginele lader van de laptop, dus hier verwacht ik geen echte problemen mee, maar is dit te combineren met mijn snelheidsregelaar??

mijn snelheids regelaar is een graupner profi 50
specs.

Technische Daten
Betriebsspannungsbereich 6 ... 12 V
Zellenzahl 5 - 10
Belastbarkeit 30 A (2 min)
max. Motorstrom (Blockierstrom) 50 A (1 sec)
BEC-System 5,5 V/1 A
Taktfrequenz 50 Hz
Gewicht ca. 50 g
Abmessungen ca. 49 x 31,5 x 14,5 mm

is dit een goed idee.....??

of wordt het dan echt een duikboot doordat mijn accu's door de bodem van de boot smelten ofzo....

groeten

marco

ik heb er nu 2 x 6v 7Ah in en dan zo verbonden dat ik 12 volt heb

marco

M.b.t. de lader. De laad electronica zit meestal in de laptop zelf, en niet in de adapter. Weet niet hoe het precies zit in jouw geval, maar iig verstandig om dat ff te checken. Dat je niet zo de voeding op de accu's aansluit want dat gaat niet goed ;)

Complete Li-Ion pack's bevatten (bijna altijd) beveiligings hardware die of de laad/ontlaadstroom beperkt of geprogrameerd kaduuk gaat (soort zekering) ....

Als je ze met één C (1,8A) belast zal er niet veel aan de hand zijn maar kom je boven de 2C (3,6A) belasting dan is er grote kans dat de beveiliging ingrijpt ..... zit er géén beveiliging in, wat vrij onwaarschijnlijk is, dan is het maar de vraag tot welke waarde de cellen belast mogen worden van 2-3A hoef je redelijkerwijs niet veel problemen te verwachten .... daarboven is er een potentiëel ontploffingsgevaar ....

ok..thnx....

ik wil weer veel te snel dus hahahha...

of ik moet er voor kiezen om accu packs te nemen.
deze kan ik voor in de boot kwijt ( komt de achterkant ook weer wat omhoog.)

maar die 12 v krengen zijn zo duur,
moet ik voor 112 euries aan packs in mijn boot leggen.......maar ja ...dan vaart hij maar een maandje later....

marco

Denk niet dat die cellen veel stroom kunnen leveren, en erg snel inzakken (voltage) bij een lage belasting. Goede accu's kosten wat ;)

Lijkt goedkoop, maar de meeste bouwmarkt/supermarkt/warenhuis "merklozen/eigen merk" accu's blinken meestal niet uit in het afgeven van veel stroom ..:-( ..... een paar ampèretjes gaat meestal wel maar bij "echte" belastingen storten ze volledig in .....

dus als ik er 10 aaneen maak is het niet zo dat ik 12 volt heb met 3,5 Ah ??

ze zijn 1,2 volt met 3500 mh

marco

Technisch klopt het ...... als je niet veel meer dan 3,5A (en misschien zelfs nog 7A) verbruikt zal het nogwel lukken ..... maar wil je echt naar 30A dan komen alleen echte RC of industrie cellen in aanmerking van gerenormeerde merken als Sanyo/Panasonic/GP/etc. welke met dergelijke belastingen nauwlijks krimp geven maar ze kosten wel een paar centen ....

er moet een 720 bb torque op draaien...die trekt maar 3A....
Ik wil met mijn bootje ongeveer 2 uur kunnen varen .................damn....wou net zegegn 2x 10 cellen...maar volgens mij trekt mijn snelheidsregelaar dit niet he?

maar dan zou ik 12 volt met 7 Ah hebben toch...net genoeg voor 2 uurtjes.............

marco

Alleen twee NiMH/of NiCAD accu's parallel gaat niet echt lekker ..... zou je eigenlijk met een accu-wissel moeten gaan werken, die overschakeld naar een verse accu als de eerste leeg is .... kan electronisch vrij simpel met een relais dat afvalt als accu 1 leeg is en zo overschakeld naar accu 2 ....

ok dan.........dat kan een collega van me wel regelen....kijk dat zijn pas berichten.....

dus mijn snelheids regelaar heeft er dan geen last van ...??

marco

Back