Accu uitbreiden met extra cel

• Topicstarter Topicstarter Erl
  • Startdatum Startdatum
E

Erl

Guest
Hoi, ik heb een 7,2v 4600mah uitgebreid met een extra cel. En toen ik hem oplade ging hij niet verder dan 1600mah? Ik heb de cel er aan gesoldeerd en vraag me nu af of hij te heet was, de soldeerbout.
Ik heb een Extreme racing R-605 lader.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Erl,

Oude en nieuwe cellen mixen is nooit een goed idee,maar als je het toch doet, ontlaad dan de cellen voor je gaat solderen.
Gebruik een voldoende zware bout (100W) en werk snel, vooral op de minpool kun je de boel aardig verknoeien door er te lang op om te 'bakken'.

Ontlaad het pack eerst eens met je lader en laad het dan langzaam op met 1/10C, oftewel 400-500 mAh, gedurende 20 u. of meer.

Als de cellen (allemaal even) warm worden stop je het laden en ontlaad je het pack, door er mee te rijden, vliegen, varen, stop zodra de snelheid inkakt.
Laad het pack dan nog eens met 2A en zie waar de lader dan op afslaat.

Groeten, Jan.

De accu's waren vol. Kun je dan nu stellen dat de accu`s kapot zijn of alleen de cellen waar ik gesoldeerd heb. Dan zou ik van de 2 accu's nog 1 goede kunnen maken. Ze waren nieuw, kreeg geen goed advies van de verkoper die ze daarna niet meer wou omruilen. Dus dacht ik plak er nog een cel aan. Duur lesje zo te zien.

Je kan geen cellen van verschillende merken aan elkaar solderen .

Dit kan bij lipo ook gevaarlijk worden .

Heb je wel een balancerkabel er aan en gebruik je die ook .
Anders blaas je nog je lipo op straks.:(

Mvg Johan

Hallo Erl,

Vertel eens hoe je hebt gesoldeerd, een paar foto's van de cellen is ook altijd meegenomen.

Ik heb ook wel geladen cellen gesoldeerd, als je vlot kunt werken, hoeft dat geen probleem te zijn.

Meet de individuele cellen eens, dan weet je gelijk welke er dood zijn.

Groeten, Jan.

Het is een Nimh accu, maar is hij nu kapot?

Hallo Erl,

Dat van die NiMH had ik vanaf je eerste post al in de gaten... Als je de individuele cellen meet, weet je welke nog heel zijn (0,9 -1,2V) en welke niet.
De hele cellen haal je er tussenuit en kun je tot een nieuw pakket solderen.

Zitten de cellen plus aan min, of staan ze naast elkaar met koperen cellenverbinders?

Maak even een paar foto's.

Groeten, Jan.

Back