accu nog te redden?

• Topicstarter Topicstarter honda
  • Startdatum Startdatum
H

honda

Guest
Beste lezers,
Ik heb een Vario Silense gekocht. Een behoorlijke overstap na een coaxiaal helicoptertje, maar anderzijds, hoe groter, hoe stabieler.:p

Ik heb nu het volgende probleem. De accu's hebben blijkbaar (te) lang gelegen, er is onvoldoende vermogen om de heli de lucht in te krijgen. (te weinig toeren en te sterk afremmen van de rotorbladen bij het kantelen) en na 2 minuten is het helemaal over.

Ik kan de accu's (2 x 12 is 24 NC-cellen) wel laden met een 12V lader (Graupner MC-ultra Duo) een computergestuurde snellader waarmee een accu van 4,8 tot 30 volt geladen kan worden met 100mAh tot 3Ampere, 4 tot 24 cellen. De lader geeft ook aan dat de accu's vol zijn en slaat dan ook af. Maar de accu kan de spanning blijkbaar niet meer vasthouden.

Een nieuw accupakket is relatief prijzig. Is een accupakket nog te redden door te laden en te ontladen en hoe kan ik dat het beste doen? Snel of langzaam laden / ontladen? Hoe vaak?:puppydogeyes:

Wie heeft er een advies of is het gewoon einde accu?

Groeten, Peter

Maarreh?? Wat verkoop je dan :confused: :rolleyes: Twee keer zelfs.....

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hem maar even vanuit het te koop deel verplaatst. Hier lijkt hij me beter op zijn plek..

Je moet je accu's cyclen, dus ontladen/laden. Dat een aantal keer en dan zou er verbetering moeten zijn.

accu's herstellen

sorry, verkeerde topic, inmiddels goed gezet, dank.

Laden en ontladen, snel of juist langzaam?

Lekkere antwoorden worden er hier weer gegeven zeg.

Ik weet niet wat voor een accu’s het zijn maar meestal zijn het de 2400 Nicad’s van Sanyo. (uitstekende cel overigens)
Wat ik meestal doe met de accu’s is ze op een lader hangen en deze een keer of 5 a 6 laten laden met 1C (1 x de capaciteit) en ontladen met 2C tot 0,8 volt per cel.
Over het algemeen komen ze wel weer een beetje bij. Doen ze dat na die 6 keer laden/ontladen niet, is het echt einde oefening en zul je aan nieuwe accu’s moeten.

Met een beetje aanpassen van de haken waar de accu’s bij de Silence in hangen zou je ook met Lipo’s uit de weg kunnen. (lichter en langer vliegen helaas wel duurder).

Grt,
Ben

Hoi,

Ik heb wel een krachtige lader waarbij ik deze cellen wel voor jouw eens flink wil formateren, (9 maal) dit zal iets helpen. Misschien dat ik het weer tot 4 minuten kan toveren. Maar het blijft een gok. Je zou de akku's dan naar mij moeten opsturen.

Verder kan ik je aanraden als je nieuwe akku's koopt geen Lipo's te kopen. Koop Konion cellen de 1300 set. Dat zijn echt super cellen. Net iets zwaarder als Lipo's maar houden veel langer / geen balancer nodig.. Kijk maar op RC-Lipoly

Bij interrese als ik die 24 cellen voor je moet nakijken, stuur mij een PM, dan geef ik je mijn adres, en formateer ik ze voor je in een week tijd.

Groeten
Roel

@ Peter, in je profiel kun je ook je woonplaats invullen.
Zodoende krijg je ook sneller hulp.

Heb je de heli 2e hands gekocht ??

Geef wat meer info over je zender en setup !

Accu's formatteer je niet. Je formeert ze.

Heb je uitgesloten dat het aan iets anders ligt? Dus dat bv. niet het mechaniek gewoon te zwaar loopt ofzo? Zou toch vervelend zijn als je straks voor veel geld nieuwe accu's gekocht hebt, en het probleem niet opgelost is..

NiCD mag je tot 1/10C overladen, waarmee je ze mooi kan formeren. Dit is een tijdsrovend proces, maar als je het goed doet heb je kans dat je je Sanyo's weer op peil krijgt. Wat je moet doen, is de accu's ontladen tot 1v/cel ongeveer. Direct daarna van de ontlader afkoppelen en aan een druppellader hangen, en dan de cellen 1,4 x zo lang laten laden. Dus 2400/10=240mA, en dan 14 uur. Of, bijvoorbeeld als je een lader hebt die alleen 200 mA kan laden: 2400/10=240*14=3360mAh/200mA=16,8 uur op 200 mA.
Door het 'overladen' zullen de cellen die al vol zijn geen energie meer opnemen, maar de cellen die nog niet vol zijn wel.
Na het laden hang je ze aan een gecontroleerde ontlader en ontlaad ze tot 0.8v/cel, kijkend hoeveel je er uit haalt. Deze riedel herhalen tot je ongeveer weer op je nominale capaciteit komt.

Dit gebeuren duurt dus dik 3 dagen als je ze 4 x moet druppelladen, maar dat is iig betes als verse accu's moeten kopen toch? Je kan NiMH's overigens ook zo behandelen, alleen is daarvoor de maximale druppelstroom voor overladen 1/20C en de maximale overlading 4 uur.

Succes,

Ton.

Hoi Juist,,

Deze behandeling kan ik met mijn Orbit PRO lader automatusch laten doen ;-) Dat is de enige manier om misschien nog de akku te redden. Maar inderdaad het zouden nog andere redenen kunnen zijn die de oorzaak zijn..

Groeten
Roel

Ik heb een redelijk goede lader (Schulze ISL6-330) en die heeft een cycle stand, maar geen slow trickle stand. Je mag de cellen niet sneller dan 1/10C overladen he...

Back