Accu Manager software

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Sinds kort ben ik in het bezit van een Hyperion EOS Duo lader, ben er erg tevreden mee tot zo ver, 2x180 Watt lader in 1 behuizing, je kunt 2x6s 'networked' laden met 7A, oftewel een 12s pakket met 12A, voorlopig meer dan genoeg dus.. wil er in de toekomst nog een bij kopen, dan kan ik 2 10s pakketten laden of bv. 4 3s 2200mAh pakketjes tegelijk.

Hoe dan ook, offtopic, sorry, waar het om gaat, die lader kun je op de computer aansluiten. Normaliter koop je daarvoor een klein printje wat je op de lader aansluit en dan kun je op je PC grafiekjes van het laden zien etc.

Ik heb zelf zo'n kabeltje gemaakt en ingebouwd in de lader, ik kan nu dus de USB stekker gewoon in de lader pluggen.

Wederom offtopic, gaat lekker zo :)

Dan waar het om gaat.. de nu beschikbare software.. eh.. nou ja.. een nilfisk is er niets bij. Je kunt dus echt alleen die grafiekjes zien en voor de rest niet veel zinnigs. Met EOSInsight kan al iets meer, maar nog steeds erg beperkt.

Dus ben ik begonnen aan mijn eigen pakket voor accu's. Ik ben bezig met het ontwerp hiervan momenteel, ik begin meestal met de database en UML's voor dit doeleinde. Dan ga je zitten nadenken 'wat wil ik allemaal dat het kan'?

Wat ik tot nu toe bedacht heb:

1) ik wil op celniveau data bijhouden maar het wel mogelijk maken om cellen samen te voegen tot een pack, of om bv. een pack in te voeren in het systeem maar dat het ding zelf de afzonderlijke cellen bijhoudt.

2) ik wil de laadgegevens per laadbeurt opslaan en opvraagbaar maken, zowel op packniveau als op celnivau

3) ik wil statistische analyses kunnen maken, dus cellen onderling kunnen vergelijken, packs onderling kunnen vergelijken en cellen/packs kunnen vergelijken 'over de tijd heen'

4) het pakket moet een reminderfunctie hebben, bv. voor accu's die in opslag liggen, zoals NiMH, NiCD maar ook lipo's, dat het pakket je eraan herrinnert dat een accu geladen moet worden

Bedoeling is om ondersteunig te hebben voor alle accutypes, dus niet louter lipo's.

In eerste instantie zal de software uiteraard alleen de EOS ondersteunen, maar het is wel mijn bedoeling laders als plugin te ontwikkelen, zodat het mogelijk is om andere laders te ondersteunen.

Ik heb ook al contact met de mensen van Hyperion om te kijken of het mogelijk is de lader ook aan te sturen via de aansluiting, zoals het nu is, is het een 'alleen lezen' aansluiting. Ultiem doel voor mij is barcodes op alle accu's en dan bij het laden pakket aansluiten barcode scannen en that's it, ding gaat laden met juiste instellingen en slaat gegevens op. Hyperion heeft dit gelukkig nog niet als onmogelijk afgedaan, ze willen best meewerken hieraan. Nog mooier zou een RFID zijn op elk pack, dan is het nog slechts een kwestie van aansluiten, computer detecteerd zelf welk pack het is, en gaat lezen. Ik heb het gekloot met die BID chipjes die je zelf nog aan moet gaan zitten sluiten, nooit begrepen.

De software zal in eerste instantie gratis ter beschikking gesteld worden en engelstalig zijn. Ik verwacht er niet veel van maar stel dat het ineens populair zou worden, dan overweeg ik om het pakket voor niet-nederlanders als shareware uit te gaan brengen, maar dat is nu nog niet zo van belang.

Hoe dan ook.. ik heb input nodig over functies die mensen graag zouden zien. Sowieso, is er belangstelling voor een dergelijk pakket en zo ja, welke functionaliteiten zouden mensen er nog meer in willen zien?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind dit een goed idee EOSInsight is inderdaad een beetje simpel
een toevoeging voor het programma weet het zo niet denk dat je de belangrijkste hebt genomen.

Ja, logview werkt zeker, maar is ook beperkt en geen accu-manager software.. ik wil niet grafiekjes kunnen bekijken, nou ja, ook wel, maar dat vind ik van secundair belang. Het gaat mij voornamelijk om data verzamelen van gebruik en slijtage etc, het herrinerd worden aan onderhoudsladingen, etc..

Wow, super interessant man..
Als Duo bezitter, en leergier, ga ik dit draadje zeker volgen :).
Als je dat kan verwezenlijken, wordt dit een heel druk bezocht plekje.
Komt er ook een uitleg voor de ietwat minder electronisch begaafden (ik dus o.a. ;) ) wat betreft het bouwen van de usb interface e.d.?

Ik vind het RFid idee erg goed trouwens, maar hoe ga je de chip beschrijven/uitlezen, daar heb je toch ook zend/ontvang apparatuur voor nodig?
Ik weet dat ze er zijn read/write maar de chips waar ik tot nu toe ervaring mee heb gehad waren eenmaal uniek gecodeerd en kon je alleen uitlezen.
Puur trace-werk zeg maar, en datamanagement in een apart systeem.

Zou voor aandrijf accu's een soort koppeling met ontlaad gegevens van bijv. een eagletree logger ook bruikbare data opleveren?

Grt.
Eric

De USB kabel kun je ook gewoon bij Hyperion bestellen, kost rond de 15~20 euro.

Het is in feite een USB/UART converter. Als je een serieele poort hebt op je PC, kun je de lader daar via een rete-eenvoudig schakelingetje op aansluiten.

microcontroller_uart_max232_circuit.jpg

Dit heb ik gekoppeld aan een USB/serial port convertortje wat ik nog had, en dat geheel werkt als de spreekwoordelijke tiet. Voor de mindere electronicanerds is het waarschijnlijk verstandiger om gewoon het kabeltje te kopen, als je alles nog moet kopen, kom je qua prijs gelijk uit.

De lader balkt om de zoveel tijd (0.5s ofzo) een reeks getallen uit, die vang je dus op en daar destileer je je waardes uit.

Dat gedeelte heb ik al lang klaar als POC (proof-of-concept) ik ben nu meer bezig met het ontwikkelen van de database-software om je accu's te beheren. Eigenlijk interesseren grafiekjes etc mij helemaal geen moer, want je hebt er toch niets aan, het is leuke spielerei, maar meer niet. Het is veel meer van belang om bv. te kunnen vragen 'hoevaak is die cel geladen', 'hoeveel capaciteitsverlies is er', enz.

RFID chips zijn ID chips, in de basis dus niets meer dan een manier om een nummertje op iets te plakken. Het enige verschil is dat dat nummertje op afstand uit te lezen is, dat je dus geen verbinding hoeft te maken, barcodes hoeft te scannen, of wat dan ook, als de chip in de buurt van de lezer is, weet de lezer dat zonder verdere acties.

RFID lezers voor de PC zijn gewoon in de handel te verkrijgen.

Het grootste nadeel van het daadwerkelijk opslaan van data uit je lader, is dat de PC mee zou moeten naar het veld. Ik ben nog aan het kijken naar een goedkoop simpel stukje hardware wat je op het veld in je lader kunt pluggen en die de gegevens voor je opslaat, zodat je ze later op je pc simpel kunt importeren.

Hoe dan ook.. grootste plannen, eerst maar eens beginnen met de PC accumanager software. Doel is om het ook handig te maken voor mensen zonder uitleesbare lader, dat je handmatig ingeeft 'vandaag accu geladen, zoveel mAh', enz.

Zeker de electrovlieger heeft vandaag de dag een groeiende voorraad accu's van allerlei types (NiCD/NiMH/PB/Lipo/LiFePo/Enz) en die voorraad vertegenwoordigt ook een groeiende waarde. Dan is het wat mij betreft de moeite waard om dat goed te onderhouden en een goed stuk software daarvoor zou imo erg handig zijn.. vandaar :)

Wow,dit zou echt helemaal top zijn. Is het dan ook mogelijk als je bijv. je accu;s wil verkopen de log file er los bij kunt zetten zodat iemand precies kan zien wat ermee gebeurd is ? exel bestand of iets dergelijks.

Grt,
Jw

Ja uiteraard, alleen is dat meer een Gimmick.. bij verkoop van accu's vaar je toch een beetje blind op vertrouwen, want zo'n logbestand kan iemand ook 'verzonnen' hebben natuurlijk.

Ik heb het DB ontwerp bijna klaar, het wordt allemaal toch weer groter en complexer dan de oorspronkelijke bedoeling.. denk dat het nog wel een week of twee zal duren voordat de eerste 'beta-release' een feit is..

Pascal, dus Delphi.. of beter gezegd 'Codegear Rad studio Delphi 2009'.

Jawel, wel vorderingen.. het databasemodel is klaar, ik ben nu bezig met wat puzzelen van hoe ik wil dat de schermen eruit zien.. het moet vooral logisch en gebruiksvriendelijk zijn.

Verder weet ik nu dat de Hyperion firmwares op dit ogenblik inderdaad alleen nog read-only zijn voor wat betreft de pc-poort van de lader, maar dat hyperion het wel voor 2009-2010 op de agenda heeft staan om dit te veranderen.

Verder weet ik nu dat de Hyperion firmwares op dit ogenblik inderdaad alleen nog read-only zijn voor wat betreft de pc-poort van de lader, maar dat hyperion het wel voor 2009-2010 op de agenda heeft staan om dit te veranderen.

hyperion duo 3 zei:
* Hardware support for PC Control & Logging Software
(Bi-Direction release before Dec 2009. Logging available now.)
Sneller dan verwacht dus.

Hardware is er, nu software nog...

Wat ik mis is een optie waarbij ik zelf de afslagspanning kan instellen, bv op 22,5V of 4.1V.
Loggen, analyseren en dergelijke vind ik voor laden niet nodig. Ik vind het ontlaadproces (in het vliegtuig) veel interessanter.

Back