accu voor een power 1000 motor

hallo

ik ben bezig met een sleepboot de banckert tebouwen nou was ik vanplan om er een power1000 12 volt motor in tezetten

maar heeft iemand een iede hoeveel amperè accu ik nodig zal zijn om er 8 uuren mee te kunnen varen ???

alvast bedankt

groetjes Roy

Roy,

Welkom op dit forum!
Ik zou je graag helpen maar helaas kan ik dat niet omdat ik daarvoor meer gegevens van de motor nodig heb. Ik heb geprobeerd om met power 1000 te zoeken maar dat is zo goed als ondoenlijk.
Kan je het precieze motortype en het merk opgeven? Of anders hoeveel stroom de motor gebruikt bij vol vermogen en optimaal vermogen?

Hoi,

de power 1000 is een motor van robbe en lijkt op een startmotor. De gegevens zullen dus bij robbe te vinden zijn.

in dit draadje woren ze ook gebruikt: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10708
en bij Krikke worden ze ook verkocht.. data op hun site:
This extremely high torque (65 Ncm), low rpm, low noise motor,
is ideal for direct drives of large and heavy work ships with prop diameters of up to 100 mm.
Actual product may vary from the picture.

Diameter: 63.50 mm
Weight: 1000 g Length: 96 mm
Voltage: 6-12 Volts
Toerental: 2200/min. (van zweedse site)
Current Amps at max. efficiency: 2.50 A
max power: 10.00 A max. efficiency: 70.00 %

Groeten Vincent

Al met al zou het betekenen dat als je die 10 Ampere gebruikt je een accu van 80 ampere moet hebben om 8 uur te varen..

Komt neer op 1 of 2 dikke start accu's van een auto.
pfff wat een gewicht..

is het niet mogelijk om de timing aan te passen? of een 1:1 overbrenging in de schroefas te bouwen die de aandrijving omkeert?

Euhm... als ik mijn ingaande toerental verander dus de regelaar aanstuur dan veranderen de toerentallen toch??

Of heb je het over 2 schroefassen op 1 motor?

ik bedoel 2 motoren 2 schroefassen, maar wil je 2 kanalen op je zender gaan gebruiken omdat jeniet symetrische motoren hebt... zou ik anders aanpakken, maar dat ben ik :P

Vip-er zei:
Al met al zou het betekenen dat als je die 10 Ampere gebruikt je een accu van 80 ampere moet hebben om 8 uur te varen..

Komt neer op 1 of 2 dikke start accu's van een auto.
pfff wat een gewicht..
Nou ja 10A?? Deze motor heeft zijn maximale rendement bij niet meer dan 2,5A. Dat is een heel stuk minder! Wanneer je dus 8 uur zou willen varen moet je denken aan een zo zuinig mogelijke vaart, dus bij maximum rendement.
In dit geval zou je dan moeten denken aan een accu van 25 á 30Ah. Dat is nog steeds een hele beste accu waarvoor je een flinke boot nodig hebt. Naar mijn idee kan je beter uitgaan van een paar accu's. Als de ene na een (paar) uur leeg is wissel je hem om voor de volgende.

hallo

nou bedankt voor jullie tips

ja ik ben bijna klaar met het casco van de banckert ( klein model van billing boats )

over de power 1000 heb ik de gegevens dat het een motor van robbe is en een 12 volt motor
het typpe nummer is een no.4474

ja ik denk dan inderdaad dat het beter is om een paar accus tehalen en dan maar omwisselen naar een paar keer varen

Back