Accu stoort ontvanger

• Topicstarter Topicstarter lekkervliegen
  • Startdatum Startdatum
L

lekkervliegen

Guest
Ik heb erg weinig ruimte in mijn electrokist om de ontvanger en accu in te bouwen.
Het plaatsten van de ontvanger dicht bovenop de accu is helaas de
enige optie. Dit geeft als resultaat dat bij 'half gas' (klinkt raar bij een electromotor) de servo's heftig staan te trillen. Bij vol gas en geen gas treedt dit verschijnsel niet op. Oplossing die ik heb gevonden in het plaatsen van zilverpapier tussen de ontvanger en de accu.
Het probleem schijnt opgelost te zijn.... maar ik vraag met nu
toch af of dat nu helemaal de bedoeling is.... en of zilverpapier ook
in vliegtoestand voldoende afscherming geeft..

komt het niet door de trillingen?
misschien dat ie op half gas net zo trilt dat ie een storing veroorzaakt.

doet ie het ook met de ontvanger uit het toestel met half gas ?

Het vliegtuig heb ik in een workmate klem gezet en je ziet duidelijk dat de servo's heen en weer gaan staan flutteren als gevolg van een soort storing. Dit is als het vliegtuig nog niet vliegt, ik ben nog aan het testen.
Ik heb inmiddels antwoord gekregen van Schulze Technik, waar de regelaar van is: Plaats de regelaar minimaal 3cm van de accu ivm interferentie. Dit kan bij mij dus niet. Antw 2: Zilverpapier kan niet afdoende afschermen, een metalen plaatje ertussen kan het probleem dus ook opheffen. Dit kan ik dus kan inbouwen.
Hier heb ik dus nog geen ervaring mee omdat ik altijd ruimte had om niet alles zo dicht op elkaar te zetten, maar als het niet anders kan?

De kans is groot dat de draden van de accu naar de regelaar de oorzaak van de storing zijn. Helaas is dat niet makkelijk te verhelpen. :evil: Afschermen, zoals je met het zilverpapier of een metalen plaatje doet zal wel helpen maar het NOOIT helemaal opheffen. Ook de draden van de accu naar de regelaar en van de regelaar naar de motor omwikkelen met een afscherming zal een deel van de storing wegnemen maar ook hier geldt weer NIET ALLES. :cry:
De enige oplossing is inderdaad de afstand tusen de ontvanger en de regelaar/accu/motor zo groot mogelijk te maken. Helaas kan dat niet bij jou dus ben ik bang dat je niet helemaal van alle storing af komt.
De oorzaak dat je bij ongveer "halfgas" de meeste storing hebt is niet zo eenvoudig uit te leggen. Je kan het ongveer zo zien: De motor wordt met pulsen geregeld dat betekend dat de motor ongveer 3000 pulsen per seconde krijgt en de breedte van die pulsen is regelbaar. Bij half vermogen wordt de stroom naar de motor gedurende een halve puls aangeschakeld en de andere halve puls uitgeschakeld. Bij 75% gas krijgt de motor dus gedurende 75% van de puls stroom en de overige 25% is hij uit. Bij 25% gas is dit dus aan gedurende 25% en uit gedurende 75%. Bij volgas wordt de stroom gedurende de hele periode ingeschakeld en krijgt de motor dus geen pulsen meer.
De pulsen zijn de hoofdoorzaak van de storingen en bij ongveer half gas zij de storingen het ergst. Dit is overigens een beetje afhankelijk van de gekozen motor en de regelaar.

Helaas, als je geen ruimte hebt ben ik bang dat je niet alles weg zal krijgen maar proberen kan geen kwaad maar let wel op de veiligheid. :wink:

Bedankt voor de reacties! Ik heb de proef op de som genomen en zilverpapier tussen de ontvanger en de accu geplaatst. Dit loste het probleem ogeschijnlijk op. Ik heb alle gas standen uitgeprobeerd
en de servo's blijven stil. Ik heb nu uiteindelijkde boel ingebouwd
met 4 lagen, op elkaar geplakte, zilverfolie. Ook in ingebouwde toestand
is het electronische gespuis lekker stil...

Groeten van Bas

Fijn, ik hoop dat het definitief is. Houd er wel rekening mee dat je toch zo af en toe wel eens wat kan merken tijdens het vliegen. Als je er rekening mee houd dan schrik je niet zo.
Overigens maakt het niet uit of je 1 of meerdere lagen gebruikt het enige voordeel van meerdere lagen is dat het wat steviger is. Het is misschien wel beter als je de accu helemaal inpakt in aluminium folie. Wanneer je er daarna nog krimpkous of een plastic zakje omheen doet gaat de folie niet kapot en kan je er lang plezier van hebben.

Back