Accu tbv elektrische lier

Wij willen voor het zweven af en toe een elektrische lier gaan gebruiken. Hiervoor is natuurlijk een forse accu nodig. Nu heb ik hier een gel accu staan die afkomstig is uit een elektrische rolstoel. Ik heb hem even geprobeerd en hij lijkt nog goed te zijn (is wel een aantal jaren oud). Nu is mijn vraag of een dergelijke accu voldoende (piek)stroom kan leveren. Op de accu staan verder geen gegevens maar hij is ongeveer even groot als de accu die ik in mijn auto heb zitten en die is 65 Ah. Het aantal keren dat ik met de lier omhoog kan is niet zo belangrijk omdat we over het algemeen maar met z'n tweeen zijn en we dus niet bv honderd starts per dag hoeven te maken.

Ik weet niet precies hoeveel stroom zo'n lier trekt (is afhankelijk van de kist die je eraan hangt lijkt me) maar dat zal toch al gauw een ampere of 30/40 zijn lijkt me?
 
Wij gebruikten een vrachtwagen accu (wel een hele oude) of mijn recreatieaccu van 95Ah. Hij is nooit leeggetrokken dus ik zou je niet kunnen vertellen hoeveel hij vraagt tijdens het lieren.
 
Hoeveel stroom er gaat lopen hangt van veel factoren af.
type motor, type vliegtuig, diameter trommel, type accu, veel/weinig wind.

De stromen die lopen in een gestandariseerde wedstrijdlier is van 0 to 531 A. Dit is dan ingeblokkeerde toestand (Dit gebeurt bij heel veel wind).
(Info accu die het meest gebruikt wordt :12 V 66 Ah 300 A (DIN), 510 A (EN))

Ik schat dat dat bij jullie waarschijnlijk niet voor zal komen.
Ik zou de accu gewoon proberen. Ik denk dat je hem niet zal leegttrekken in een middag. Als dat wel gebeurt, merk je dit meteen......
 
Laatst bewerkt:
Hallo JT,

Zoals eerder gezegd lopen de stromen bij het lieren behoorlijk hoog op.
Een Gelaccu kan niet goed tegen het leveren van hoge piekstromen en zal vrij snel de geest geven.
De meest ideale accu voor club gebruik vind ik de zgn M27MF accu, ook wel bekend als 105Ah deepcycle Lood-calcium accu. Dit is een zogenaamde deep-cycle accu op lood-calcium technologie. Deze kan erg goed tegen hoge stromen, maar is ook bestand tegen diepere ontladingen, als er behoorlijk vaak mee gelierd wordt.
Te koop bij accu-boeren, maar ook vaak voor leuke prijzen te vinden in de grotere watersportwinkels.

Groet,
Gerben
 
Wat Gerben schreef ben ik het niet helemaal mee eens. In de tijd dat er nog geen accu reglement was, gebruikten wij juist gel accu's (en wel die in een tank zaten). Deze konden zeer hoge stromen leveren ( 800 A als het moest) en behouden hun voltage. Deze accu's gingen langer mee als de huidige ( praat je wel over een kosten verschil van 500 euro)

Wat Thermiekbel schrijft klopt : MOLL: 566 038 051 66Ah is de meest gebruikte accu in het f3b circus. ( er gaan er dan ook 6 mee naar de WK)

groeten

JeroenS
 
zoek naar een optima yellowtop of redtop accu. lees onder de omschrijving.
op internet genoeg te vinden.
die geven tot 1000 ampere cca (cold cranking amperes) zonder een zuchtje te laten.
wel opletten met niet geheel leegtrekken.

De optima accu's zijn de oplossing voor al uw zware toepassingen!

Naast de uitstekende startcapaciteit van de Optima Yellow Top accu is deze accu ook geschikt en ontworpen als semi-tractie accu. Dit betekend dat de accu ongeacht de omstandigheden, vocht, hitte, vuil, overmatige trillingen of regelmatige ontlading gegarandeerd ononderbroken vermogen levert gedurende de volledige ontlaad cyclus. Bij belasting handhaaft de Yellow Top een relatief hoog voltage. Hierdoor levert hij meer energie, dan vergelijkbare conventionele accu's. Dit alles dankzij Optima's Spiral Cell Technology die de voordelen van een startaccu combineert met die van een (semi)tractie-accu. De Yellow Top levert beduidend meer laad- en ontlaadcycli dan conventionele lood-zuur accu's. Bovendien is de accu bijzonder geschikt voor seizoensgebonden gebruik dankzij de geringe zelfontlading.

Type accu: YT S 4,2
Capaciteit: 12V 55Ah
Startcapaciteit: 690 Amp (EN) CCA
Gewicht: 19,5 Kg
Afmetingen: L.254 * B.175 * Th.200 mm.
Netto prijs per stuk: EUR. 215,00 inclusief 19% BTW

Verzending Nederland mogelijk tegen een meerprijs van: EUR.10,00 inclusief 19% BTW

Wij zijn accu-specialist & leveren vrijwel alle soorten accu's en batterijen voor vrijwel iedere denkbare toepassing. AW Handelsonderneming staat voor proffesioneel technies advies, een vlotte levering, uitstekende service en producten van absolute topkwaliteit tegen zeer aantrekkelijke prijzen.

ook:

Optima Yellow Top accu met Spiralcell techniek

header_yellowCom.jpg
 
Ha Gerard,

mooie accus, maar ik kan voor dat geld, 3 Moll batterijen kopen.
Ik geloof dat het doel nu voorbij geschoten wordt, of was de bedoeling omhoog geschoten .. ;-)
 
Ja...schiet zijn doel ruim voorbij en onze prachtige vintage-zwevers naar de eeuwige thermiekbellen :-)
Jako en ik vliegen met oude beestjes van rond de 3m, met nog van die echte spaghetti vleugels en dropstaafjes als vleugelverbinders. Géén F3B kanonnen.
Misschien dat we dan wat gerichter accu-advies gaan krijgen :cool:
 
Ja...schiet zijn doel ruim voorbij en onze prachtige vintage-zwevers naar de eeuwige thermiekbellen :-)
Jako en ik vliegen met oude beestjes van rond de 3m, met nog van die echte spaghetti vleugels en dropstaafjes als vleugelverbinders. Géén F3B kanonnen.
Misschien dat we dan wat gerichter accu-advies gaan krijgen :cool:

Misverstand uit de weg ruimen:

Het is geen enkel probleem om met een F3B/J lier een vintage zwever te starten indien je "tapsgewijze" de voetschakelaar bediend. Ook een fragiele Amigo I kan aan een F3B lier met MOLL accu omhoog. Wij hebben zelfs van oorsprong vrije vlucht modellen met deze liercombinatie gestart.
 
Neeee dat snap ik wel. Denk alleen dat we daar geen 690A continu voor nodig hebben. En het is een oude clublier dus er zal denk ik geen supermotor in zitten
(persoonlijke aantekening, niet vergeten: eerste start met kist van Jako proberen :p )
 
daarom ook naar mijn eerste post kijken waarin ik al schreef,

gewoon je accu proberen........ en das voorlopig de goedkoopste oplossing...
 
heren, marktplaats etc staat vol met deze accus.
mijn ervaring is dat ze altijd na een nacht rustig laden weer prima jaren beestenwerk leveren. (tip he)
 
Nog een tip:

De 12V (traktie)accu's van electrische rolstoelen en scootmobielen worden meestal om de twee jaar vervangen, vaak worden deze door de leveranciers gratis weggegeven.
 
Back
Top