accu uitzoeken

• Topicstarter Topicstarter b0ris
  • Startdatum Startdatum
B

b0ris

Guest
hallo ,

ik ga een Eraser 9.5 motortje kopen 200 watt
wat is een goede accu om er 15 a 20 min mee te rijden ??

mgv boris

Dat is heel lastig te bepalen want de gegevens van de motor zijn veel te summier. Welke spanning mag deze motor maximaal hebben? En hoe hoog is de maximale stroom?
200 Watt is behoorlijk veel en wanneer ik uitga van de maximale spnning die in auto's wordt gebruikt (7,2V) kom ik aan een stroom van ongeveer 28A. Dat is bepaald niet weinig.
Ik ben bang dat je moeilijk een accu zult vinden die zoveel vermogen gedurende 15 tot 20 minuten kan leveren. Je moet dan denken aan een accu met een capaciteit van minimaal zo'n 8Ah (8000mAh). Alle accu's die dat kunnen leveren zullen veel te groot zijn om in een autootje bruikbaar te zijn. Misschien dat er LiPo's zijn die dat kunnen maar zelfs daar heb ik twijfels over.

Ik neem aan dat het om je Tamiya auto gaat ?

Dan zul je afhankelijk zijn van de maat van de accu.
Waarschijnlijk dus 7 of 8 sub C cellen ?

Om deze vraag te snappen moet je "autotaal" spreken.
Spanning is in ieder geval 6 cellen SC Nicad of NiMh.

Bij vliegtuigen of boten kan je rekenen met een volgasstroom en dan rekening houden welk percentage je werkelijk volgas hebt en hoeveel gemiddeld.
Bij auto's is de belasting enorm wisselend. Wil je bij een vliegtuig nog wel eens een halve minuut volgas kunnen hebben, bij een auto is dat uitgesloten. Zo groot is je circuit namelijk niet. Bij echte auto's reken je ook niet met "benzine gebruik volgas".

Rijtijd hangt bij auto dus maar weinig af van volgas vermogen, maar heel erg van waar en hoe je rijdt. Vergelijken met andere auto's is dan zinvoller om het in te schatten.

Wedstrijd auto's mikken erop dat hun accu precies leeg is aan het einde van de race. Zit er nog in, dan had je dus harder gekund.

Back