accu u47 vraag

Beste


ik had een vraagje over mijn accu

ik heb nu sinds een tijdje een u 47 met de officiële 6 volt accu hier vaar ik rustig mee en eigenlijk nooit hart ma toch gooit hij zijn 2accus in een 30 a 40 min leeg

ik heb een beetje rond gekken hier en op beursjes en zie vaak dat ze varen met lipos heeft hier iemand info over hoe lang ik hier vaar

het kan natuurlijk makkelijk door nog 2 accu's der bij kopen ma dan ben je 90 E veder en 30 min veder ;) plus de sluiting en uit het water halen een hoop werk en 2de hands kom je ze eigenlijk niet tegen of met boot en al ;)

kan vast makkelijker :)

elke tip is welkom de boot vaart nog door snelheid en zit voorlopig nog geen duik tank in dus veel ruimte over :D

Mvg Romario

Ps dyslectie aanwezig kans op een foutje ;)
 
hallo

die korte vaartijd is normaal als er geen duiktank in zit
dan moeten de motoren teveel moeite doen om de boot onder te krijgen wat veel energie kost
omschakelen op lipo kan maar dan heb je wel een regelaar met lipo afslag nodig

gr raf
 
Hallo

de vaart tijd heb ik brekend zonder duiken en heel rustig mis handig dat ik de accu's eens door meet

ik heb der een robbe rokraft 120 in zitten een andere aansluiting bedoel je denk ik met gewoon een andere tutje(sluiting) der op zo dat een lippo op kan

en waar moet ik dan aan denken kwa vaar tijd en kosten en zijn dan ook 2 lippos nodig zo als nu 2 accu's

PS ik heb laats aan de winkel gevraagd en die melde het kan wel ma moeilijk omdat het accu's zijn die zonder lucht moeten werken ( vanwege de Buis ) klopt dit en waar moet ik dan bij letten met accu's kopen

Sorry voor alle vragen;)

Romario
 
hallo

wat accu's betreft kan je in die buis stoppen wat je wilt
een accu is dicht dus de omgeving maakt niet uit waar hij zich in bevind
alleen met een andere stekker ben je erniet vanaf
de rocraft heeft geen lipo afslag
eventjes wat lipo uitleg
je hebt alle eerst een lipo lader nodig om je accu's op te laden
een lipo is heel gevoeleig wat leeg trekken betreft
ga je te leeg dan is het meteen de kliko in want dan is de lipo ook meteen defect en niet meer te herstellen
daarom moet je een regelaar met lipo afslag hebben
een lipo die je zou kunnen gebruiken in een 2S (dat is 8 volt)dan zou je voor een 5 amp lipo kunnen kiezen
kosten plaatje ongeveer een 16 euro kwijt in CHINA
dan komen de kosten van de lader er nog eens bij als je huidige lader geen lipo kan laden

als je op 1 april niets te doen hebt kom dan eens kijken op het treffen in mol
adress "mol zilvermeerlaan 2 " inkom is 2 euro PP en zeggen dat je materiaal mee hebt dan laten ze je met de auto binnen
deelnemen is volledig gratis en er is voldoende te zien wat duikboten aan gaat
mooi helder water om in te varen en zeker de verplaatsing waard
aanvang is ongeveer 10 uur tot een uurtje of 6

gr raf
 
Raf,
ik heb donderdag nieuwe accu's besteld, na 6 jaar.
En ik heb het een tijdje gevolgd hier op het forum de accu problemen.
En heb gewoon 12 normale baby c cellen nimh 4,6 amp gekocht.
Als je die lipo's neemt moet je een nieuwe lader met een printje hebben.
Een nieuwe snelheids regelaars kopen.
De cellen die ik had, nicad pasten mooi en anders moet ik de gehele boot verbouwen.
En wat voor een voordeel heeft die lipo dan nog.
Je moet zeer precies zijn met het laden en ontladen.
En ze zijn echt niet goedkoop vind ik.
Ik kan nu met de nieuwe 4,6 amp ongeveer 4-5 uur varen.
En dan bedoel ik ook varen en niet gewoon laten liggen in het water.
12 cellen voor € 72,00 vind ik een mooie prijs.
Anders wordt het toch een dure grap met nieuwe regelaars lader en alles.
En wat moet ik dan met die oude regelaars doen?
En in de Moray waar ik mee bezig ben komen ook gewoon nimh cellen in maar dan wel meer amp.

Hein
 
kijk dat zijn leukere prijsen

ik heb samen met mijn vader zo accu lader gekocht daar alles op kan mits je de stekkers hebt

me veder speedboot ook op lippo kan der ook op

veder nog wat vraagjes ik heb een 6 volt lampje der op zitten wat helmaal is ingebouwt en moelijk te verhuisen is zou het ook gaan met een 6 volt lipo

Vraag 2 : een andere aansluiting bedoel je gewoon een aansluiting van je lipo na regelaar zo ja dan heb ik die nog liggen van een speed boot

vraag 3 : hoe lang doe je met een goede volle lippo ?

ik zal kijken of ik der bij kan zijn altijd leuk om iedeetjes op te doen en kijken hoe een ander het doet :)

al supper bedankt voor de tips

Romario
 
veder nog wat vraagjes ik heb een 6 volt lampje der op zitten wat helmaal is ingebouwt en moelijk te verhuisen is zou het ook gaan met een 6 volt lipo

Vraag 2 : een andere aansluiting bedoel je gewoon een aansluiting van je lipo na regelaar zo ja dan heb ik die nog liggen van een speed boot

vraag 3 : hoe lang doe je met een goede volle lippo ?

ik zal kijken of ik der bij kan zijn altijd leuk om iedeetjes op te doen en kijken hoe een ander het doet :)

al supper bedankt voor de tips

Romario

Hallo Romario,
hoelang je op een volle accu /lipo kunt varen is afhankelijk van het vermogen wat je motoren verbruiken. Daarin is als je nu gewone accu's van 5Ampere gebruikt en overstapt naar Lipo met capaciteit van 5Ampere, dat je net zo lang kunt varen... !
Het voordeel van lipo is dat ze kleiner en lichter zijn, dus in dezelfde ruimte kun je meer accu's kwijt. DAAR zit het te behalen voordeel...

6 volt lampje zal ook op een 6 volt lipo branden, maar wat anderen al eerder schreven: een lipo die te leeg raakt (door bijv een lampje te laten branden) kun je weggooien.... !
 
hallo

een lipo van 6 volt ?????
die bestaat niet
een 2 S is 8.4 volt vol geladen dus je zal een weerstand voor je lampje moeten zetten
hoeveel die is daar heb ik dus geen idee van
met een led kan ik het uitrekenen maar met een lampje ????
het voordeel van die lipo is er wel maar dan moet je ook kleinere schroeven zetten
door de 8.4 volt gaat je boot sneller varen met de originele schroeven
door nu 1 à 2 maten kleiner te gaan gebruiken gaat je verbruik omlaag bij de zelfde snelheid en ga je dus langer varen
als je een lipo saver koopt heb je geen andere regelaar nodig maar of het prijsverschil de moeite loont ???

gr raf
 
Raf,
dat zijn wel leuke dingen lipo's.
Een speciale veiligheid koffer voor lipo.
Conrad verkoopt die.
Dit is Olaf trouwens ook gebeurt dat ze ontploft zijn.
En die is wel deskundig na 27 jaar bij Varta gewerkt te hebben met accu's.
Olaf zijn werkruimte was compleet zwart geworden en het trappenhuis ook.


LiPo-veiligheidskoffer

Om de bij LiPo-cellen door de grote energiedichtheid ontstaande gevaarlijke momenten af te wenden, wordt het gebruik van een LiPo-veiligheidskoffer beslist aanbevolen, vooral als LiPo- en Li-ion-cellen thuis of in de auto worden geladen en opgeslagen. De LiPo-veiligheidskoffer beschermt tegen het ontstaan van gevaarlijke binnenbranden en andere gevaarlijke momenten die bij het afbranden of exploderen van LiPo-cellen bij een ondeskundige behandeling, kortsluiting of overbelasting kunnen ontstaan. LiPo-veiligheidskoffers zijn brandveilige dozen voor een veilige opslag, oplading en transport van lithiumpolymeer-cellen. LiPo-veiligheidskoffers zijn gefabriceerd volgens de voorschriften van gevarenklasse F20. Vlamdoorslagvaste drukvermindering beschermt tegen ontsnappend heet gas bij brand. Het temperatuurbestendige filterdeksel voorkomt ontsnappend roet bij accubrand. De schuimglasisolatie van de kofferschalen waarborgt vormstabiliteit tot een temperatuur van max. 1200 °C. Temperatuuroverslagbeveiliging met 4-voudige bescherming, waardoor omgevingsbrand wordt voorkomen. Geïnstalleerde kabelset voor aansluiting van LiPo-cellen en externe oplader.
 
hallo Hein
olaf was iets met die lipo aan het doen dat niet mocht
de lipo was een beetje overleden en hij wilde deze terug nieuw leven in blazen
wel hij heeft zijn tafel opgeblazen want er zit een groot gat in
hier gaat het er om dat de topic starter iets langere vaartijden wilt hebben
met een andere accu die in de plaatst past van de lood accu's
hij heeft reeds ervaring met lipo's dus daarom denk ik dat het geen kwaad kon om hem deze info te geven

gr raf
 
Beste

het lampje zet ik meer neer in de woonkamer aan eigenlijk nooit met varen omdat ik alleen in de dag vaar

veder moet ik dan ook de motors wisselen mocht ik voor de 8.4 gaan

stop mijn regelaar niet gewoon de boot of laat hem merken dat de accu op raakt of is het dan al niet te laat? ( ik heb hier met me speed boot nooit last van merk je snel genoeg dat de op raken )

ik ben wel van menig dat het schilt kwa prijs de accu die ik der in heb kosten 45 per stuk en heb der 2 nodig voor 30 min varen dus word dus een duur grapje als je een dagje je bood in het water licht

Mvg Romario
 
Hallo Romario,

Dat je zo'n korte vaartijd hebt betekent waarschijnlijk dat de loodaccu's op, of bijna op zijn. NiMH's leven ook niet lang in subs is mijn ervaring, beide accutypes worden gewoon te weinig gebruikt. Lees te lange opslagtijden, zelfontlading, capaciteitsverlies.

Daar zit hem nou net de kracht van lipo's. Die kennen geen zelfontlading en gaan als je ze goed behandelt lang mee. Goed behandelen is dan op onderhoudslading wegleggen (50-70% capaciteit), niet boven 4,2 volt per cel laden (elke lipo geschikte lader doet dat), en niet onder de 3 volt per cel ontladen (lipo geschikte regelaar, of een aparte lipo saver inbouwen die je een seintje geeft als hij bijna leeg is).

Ik heb nu mijn hele vloot inclusief de zender op lipo draaien, nog geen moment spijt van gehad! En die prijs? Valt ook wel mee, met de vermogens die zo'n duikboot trekt heb je 15 of 20C accu's meer dan voldoende. Hein betaalt 72 euro voor 12 NiMH cellen, ik koop daar drie 7,4 volt lipo's voor van 5000 mAh, of twee 11,1 volt met 4000 mAh met geld over voor de lipo savers ...

Kijk dit dtaadje anders ook eens door : lipo-accus-subs
 
Laatst bewerkt door een moderator:
even door kijken :)

ik denk zelf ook dat ze kapot of niet goed vol geladen zijn het zijn 2 x 5000 mAhb en dan ma 30 min varen (zonder duiken ) vind ik erg weinig reken ma uit 90 euro per 30 min aan accu's

in me slag ship zit een lood accu 1 x ook 5000 mAhb en daar vaar ik dan wel 1 uur op

lijkt me het beste om te doen is of door meten of ombouwen na lippo wat mijn beter lijkt voor de boot en goed koper en langer plezier aan hebt

ik ben zo bij een club waar ook veel boten varen op lippo zal daar eens even goed me ogen open en na vragen


allemaal heel erg bedankt voor de tips ik zal nog wel even laten weten wat het is geworden en wellicht tot 1 april :)

Gr Romario
 
ik heb nog 2 hagelnieuwe lipo's liggen.

wel 3 s omdat ze eigenlijk voor 'n auto bedoelt waren maar brushless rijden vind ik helemaal nix
 
Zo vaar dag zit der op :)

ik heb even rond gesproken
ze denken dat de accu die der in zit deels kapot is aangezien ze 10 mAh door 30 min heen vaart erg veel is

ik heb de tip mee gekregen om ze even per stuk op te laden en dan kijken of het verholpen is

buiten dat ben ik der toch zeker van dat ik op lippo over ga aangezien een 2de zet accu goedkoper is

even ter controleren heb nodig een :

lipo saver 2s 4.95 in de winkel
lippo 2x 8.4 volt 5000 mAhb

en nog een vraagje heb nog 3 accu liggen van de speed boot kan dit ook op een u boot is dat niet aan te raden ?

tenslotte even een foto van de vaart dag ;)


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo romario

wel een kleinere set schroeven er onder zetten bij die lipo anders heb je een raceboot inplaats van een duikboot

hoe zijn die speed boot cellen ???
hoeveel volt en hoeveel amp

gr raf
 
8.4 volt zijn 6 volt motors ma volgens iemand van de club zal dat niet moeten uit maken

3500 amp

originele scroefen ma dan messing dat is net even kleiner als de originele schroefjes
(uit me hooft 1 maatje kleiner )

Gr Romario
 
Die vlag.... ik heb nog wel 2 dubbelzijdig op stof gedrukte kriegsmarine vlaggen op de juiste schaal liggen. Mocht je interesse hebben stuur maar even een pb-tje. ;)
 
Back
Top