accu paket gemaakt

Als aanvulling op het bovenstaande nog een paar opmerkingen.

Accu's zijn heel gevoelig voor hoge temperaturen. Daarom moet het solderen vooral snel gebeuren. Als je weinig of geen soldeerervaring hebt kan je er beter niet aan beginnen. Wil je toch zelf solderen, dan een paar tips.

1. Neem een soldeerbout met voldoende vermogen. Zo'n 50 of 60 Watt. Heel goed zijn de soldeerbouten van Weller met automatische temperatuurregeling, maar de meeste hobbyisten zullen hier niet over beschikken.

2. Maak de polen met een stukje schuurpapier een beetje ruw en schoon. Breng een beetje harskerntin aan op de polen. Dit tin moet mooi uitvloeien. Gebruik nooit een vloeimiddel als S39. Vertin ook de aansluitdraad. Soldeer vervolgens de aansluitdraad op de pool. De soldering moet er glad en glanzend uit zien. Dan is de soldering goed gemaakt.

Als je de accu's voor de eerste maal laadt is het verstandig dit op een langzaamlader te doen. De accu's worden dan allemaal op hetzelfde (volle) ladingsniveau gebracht.
De laadstroom in (ongeveer) 1/10 van de capaciteit, in jou geval dus 1/10 van 1050 mAh is 100 mA. De laadtijd is (ook weer ongeveer) 16 uur.

Bij snelladen worden accu's warm. Zelf bij het laden met 1 C, bij jou 1 Ampere, zal de accu al warm worden. Hoe hoger de laadstroom, hoe warme de accu's worden.

Hou er ook rekening mee dat de door de lader aangegeven capaciteit niet volledig door de accu wordt opgenomen. Chemische processen gaan met warmte gepaard, en de energie die de warmte veroorzaakt wordt niet opgeslagen. Dit geldt ook bij ontladen. Warmte is dus verlies. Staar je dus niet te veel blind op de aangegeven waarden op de lader, die ook nog eens sterk afhankelijk zijn van de diepte van de ontlading van de accu aan het begin van de laadcyclus.

Als je de individuele cellen van je accu met een voltmeter controleerd moeten deze vol, onder belasting of ontladen ongeveer dezelfde spanning hebben. Een volle cel die net van de lader komt heeft een spanning van 1,4 tot wel 1,5 Volt. De nominale spanning is 1,2 Volt en leeg zo rond de 0.9 Volt per cel.

Als een lader is afgeslagen omdat de accu vol is, is het niet verstandig het laadproces opnieuw te starten. De lader is vaak niet in staat het delta-peak moment van een volle accucel (warm en met hoge celspanning) opnieuw te bepalen. Ook zijn er laders die in het begin van een laadcyclus helemaal niet naar een mogelijk delta-peak moment kijken. De kans op overlading en dus beschadiging van de cellen is heel groot.

Dat was nog wat extra informatie van mijn kant. Op dit forum (en de rest van het Internet) is veel informatie te vinden over de behandeling van en de techniek achter accu's. Probeer door te lezen je kennis op dit gebied te vergroten. Het helpt je in het gebruik van je accu's

Succes!
N.P.S.
 
Hoi

Ik heb het solderen gedaan zoals jullie beschrijven
Dus daar kan het niet aan liggen
Het enige wat ik niet heb gedaan in het langzame laden .
Ik heb 2 v/d 3 paketten 1x langzaam geladen en er ging veel meer in.
Eerlijk gezegt veel te veel namelijk 1800 mah
En ik heb er een vluchtje mee gemaakt en dat was 3.45 Min
Daarna heb ik hem weer geladen en ging er weer 647 mah in.
Tijdens het ontladen was de spanning per cel ook gelijk.
Bij het laden waren ook geen grote temperatuurs verschillen

Dus ik denk dat ik er maar mee moet leven zoals ze nu zijn.
Ik hou het maar bij brandstof modellen dat ligt me beter :lol:

Ik wil jullie toch bedanken voor het geduld. :wink:
 
ja tuurlijk...
gewoon ff lekker ontladen en aan een drupellader of universeellader ofzo hangen met 100 mA :) succes, your problems will be gone :)
 
Hoi

Ik heb inmiddels contact gehad met de winkel en ze bieden me aan om
als ik nieuwe bestel me 50% korting te geven
Ik vindt dat wel netjes
 
Back
Top