Accu sist bij laden

Hoi allemaal,

Ik heb 2 sanyo accu's 2400mah 6cels die bij het laden met een robbe powerpeak 400 lader ligtelijk sist. wie weet of dit kwaad kan?

PS de accu's zijn niet lek

groeten Hans

als een accu sist, denk ik niet dat dit normaal is.
ik denk toch dat er ergens een miniscuul gaatje/scheurtje is dat je niet ziet ;)
maar ik laat het over aan corrien ofzo :lol:

greets

met een andere lader doen ze dat niet, en andere accu doen het ook heb ik net getest.

het gaat er mijn om of het kwaad kan.

groeten Hans

Ja dit is niet goed voor je accu's, je bent ze aan het overbelasten tijdens het laden. Kijk je lader eens goed na. Dit zijn de veiligheidsventielen die afblazen. Waarschijnlijk zit er dan ook een klein beetje vocht bij de pluspolen.

Kan ook zijn da tje de lader hoort, ipv de accu's weet je heel zeker dat het de accu zelf is ???

Als het de accu is, dan zal ik maar koffie met cake gaan bestellen....

ik heb ergens gelezen dat bij nieuwe accu's dit soms kan voorkomen (door overvolle cellen (electrolyt). Ik hou het er zelf echter op dat als je dit hoort je best oplet en het ergste kan vrezen.

Als dit oudere cellen zijn dan zijn ze waarschijnlijk overladen (te heet geworden bij het laden) en de ventielen zijn geopend (cellen om zeep). Als dit bij nieuwe cellen (na enkele ladingen) voorkomt, dan denk ik aan productiefouten (bij het solderen te heet laten worden en de ventielen open)

In beide gevallen waarschijnlijk de cellen kapot. Misschien niet allemaal... je kan er misschien nog enkele redden.

:!: :!: :!:

OPGELET, als het sist gaat kan het gevaarlijk worden. Let op met de vloeistof die uit de cellen lekt, dit is zeer slecht spul voor je huid, ogen en andere lichaamsdelen.

Patrick

Hoi beste forummers

Bij de ene lader doen ze het wel en de andere niet en ze laden op de powerpeak infinity2 gewoon goed op. alleen op de powerpeak 400 sist de accu.
en dat op dezelfde laadstroom en volt

groeten hans

Meerder typen accu's sissen op dezelfde lader??
zoja, meet eens de laadstroom. Die zou wel eens VEEL te groot kunnen zijn.

Lijkt me een defecte lader.

powerpeak 400 --> kliko

laders maken veelal gebruik van een spanningsomvormer, dat bestaat uit een chipje, spoel en wat condensatoren.
Vaak ligt de werkingsfequentie op 20khz, dat neem je dan waar als een sissend geluid. Dat sissen is heel normaal

Hanskez,

Heb enkele jaren geleden met een PowerPeak 400 krék hetzelfde voor gehad... software sloeg op hol en het gekke ding BLEEF maar stroom aan 5 ampere in de accu stampen ... Gevolg : batterij voledig verwoest ....

Opgepast met die grappen want voor je het weet staat je huis in de hens... Robbe PowerPeak 400 = BAD NEWS ...

wubbo zei:
laders maken veelal gebruik van een spanningsomvormer, dat bestaat uit een chipje, spoel en wat condensatoren.
Vaak ligt de werkingsfequentie op 20khz, dat neem je dan waar als een sissend geluid. Dat sissen is heel normaal

Dat zou idd ook een mogelijkheid kunnen zijn. Even uitzoeken dus of het geluid uit de lader of accu komt.

Hoi mede denkers

Lezen is ook een vak appart!!!!
Geluid komt van de accu (ben toch niet gek)
lader laad met 300mah en de accu sist, bij een andere lader niet op 300mah de spanning is normaal 7,2 volt

accu's zijn goe din orde heb ze met de powerpeak infinity geladen.

groeten Hans

michiel b zei:
wubbo zei:

Dat zou idd ook een mogelijkheid kunnen zijn. Even uitzoeken dus of het geluid uit de lader of accu komt.

Dat zei ik al in het begin, met mijn reply....

Als dat sissende geluid uit je accu komt is dat NIET goed. Ook niet (juist niet zelfs) bij een nieuwe accu zoals hier gesuggereerd is.
Wat er dan fout gaat, kan ik echt niet zeggen dan zou ik die lader met de accu voor m'n neus moeten hebben en gaan meten.
Je zegt dat de accu laad met 300mA. Ik neem aan dat je dat heb ingesteld maar weet je zeker dat hij echt met "maar" 300mA laad?

Wat ook kan gebeuren is dat de lader niet stopt als de accu vol is. Ook dan zou de accu kunnen gaan sissen. Maar de kans daarop is in dit geval zo doed als 0 omdat je met zo'n lage stroom laad. De kans dat dit gebeurt is veel groter als je met (veel) meer stroom laad.

Stel dat je je vergist en niet met 300mA maar met 3000mA aan het laden bent? De accu zal dan in maximaal een uur vol zijn en als je dan doorgaat met laden zal er zoveel gas gevormd worden dat de veiligheids ventielen open gaan en gas gaan afblazen. Dat hoor je dan als het sissende geluid.

Hoe dan ook ik zou die lader niet echt vertrouwen en hem grondig na (laten) kijken. Het is zonde als je de accu er mee sloopt want als er gas wordt afegeblazen betekend dat met 100% zekerheid verlies van capaciteit en verhoging van de inwendige weerstand.

Hoi

HIer heb ik iets aan, en ik ben zelf een electro freak,
en wist met dit geen raad, en als ik accu's laad weet ik waar ik mee bezig ben, dus ook geen vergissing. alleen dit was voor mij nieuw dus vandaar de vraag.

groeten Hans

guy5927 zei:
Hanskez,

Heb enkele jaren geleden met een PowerPeak 400 krék hetzelfde voor gehad... software sloeg op hol en het gekke ding BLEEF maar stroom aan 5 ampere in de accu stampen ... Gevolg : batterij voledig verwoest ....

Opgepast met die grappen want voor je het weet staat je huis in de hens... Robbe PowerPeak 400 = BAD NEWS ...

jep dat was ook mijn ervaring als je laad joelt de accu [hiiiiiiiiiiiiiiiii]
en daarna sssssssssss uit de accu .
gebruik alleen je infinety nog maar een heel goede lader.
groeten wiebe

Wat ik hier nog mis is het volgende:

• wat voor accu's betreft het
    wat is de stand van je lader(ik bedoel: wat denkt de lader te laden)

Mogelijk probeert je lader NiMh's als Nicad's te laden, wel een ander afslagpunt.

Hans

Back