Accu voor een Varioprop FM27

• Topicstarter Topicstarter mendek
  • Startdatum Startdatum
M

mendek

Guest
Ik heb nog een oude varioprop liggen die ik aan m'n zoontje wilde geven.

De zender gebruikte een ronde van accu 12v. Ongeveer zo dik als een A-type batterij.
weet iemand of daar nog aan te komen is?

Groet
MdK

Zo'n DEAC is niet of nauwelijks meer te krijgen, beter is het om zoals Ron zegt, een pakket van Ni-mH cellen samen te stellen.
Ni-mH cellen van AA formaat hebben een capaciteit van 2300 mAh of meer, dus dat geeft genoeg sap voor een dagje sturen.

Succes,

Marcel.

Je spreekt nu je onderschrift tegen ! die zender heeft 12 volt nodig, met minder presteert hij niet goed. Als ik jou was zou ik de technische dienst om informatie vragen, 10 cellen ligt voor de hand, Jan (corrien) zal best ervaring hebben met zenders uit vervlogen tijden.

Dank voor de reacties

Toch nog een vraagje.
Ik ben echt nog helemaal groen in dit onderwerp.
Als je het hebt over losse cellen, over welk type cel gaat het dan. Ik neem aan dat je die in verschillende maten kunt krijgen. Het moet natuurlijk wel op de een of andere manier in die zender passen.
Waar kan ik het beste zijn om ze aan te schaffen.

Groet
Menno

Standaard zat er in een Graupner Grundig Varioprop een 12 Volt/600mAh accu. Zoals reeds eerder in dit draadje werd opgemerkt zul je zo'n deac nergens meer kunnen vinden. Deze mogen zeker al zo'n 15 jaar niet meer worden gefabriceerd.

Waarschijnlijk zul je NiCd- of NiMH-penlite cellen moeten gebruiken omdat grotere niet zullen passen. Dit formaat wordt ook wel AA genoemd, zie bijv. de advertentie van Vapextech op dit forum. Deze cellen zijn bij elke modelbouwzaak verkrijgbaar en veel winkeliers kunnen deze ook tot een accu samenstellen. De capaciteit van de cellen moet minimaal zo'n 600mAh zijn, hoger mag natuurlijk ook.

Ik wist niet eens, dat deac een merknaam was. Altijd gedacht, dat dit de benaming was voor de ronde accupakketten uit vervlogen tijden. Het zijn in ieder geval deze ronde cellen, die men uit produktie moest nemen. Deze waren te onveilig, maar vraag me niet wat er precies aan mankeerde. Ik gok zelf de constructie, want ik heb er nogal wat gezien die groter waren gegroeid of die 'boem' hadden gedaan tijdens het (langzaam) laden. Ook lekkage (na enkele jaren) was eerder regel dan uitzondering.

Clubgenoot van mij had DEAC ontvangeraccu in zijn Schlüter Heli Baby. Te lang geladen, hele houten voorbouw uit elkaar geklapt ...

Een collega bij Fokker (ook een modelbouwer) heeft jaren geleden (1988 of zo iets) zijn boot "opgeblazen" toen de ontvanger deac tijdens het laden uit elkaar klapte.
Hij had wel een foutje gemaakt. Bij het instellen van de laadstroom had hij zich een kommaatje vergist en laadde de accu dus niet met 0,3A maar met 3A.
Zijn mooie houten botter had toen een gat in de bodem daar waar de accu lag. Het was zo groot dat m'n hand er door naar binnen kon. Ook het dek zag er niet echt fijn meer uit.

En nu wordt er zoveel stennis gemaakt over lipo's,
terwijl er dus blijkbaar niks nieuws onder de zon is ;)

lader bedieningsfouten blijven menselijk..

Bedankt voor de lessen!!!

Ik heb het met 10 AA cellen opgelost.
Twee blokken aan weerskanten in de zender kunnen plaatsen.

Werkt perfect!!

M.v.g.
Menno

accu varioprop

Hallo Mendek,
Kwam je vraag tegen over de accu van en oude varioprop zender.
Ik heb hetzelfde probeem en vroeg me af of jouw oplosing goed werkt.
Zoja heb je misschien foto's van de opossing zoals hij nu werkt.

Gr Sas

Back