Accu switch

In mijn bootje wil ik 2 lood accu's gaan gebruik van 12v 7A (reden 2: stabiliteit).

Ik dacht deze eerst parallel te schakelen maar na wat zoekwerk is dit geen goed idee, zeker niet als je een oudere accu zou schakelen met een nieuwere.

Serie schakelen van 2 6V accu's is misschien een optie maar ik heb natuurlijk een beperking van gewicht (+- 2,5 kg max per accu) en wil toch zo veel mogelijk stroom voorzien voor langere vaartijden.

Beste alternatief lijkt me dus een schakeling met dubbelpolige schakelaar om zo van batterij te wisselen als er eentje bijna leeg is.

Iemand ervaring met dergelijke automatische schakelaars? Ik heb al gezien dat sommige het schakelen doen via een servo, maar die servo staat aangesloten op de accu dus lijkt me dit niet zo een goede oplossing of ben ik hier fout in? Zijn er andere alternatieven voor mijn probleem? Het gaat om een bootje dus het moet een betrouwbaar systeem zijn, daar ik geen zin heb om in de winter even te gaan zwemmen of zo :-P

Alvast bedankt!

als je 2 gelijke accus neemt (leeftijd gebruik etc).
dus vooral nieuwe accus.
kun je ze prima parallel zetten. geen enkel probleem.

Oude accus door mekaar heen gebruiken is sterk af te raden.

is het voor een voerboot?

schakeling is wel te maken alleen moet je wel een vrij kanaal hebben op je zender.

bij conrad kan je een switchboardje kopen om met je zender 2 relais aan te kunnen sturen, die kan je dan van accu laten switchen.

ook heb je dan een onvanger accu nodig om de relais en ontvanger te voorzien van voeding.

Maar iets als een "automatische accu-switcher" bestaat niet? Iets dat de spanning constant meet en bij te lage spanning automatisch op de volle accu overschakeld?

Parallel schakelen blijft een optie maar ik twijfel toch sterk, je verliest de "luxe" om bv 1 accu te vervangen dus je moet indien je reserve wilt toch altijd minstens 2 accu's meesleuren.

Eigenlijk zie ik niet echt een probleem de accu's parallel te schakelen. Loodaccu's hebben een zeer eenvoudig principe: 13,8 volt is vol en 11 volt is leeg. De accu's houden elkaar in balans en als de capaciteit redelijk hetzelfde is, kan er weinig fout gaan. Je kunt overwegen om één accu als hoofdaccu te gebruiken en de 2de middels een weerstand parallel te schakelen. Op deze manier voorkom je dat er grote stromen gaan lopen. 2de accu laadt dan in feite de hoofdaccu.

Er zijn best mogelijkheden om een automatische schakelaar te bouwen, alleen krijg je wel een korte spanningsdip. Dus een separate ontvangeraccu lijkt me dan noodzakelijk.

Gewoon parallel schakelen alleen wel even in de zelfde laadtoestand brengen bij het aansluiten.
Ook tijdens laden gewoon parallal laten staan.
In serie kan ook maar dan is het belangrijk dat beiden accus in gelijke conditie anders zakt de slechtste accu het eerst in elkaar.
Het is een keuze of de boot het beste functioneerd bij 6V of 12V.;)
Serie schakelen van 2 6V accu's is misschien een optie maar ik heb natuurlijk een beperking van gewicht (+- 2,5 kg max per accu) en wil toch zo veel mogelijk stroom voorzien voor langere vaartijden.

Serie of parallel dat maakt voor het gewicht niets uit.;)

Laatst bewerkt:
Back