accu van zender

• Topicstarter Topicstarter peeken
  • Startdatum Startdatum
P

peeken

Guest
is het normaal dat mijn accu 8cell 600mah volledig geladen maar een duur van 20 min hooguit werkt?? :roll: dit is volgens mij toch niet genoeg ? 8O

groeten^

peter

Ik denkt dat de batterij wel iets langer (ongeveer 2 uur denk ik) zou moeten werken, maar 600mah is niet echt veel.
Beetje zender heeft toch wel een accu van ongeveer 1700/1800mah.

2 tot 3 uur zou hij zeker moeten halen. Je moet je accupack eens helemaal ontladen. Als je hier de geen ontlader/lader voor hebt kan je ook gewoon de zender een nacht lang aan laten staan. Dan weer helemaal vol laden. Is het nu verbeterd?

Je kan ook net zoals ik gedaan heb, losse cellen met een hoger aantal mAh in je zender doen. ik heb bijvoorbeeld 2500 mAh. Kun je oneindig lang mee rijden :P .Voor de meeste zenders kun je apparte batterij-houders kopen om daar 8 cellen in te doen. Let er wel op dan dat de veertjes niet te slap worden.

ik weet niet of je vliegt maar met vliegtuigen is het beter om gesoldeerde packs te nemen

Dat ligt er een beetje aan.
Als je dat vanmiddag geprobeerd het met 1 a 2 graden onder nul zou het wel eens kunnen.
Nicads hebben met koude (onder de +5) behoorlijk minder capaciteit.

Bij normale temperaturen in het wel vlot.

Ga er van uit dat je zender 200 mAh gebruikt dus zou je in theorie 3 uur moeten kunnen vliegen. In de praktijk kan je de accu nooit helemaal leeg vliegen dus zou je op 1,5 tot 2 uur uitkomen.

Grt,
Ben

Ik denk dus nogmaals dat hij de accu eens een keer moet ontladen. Als je een ni-cad hebt dan krijg je het geheugen-verlies probleem. Dit is nauwelijks of niet met ni-mh's

Een 600mAh accu zou voor een normale zender zeker voor 3 uur werken voldoende moeten zijn. Ontlaad je accu eerst een keer tot ongeveer 0,8V per cel. Laad daarna de accu gedurende 12 tot 14 uur met 60mA. Dit is langzaam laden, hierdoor formeer je alle cellen in je accu weer netjes.
Als je cellen nog in een goede conditie zijn zal je nu direct duidelijk beter resultaat moeten hebben. Zo niet dan moet je de behandeling nog één of twee keer herhalen. Als het dan nog niet verbeterd is kan je beter de accu weg doen en een nieuwe kopen.
Lees ook het stukje over NiCad cellen eens bij de modelbouw FAQ. Je vindt het HIER.
Als je er in geinteresserd bent vindt je HIER ook een dergelijk stukje over NiMH.
O ja, als het even kan soldeer dan je cellen aan elkaar tot één accupaket. Dan ben je van die kl@&%@ veertjes af die ook een heleboel narigheid kunnen veroorzaken. Ik snap niet dat er nog steeds fabrikanten zijn die hun zenders van dergelijke rotdingen voorzien. "Het zou verbode moete worde" zeggen ze wel eens.
Succes.

voor auto en boten kan het wel maar vliegtuigen nooit de bakjes gebruikenzo ben ik eens een heli verloren volgas tegen het plafon oorzaak corosie op een veertje

bedankt iedereen

ik heb mijn pack laten ontladen in mijn zender vermits ik pas begonnen ben en nog geen ontlader heb gekocht of lader met ontladen en heb hem nu met ietsje meer dan 0.1A opgeladen dit heeft geholpen zeker bij het koude weer ik heb vandaag een tijdje gereden met mijn vliegtuig omdat het weer het niet toeliet om te vliegen dus en vermits ik verslaafd ben aan mijn vliegertje toch maar uitgehaald en hier lekker over de sneeuw geraast en mijn accu van de zender is nog volledig geladen

groetjes

peter

Ghost_Whiper zei:
voor auto en boten kan het wel maar vliegtuigen nooit de bakjes gebruiken zo ben ik eens een heli verloren volgas tegen het plafon oorzaak corosie op een veertje
Ook voor auto's en boten raad ik het af. Corrosie en slecht contact is nooit fijn en geeft (op den duur) altijd narigheid.

Ernst Grundmann schreef,

O ja, als het even kan soldeer dan je cellen aan elkaar tot één accupaket. Dan ben je van die kl@&%@ veertjes af die ook een heleboel narigheid kunnen veroorzaken. Ik snap niet dat er nog steeds fabrikanten zijn die hun zenders van dergelijke rotdingen voorzien. "Het zou verbode moete worde" zeggen ze wel eens.
Succes.

Ernst snap jij dat niet ze willen ook graag verkopen.

Vroeger had je niets anders dan die ronde Varta accu's 500 Mh.

Mijn eerste afstandsbesturing was een 2 kanaals AM 27MHz Microprop setje. Dat setje kocht ik in 1975 of 1976 dat weet ik niet precies meer. Daar zaten ook van die veercontacten in. Dat heeft nog geen jaar geduurd toen kreeg ik de eerste problemen. Al heel snel daarna heb ik die "rommel" eruit gehaald en zelf een accu in elkaar gesoldeerd. Daarna waren de problemen verdwenen en sinds die tijd heb ik die veercontacten NOOIT meer gebruikt in geen enkele zender of ontvangeraccu! Toen ik mijn Futaba FC18 kocht zat daar ook zo'n plastic houder bij om met 4 penlight cellen een ontvangeraccu te maken. Die houder is in de doos blijven zitten en pas nadat de garantie (ruimschoots) was verlopen heb ik die doos weggegooid. Die houder met veercontacten zat er toen nog steeds in. :wink:

Back