Accu voor een robbe cm-rex multi soft system

Hallo Forum gebruikers.
Ik ben nieuw op dit forum en had een vraag waar ik op het grote internet geen antwoord kan vinden.
Dit kan ook aan mijn zoek kunsten liggen natuurlijk. :rolleyes:

Ik heb vroeger samen met mijn vader model vliegtuigen bestuurd en wil nu graag beginnen met het zelf bouwen van een tricopter.

Om te beginnen wil ik kijken welke hardware ik kan her gebruiken van mijn oude hobby.

Nou heb ik hier een transmitter liggen met een aantal ontvangers.
het gaat om een robbe cm-rex multi soft system.
Na jaren lang still gelegen te hebben is de accu natuurlijk mors dood.

Ik wou deze graag gaan vervangen maar ik weet zo niet waarmee.
Op de accu zelf staat niets en omdat hij het niet doet weet ik zo niet wat de voltage etc is.

hij ziet er zo uit:

full

Alleen dan in het geel en met een andere aansluiting.
Zijn dit standaard accu packs met vaste specs?
of is er een andere manier om deze info te verkrijgen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is een Ni-Cd of een Ni-Mh accu met 6 cellen van 1,2 volt. Totale spanning is dus 7,2 volt. Ni-Cd accu zijn wegens milieubezwaren lastig verkrijgbaar. Je kunt bij de meeste modelbouwwinkels een vervangde Ni-Mh accu kopen. De capaciteit van de accu maakt niet zo veel uit. De originele Ni-Cd accu zal een capaciteit van 1800-2200 mAh gehad hebben. Ni-Mh accu's hebben tegenwoordig een hogere capaciteit. Op zich is dat geen probleem. Dan kan je de zender op een acculading langer gebruiken.

Tussen oude- en nieuwe cellen wil wel een iets lengteverschil zitten. Controleer daarom of de nieuwe accu in je zender past.

Een CM-Rex is een oud beestje. Passende PCM-ontvangers zullen waarschijnlijk niet meer te koop zijn.

Ook een controle door de Robbe service is na zoveel jaren stilstand zeker aan te bevelen. De servicedienst van Robbe is op het forum actief onder de gebruikersnaam "Corrien".

Ok super bedankt voor je reactie.
Het is idd een oud beestje.
Ik heb gelukkig twee 9 channels ontvangers er bij.
We kunnen weer verder.

De accu die je laat zien is een 6 cellen (7,2V nominaal) NiCad of NiMH accu. De capaciteit van die accu zal iets van 1800mAh voor een NiCad accu zijn en 2200mAh voor een NiMH accu.
Een dergelijke accu zal niet in die zender zitten. Er zal een 8 cellen (9,6V nominaal) accu in zitten met ongeveer de zelfde capaciteit.
NiCad accu's zal je niet zo makkelijk meer kunnen kopen dus zal je een NiMH accu moeten nemen. Het voordeel daarvan is een grotere capaciteit maar die accu's hebben ook een nadeel, de zelfontlading is merkbaar groter.
Kijk eens bij de modelbouw FAQ voor veel info over de diverse accu's.

Je zal ook LiPo accu's voor zenders tegen komen. Op zich zijn die bruikbaar maar LiPo's mag je absoluut niet te ver ontladen. Als je dat één keer doet kan dat al het einde van die accu betekenen. De zender die je aangeeft geeft een alarm als de accuspanning te laag wordt. Dat is echter afgestemd op Nicad en NiMh accu's. Als je een LiPo gaat gebruiken zal dat alarm te laat afgaan en is je accu al te ver leeg.
Ook is er een speciale lader nodig om die accu's goed en vooral veilig te kunnen laden.

Dit is niet de accu, die uit de zender komt.

In de zender moet een 9,6 Volt accu met een Molex accusteker! Zoals hierboven reeds staat vermeld maakt de capaciteit niet uit.

Robbe levert deze accu's nog steeds voor de F-serie zenders in verschillende capaciteiten. De bestelnrs. zijn 4566 (1500 mAh) t/m 4569 (3500 mAh).

cm rex

Hallo Bassie,

Ik heb in mijn CM Rex een life accu zitten deze werkt perfect.
Deze heb ik in DE bij HK besteld. De voltage is 9.9 volt/1800 mah.

Hallo mensen ik had nog even een snel noop vraagje.
ik heb nog vanuit mijn model vliegtuig dagen een Voltcraft uni lader.
kan deze ook gebruikt worden om lipo accu`s mee te laden?

full

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is zeer, zeer, zeer sterk af te raden dat te doen. Technisch gezien kan het wel maar dan moet je heel goed weten wat je doet. Ook moet je de spanning van die "lader" zeer nauwkeurig in kunnen stellen. Dat is zo te zien niet te doen met deze "lader". Je kan bij het instellen van de spanning ook niet vertrouwen op de overal verkrijgbare digitale multimeters. Die dingen zijn dan wel digitaal maar dat is nog geen garantie voor een hoge nauwkeurigheid. De meeste van die multimeters zijn niet veel nauwkeuriger dan ongeveer 1% en dat is niet voldoende hiervoor.

LiPo's moet je op de juiste manier laden, doe je dat niet dan is er een gerede kans dat hij kapot gaat. Bij overladen, dus doorgaan met laden als hij al vol is, kan de accu zelfs ploffen en in de fik vliegen. Dat is geen bangmakerij, het is al meerdere keren gebeurt, helaas zelfs ook bij leden van dit forum.

Dus eigenlijk net als Jan: :nooo: :nooo: :nooo:

Zo te zien is dit eigenlijk niets meer of minder dan een stevige voeding. Als je die op een spanning tussen de 12V en 18V instelt kan je hem waarschijnlijk prima gebruiken als voeding voor de LiPo lader die je dan nog moet aanschaffen.

Het is zeer, zeer, zeer sterk af te raden dat te doen. ...
Ik, net als Ernst elektrotechneut, zou het niet durven.
En aangezien Bas een zelfverklaarde elektro eeeh nitwit/newbie is ;)

... helaas zelfs ook bij leden van dit forum. ...
Complete heli verbrand, veel roetschade in huis
De grootste fout die je gemaakt hebt. (een grappig en leerzaam draadje)
Bovenverdieping afbrand
Defecte cel in Lipo

... LiPo's moet je op de juiste manier laden, doe je dat niet dan is er een gerede kans dat hij kapot gaat. Bij overladen, dus doorgaan met laden als hij al vol is, kan de accu zelfs ploffen en in de fik vliegen. ...

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :sad:), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry: