accu ontladen ja of nee

• Topicstarter Topicstarter jaap68
  • Startdatum Startdatum
J

jaap68

Guest
hallo
ik wou een nieuwe acculader kopen (robbe accu fit lader)zodat ik mijn lood accu's goed kan laden en ontladen,nu is deze niet meer leverbaar robbe heeft hem uit de verkoop gehaald omdat het ontladen van accu's niet goed zou zijn.
wie kan mij helpen is het nu wel of niet goed om je accu's te ontladen en daarna weer opladen en ze weg te zetten.
en wat is nu de beste manier om ze op te laden,ik weet dat dit meestal moet gebeuren met een 10 e van je accu vermogen,dus 7AH accu laden met 700mA.
groetjes jacob
iedereen alvast prettige feestdagen

Jaap,

Helaas is bij de overgang naar de nieuwe forum software de modelbouw FAQ niet geheel overgekomen. Daar stonden een aantal artikelen in over de diverse accu's en daar had je veel uit kunnen halen.
Maar nu dan maar even een kort stukje uitleg.
Het is nooit nodig (ook niet geweest) om loodaccu's te ontladen voor je ze gaat laden. Het is zelfs minder goed voor de accu want hij "slijt" er sneller door. Goed laden van een loodaccu is WEL heel belangrijk. Met het (ver) ontladen en verkeerd laden van loodaccu's zijn en worden de meeste accu's gesloopt.
De manier van laden is in principe voor alle loodaccu's eender maar er zit wel verschil in de maximale laadstroom bij de verschillende soorten loodaccu.
Ik neem aan dat jij een "droge" loodaccu hebt. Zo'n helemaal dichte accu waar je geen accuzuur kan controleren en geen water kan bijvullen.
Het accuzuur is bij deze accu's in gell vorm in de accu gestopt. Dat heeft een aantal voordelen maar ook een nadeel en dat is dat de maximale laadstroom beperkt is. Meestal mag die ongeveer 0,6 tot 0,7 maal de capaciteid (niet het vermogen!) zijn. Dat is in jou geval 4,2A tot 4,9A (5A mag ook nog wel hoor, zo kritisch is dat niet). Let op dat is de MAXIMALE stroom die alleen loopt bij het begin van het laden.
Jij hebt dus een lader nodig die een uitgangsspanning heeft van 13,8V (voor een 12V loodaccu) en een maximale stroom van 4,9A. Wanneer je de accu aan de lader hangt zal er een stroom gaan lopen die afhankelijk is van de ladingstoestand van de accu. Hoe leger de accu hoe meer stroom er gaat lopen maar het maximum is 4,9A.
Naarmate de accu voller wordt zal er steeds minder stroom gaan lopen en als de accu vol is (13,8V) dan zijn de accuspanning en de uitgansspanning van de lader aan elkaar gelijk en loopt er geen stroom meer. Zo kan je de accu aan de lader laten staan tot je hem weer nodig hebt, er is geen enkel gevaar van overladen en het is zelfs goed voor de accu als je hem zo gebruikt.
Dus als je de accu hebt gebruikt dan sluit je hem aan op de lader als je weer thuis komt. De accu wordt weer opgeladen en pas wanneer je hem weer nodig hebt haal je de accu weer van de lader.
LET OP, dit kan natuurlijk ALLEEN als je de juiste acculader hebt! Een acculader voor NiCad accu's kan je wel gebruiken maar dan moet je met een kleinere stroom laden (1/10C) en dan moet je zelf heel goed opletten dat je de accu van de lader haalt als hij vol is, de accuspanning is dan 13,8 tot MAXIMAAL 14,5V. Blijf je dan toch doorladen dan gaat dat ten koste van de levensduur van de accu en kan je de accu binnen vrij korte tijd naar de maan helpen.
En nee, een NiCad lader stopt niet op de delta piek want dat heeft een loodaccu niet! En NiCad lader blijft een loodaccu laden tot JIJ de accu weer van de lader loskoppelt. Het is dus veel veiliger en beter voor de accu wanneer je een lader koopt die (ook) loodaccu's kan laden en daar ook de juiste instellingen voor heeft die je al dan niet zelf kunt instellen.
Succes.

Back