accu pakket solderen

Ik heb nu een 30 tal cellen van GP liggen, en wil hier een paar mooie accu pakketjes van maken.
Maar nu zal ik graag willen weten hoe ik deze exact het beste aan elkaar kan zetten/solderen ?
 
Eerst allemaal naar het zelfde niveau brengen (matchen) daarna pas een mooi serieel pakketje ervan maken. Kop-kont solderen is de beste manier maar zonder hamerbout is dit bijna niet te doen.
 
wat bedoeld u precies met naar hetzelfde nivea brengen?Met opladen of met plaatsing op de tafel ofzo ?
Maar hoe is het het beste te solderen?Met een normale soldeerbout met hamerkop?Of moet het echt een 100w zijn?En wat voor soldeertin is het beste te gebruiken?
En moeten de cellen een voorbehandeling krijgen,bijv beetje schuren mbt pakken van soldeertin ?
 
met naar hetzelfde niveau brengen bedoel ik ze allemaal naar het zelfde voltage brengen. Dus alle cellen bijvoorbeeld naar 1,22 volt.

Natuurlijk een zo zwaar mogelijke bout liefst 100 wat of meer met een hamer bout. De cel moet niet merken dat ze al gesoldeerd zijn. maak je ze te lang warm dan loop je het risico op lekkage van de cel en dan kan je ze weg gooien.

Natuurlijk de soldeervlakken ontvetten en licht schuren anders hecht de tin niet. Daarna alles voor vertinnen.
 
ik heb het nu wel door denk ik hoe het moet.
Maar heb nu ook alle boumarkten hier in de buurt gebeld.Maar nergens hebben ze zo'n hamerkop solderbout ?Kan iemand me hiermee verder helpen ?
 
De Hamerkop wordt door geen enkele soldeerbout-leverancier gemaakt, dus ook niet in de bouwarkt of gereedschapzaak te koop.

Of zelfmaken, of bij een modelbouwzaak proberen.... in iedergeval heeft "Batt-Mann" ze, en deze staat volgend zondag in Winssen op de "Electro-fly-in" levert diverse maten vanaf € 8,50
 
Theo Coenen zei:
met naar hetzelfde niveau brengen bedoel ik ze allemaal naar het zelfde voltage brengen. Dus alle cellen bijvoorbeeld naar 1,22 volt.

hoe die je dit dan? ( oplossing zal wel makkelijk zijn dan dat ik het zoek maar goed )
 
Dirk zei:
Kan met de "martel-methode" van Niek, alle cellen van het nieuw te vormen pack tijdelijk parallel solderen.... en dan met een flinke stroom aan de lader....

Of de cellen per stuk opladen...

In beide gevallen moet je lader één cel kunnen laden.....

oke paralel laden enz lukt me denk ik wel, ik heb dus een robbe infinity II lader.Hoe moet ik deze dan "met een flinke" stroom laden?
Want per stuk laden schiet niet echt op denk ik ?

Maar hoe kun je zo'n hamerkop zelf maken ?
 
Hamerkop zelf maken....

Moet je ergens roodkoperen staaf van 10mm rond op de kop tikken (je hebt slechts 3 of 10 cm nodig).

Makkelijkst is de originele rechte stift van de bout (of een reserve exemplaar) te gebruiken als basis.
Van deze zaag je het puntje af, de top vijl je zo halfrond uit dat het stukje staaf van ca. 30mm zo strak mogelijk er haaks op past.... met zilversoldeer (smeltpunt 600 °C) zet je de boel vast.... kan eventueel ook met een boutje (dun parkertje) ... alleen boutjes gaan altijd los zitten dus geef ik de voorkeur aan hardsolderen.
 
hoe en wat begrijp ik nu wel helemaal maar wat is nou het voordeel van zo hamersoldeerbout want dat kan ik nu niet echt afleiden uit dit, had misschien ook wel iets heel anders verwacht maar goed
 
Als je geen hamerbout hebt dan soldeer de cellen met behulp van die speciale bruggen aan elkaar. De cellen zitten dan netjes naast elkaar en dit voldoet ook best wel goed. Dit heeft alleen als gevolg dat je iets meer weerstand hebt in het pakket door de koperen verbindingsbruggen. Bij kop-kont solderen is dit niet het geval.
 
Daar heb je natuurlijk gelijk in theo alleen waarom kan je met zo hamerkop dan wel kop aan kont solderen en met een gewone niet?

misschien dat een foto meer zegt dan 1000 worden in dit geval overigens maar goed.
 
Met de hamerkop kan je aan beide kanten van de verbinding het tin verwarmen. Als je cel voor cel verwarmt, is het tin bij de eerste al weer te koud voordat de tweede is opgewarmd.
 
@ ron van sommeren, ondanks dat me duits niet alles is denk ik het wel ongeveer te snappen, alleen ik kan me niet zoveel voorstellen bij zo`n hamerkop soldeerpunt ( gezien wat ik lees is het eigenlijk ook helemaal geen bout ). Heb net is op google gezocht maar nergens een foto ( helaas ) niet iemand die toevallig ergens een foto ervan heeft liggen?

en zover ik zo lees heeft dat kop aan kont solderen alleen maar voordelen, minder weerstand enz. enz. maar waarom word die dan niet door "pro`s" gebruikt, ik noem een Atsushi Hara enz. enz. of geld dit helemaal niet voor electro ?(wat mij sterk lijkt )
 
Omdat:
a) Met een saddle-of side-by-side-pack configuratie het zwaartepunt van de auto lager komt te liggen, omdat de cellen vaak iets in het chassis verdwijnen en
b) Het voordeel van het ontladen (en dus gelijk trekken) op een ontlaadtray, m.a.w. het plegen van onderhoud aan de cellen, veel eenvoudiger is.
 
Back
Top