Accu, motor, schroef ...

Wie weet raad ...

Mijn Billing Boats Banckert is uitgerust met een Graupner 500E electromotor die een drieblads messing Rabousch schroef aandrijft.
De motor woordt aangestuurd door een Robbe Rookie 20 vaartregelaar.
Aan de motor is een geluidsmodule verbonden.

Aanvankelijk voer ik probleemloos met een 12 volt 1,2 Ah accu,
waarmee ik ongeveer een half uur kon varen,
maar waarbij de motor wel warm liep
na die 30 minuten varen.

Echter, omdat deze accu te groot was
om in de boot te plaatsen kocht ik twee 1,3 Ah 6 volt accu's,
welke gemakkelijker in de boot konden worden geplaatst,
en in serie geschakeld toch 12 volt zouden afgeven.

Het volgende doet zich voor;

Vrijwel direct valt de motor bij vollast stil,
vermoedelijk door een piekbelasting van de stroom.
(knuppel van de RC in het midden, en de motor pakt weer op).

Daarop heb ik de messing schroef vervangen voor een plastic,
met minder spoed, oppervlak en eigen gewicht.

Resultaat:
hetzelfde, en nagenoeg geen voortstuwing,
en al helemaal niet bij achteruit slaan.

Alvorens nu een gat in het dek te maken
waarmee gemakkelijker de oorspronkelijke
12 volt accu in de romp geplaats kan worden;

Is er verbetering te verwachten
door een 7,2 volt Graupner motor te plaatsen,
en de 6 volt accu's parallel om daarmee hopenlijk
ook de vaartijd te vergroten?

Wie weet raad, of heeft er ervaring mee?

Johan
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Johan,

Welk type schroef hangt er nu achter?
Welk type was de Raboesch?

Het lijkt erop, dat je rond de nominale belasting van je motor zit, 2A, en dat je 12V 1,2A deze spanning beter kon leveren dan de beide 6V accu's.

Als je electronica een iets hoger voltage aankan, dan zou je voor een 3S lipo kunnen gaan (12,6V vers van de lader, 11,1 nominaal).
Binnen de beperkingen van de Banckert zou je toch fluitend 2200 of zelf 3300mAh kwijt moeten kunnen.
Hoeveel capaciteit er inpast is een kwestie van meten en dan op het internet zoeken naar een passende lipo (of twee parallel).

In mijn 60 cm Dickie slepertje met een Raboesch 45 mm vierblad eronder, vaar ik op 2S LIpo (7,4V), op twee 4000mAh budget lipo's (een tientje per stuk, of zo) parallel (8000mAh) kan ik vier uur continue volgas varen.

Tel uit je winst...

Groeten, Jan.

Lijkt me dat die accu's het inderdaad niet trekken. Maar weet je zeker dat er niet iets anders aan de hand is? Draait alles nog wel soepel? Heb je een bad waar je de boot in kan leggen en de stroom onder vollast kan meten?

Ik denk dat je het probleem moet zoeken in de schroefas-koppeling en de motor.
Iets loopt daar tijdens gebruik niet helemaal soepel.
Koppel de motor los van de kruiskoppeling.
voel daarna of je een axiale-speling op de motoras hebt.
Als daar een axiale speling in zit ,wilt de motor zijn anker in de motor trekken of juist eruit stoten.
Dit kan tot grote stromen leiden(ij)waardoor accu te snel leeg is.
Het kan echter ook aan de axiale speling van de schroefas liggen, dat deze axiale druk uit-oefend op de motor.
Is de schroefas gelagerd met sinterbronzen lagers of kogelgelagert?

Zoek het in de mechanische kant van de aandrijving, want het delen van een 12V accu -in twee van 6V mag volgens de wet van Ohm niets uitmaken.

tenminste: als je alle connectie`s in het electrische goed heb gedaan en niet ergens een rotte verbinding hebt.

succes met zoeken.

Mvg. Richard

De motor en schroefas zijn uitgelijnd, en voorzien van cardanische koppeling en flexibele motorsteun. Met andere woorden; dat draait allemaal soepel. Ik zou bijna zeggen; als je tegen de schroef blaast gaat het zaakje draaien (bij wijze van spreken dan ;)).

Na mijn bevindingen met de Banckert heb ik de twee 6 volt accu's in mijn Zwarte Zee geplaats; andere 12 volt motor, zelfde vaartregelaar, net zo'n uitgelijnde schroefas-motor opstelling ... zelfde bevinding ... motor valt uit op piekstroom :(.

Inderdaad, twee in serie geschakelde 6 volt accu's gaan 12 volt leveren.
Daarom maar een nieuwe verbinding gemaakt tussen de plus van de ene en de min van de andere. Ook met deze verbinding blijkt bij opladen de oplader te 'gieren' tussen de 12,1 en 14,2 volt laadstroom, geen stabile waarden ...

Begin nu toch echt te twijfelen aan de accu's. In de winkel kwam er één uit het schap en één van onder de toonbank. Beetje vreemd, maar hoeft niets te betekenen ... De laatste miste een kapje over de polen. Maakte daar nog een opmerking over ... nee mijnheer, niets mis mee, die vallen er wel vaker af ... :confused:.

Johan

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt als minimaal 1 accu die redelijk overleden is, of zelfs beide...

Je hebt wel een loodaccu-lader, neem ik aan? Als je de accu's elk afzonderlijk aan de lader hangt, kun je zien of ze allebei zo instabiel zijn qua spanning tijdens laden, of slechts eentje.

Als je de accu's elk afzonderlijk aan de lader hangt, kun je zien of ze allebei zo instabiel zijn qua spanning tijdens laden, of slechts eentje.

Geprobeerd; beide 6 volt accu's zijn stabiel tijdens het laden, 12,6/12,3 V laadspanning. Vanmorgen de verbinding tussen de twee accu's in serieschakeling 'verbubbeld' met een extra kabel; wellicht dat dit de laadspanning zou stabiliseren bij het laden, maar dat maakt geen verschil.

Ben er dus nog niet uit, Johan

Geprobeerd; beide 6 volt accu's zijn stabiel tijdens het laden, 12,6/12,3 V laadspanning. Vanmorgen de verbinding tussen de twee accu's in serieschakeling 'verbubbeld' met een extra kabel; wellicht dat dit de laadspanning zou stabiliseren bij het laden, maar dat maakt geen verschil.

Ben er dus nog niet uit, Johan[/QUOTE

Laad je de 6 V accu met 12.6 V ? max 7,2 V of 6.75 v is nog beter voor lange levensduur.

Hoe zijn de accu's gekoppeld ? In serie is het dit:
serie%20parallel%20schakeling.png

Als je in serie geschakeld heb en je hebt 2x 6v 1,3 amp heb je dus in serie 12v 1,3 amp,

Hou er rekening mee dat de rookie 20 van 6v->12v is, onder de 6v schakelt hij zich zelf op Fail-save

Anders sluit je alles aan en zet haar in een bak met water (vijver ??) en meet je met een multi meter hoeveel stroom zij trekt om de motor bij vollast, als je spanning erg inzakt dan weet je dat de accu's kapot zijn,

Als er een cel kapot is in je accu geeft hij wel 6,6 volt aan maar zodra je hem belast zakt hij radicaal in,

Meten is weten.... ;)

Anders sluit je alles aan en zet haar in een bak met water (vijver ??) en meet je met een multi meter hoeveel stroom zij trekt om de motor bij vollast, als je spanning erg inzakt dan weet je dat de accu's kapot zijn,

Als er een cel kapot is in je accu geeft hij wel 6,6 volt aan maar zodra je hem belast zakt hij radicaal in,

Meten is weten.... ;)

Lijkt me dat die accu's het inderdaad niet trekken. Maar weet je zeker dat er niet iets anders aan de hand is? Draait alles nog wel soepel? Heb je een bad waar je de boot in kan leggen en de stroom onder vollast kan meten?

Precies, kijken wat de stroom en spanning onder belasting doen. Dan weet je snel wat meer.

Sorry Henk, had even over jou reactie heen gelezen... :sleepy: (lange nacht gehad, nog niet helemaal 100% back to earth )

Geen probleem, kan iedereen gebeuren. Het was ook meer om dit punt te benadrukken, als een topic snel "groeit" willen iets oudere reacties wel eens "ondersneeuwen".

Johan,

heb je accu's al eens afzonderlijk opgeladen? Dus op 6 volt.
Misschien was de accu die onder toonbank vandaan kwam al (meerdere) keren geladen.
Pas als beide accu's gelijkwaardig zijn zou je pas met 12V mogen laden. Anders loop je het risico dat je één accu voortijdig over de kling jaagt.
Nooit gedacht dit nog eens te zeggen over lood-accu's: je moet "balancen".

serie%20parallel%20schakeling.png

Als je in serie geschakeld heb en je hebt 2x 6v 1,3 amp heb je dus in serie 12v 1,3 amp,

Hou er rekening mee dat de rookie 20 van 6v->12v is, onder de 6v schakelt hij zich zelf op Fail-save

Als er een cel kapot is in je accu geeft hij wel 6,6 volt aan maar zodra je hem belast zakt hij radicaal in

Misschien was de accu die onder toonbank vandaan kwam al (meerdere) keren geladen.
Pas als beide accu's gelijkwaardig zijn zou je pas met 12V mogen laden. Anders loop je het risico dat je één accu voortijdig over de kling jaagt.

Vanmorgen met één 12 V 1,2 Ah accu gevaren, alles helemaal in orde, toerenregeling, roerbediening, soundmodule, gewoon zoals bedoeld.

Denk inderdaad dat één van de twee een kapotte cel zal hebben; waarbij de Rookie bij onderspanning uitschakelt en pas weer de motor aanstuurt na resetten door terug te gaan naar de neutraal/nulstand van de stuurknuppel.

Omdat de Banckert het prima doet op de ene 12 volt accu heb ik besloten het daatmee te gaan doen. Voor de Zwarte Zee, waarvoor ik ook die 12 volt accu gebruik, komt er een tweede bij. De zes volts accu's verdagen tot later order in de kast. Toch jammer, het zijn toch centjes ...

hallo
al mijn accu's komen van een baterij winkel en NIET uit een model shop
als een lood accu lange stijd staat dan willen de platen nogal eens gekke kuren uithalen (sulfide of zoiets)
bij mijn pa staan de accu's dag in dag uit aan de druppel laders(conrad)en hij heeft nooit problemen door het jaar
het kan zijn dat 1 accu inderdaad de geest heeft gegeven
kan je wel testen door de boot op een 6 volt accu te laten varen
als je twee losse nicad's hebt deze mee in serie zetten zodat je boven de 6 volt(8.4) blijft zonder dat de rookie uitschakeld
zo kan je de twee accus los testen al vaart de boot dan wat langzamer bij een defect aan de accu zal je dan meteen zien dat deze instort
dan weet je welke de slechte accu is en kan je der terug mee naar de shop gaan (garantie ???)

gr raf

het kan zijn dat 1 accu inderdaad de geest heeft gegeven kan je wel testen door de boot op een 6 volt accu te laten varen als je twee losse nicad's hebt deze mee in serie zetten zodat je boven de 6 volt(8.4) blijft zonder dat de rookie uitschakeld zo kan je de twee accus los testen al vaart de boot dan wat langzamer bij een defect aan de accu zal je dan meteen zien dat deze instort

Dank voor de tip; inderdaad heb ik de boot al op één van de twee accu's op 6 volt laten varen, daarmee gelijk een 'black-out' ofwel 'machinekamer dood'. Mogelijk had ik daarmee de mankerende accu te pakken. Maar heb toen niet de test met de andere herhaalt, eigenlijk wel jammer, dan had ik misschien meer geweten. Maar nogmaals dank voor alle tips en adviezen!

Hallo.
In mijn zwarte zee met een 6 volt accu 8 amp nooit een probleem gehad.
Waarom dan wel met twee accu's, kan maar een probleem zijn een van de accu's te hoge inwendige weerstand. Dit kan je wel meten met een belasting. Neem een halogeen lamp van 6 volt 15 watt of zoiets en kijk dan of de spanning van de accu stabiel blijft. Voor en 12 volt accu natuurlijk een 12 volt lampje gebruiken.
Al mijn boten zijn voorzien van gel accu's van diverse merken maar zelden of nooit heb ik problemen. zoals altijd meten is weten.

Henk

Back