Accu voor op fiets

Ik wil mijn fiets voorzien van een brushless motor en een regelaar. Ik heb hierbij natuurlijk wel nog een accu bij nodig, die ook een lange rijtijd geeft. Ik zat te denken aan 20Ah tot 30Ah. Maar welke accu lijkt jullie hiervoor het beste? (En het moet zo goedkoop mogelijk) De accu moet wel genoeg stroom kunnen leveren, ongeveer 100A continu.

Heeft iemand enig idee?

Alvast bedankt,

Patrick

bij zo goedkoop mogelijk kom je al snel terecht bij loodaccu's, deze kun je gewoon bij Halfords kopen bijvoorbeeld.

Kun je wat meer vertellen over hoe je de aandrijving wilt maken? Hoe wil je de motor aan je wiel koppelen?
En hoe wil je de aansturing gaan doen?

30Ah met 100A continue is dus 18 min "rijtijd"
plus als je het op een fiets maakt wat veel Massa (fiets incl bestuurder) is en massa is traag zul je ook slip krijgen dit zul je op moeten vangen dmv een koppeling.

Ook moet je dan een motor hebben die de massa kan verplaatsen, wat al geen klein motortje meer is en alles behalve goedkoop. De regelaar zal bij deze motor moeten passen en je raad het al ook niet de goedkoopste.

dus het is niet zo makkelijk dat je een rc brushless motor op je fiets knalt en dat dit dan werkt natuurlijk :P

Laatst bewerkt:
Daarnaast zijn de motoren en regelaars die in de modelbouw worden gebruikt niet ontworpen voor continue-gebruik.

Ik wil mijn fiets voorzien van een brushless motor en een regelaar.

Dan ben je niet de enige ;)

Heeft iemand enig idee?

Wil je een fiets met flink wat vermogen, dan zal je inderdaad 100A gaan trekken, maar dan heb je toch al een ''50cc electro motor''
Als je gewoon een normaal fietstempo wilt houden zit je denk ik iets boven de 40A.
Qua accu's zou je dus ook nog gewoon een aantal 3s lipo's paralel kunnen zetten. Dan kan je ze ook binnen 2 uur weer vol hebben.
Als het minder uitmaakt kan je een motorfiets accu (18Ah) meenemen, die zijn meesteal ook niet heel duur.
Ook kan je accutjes van beveiliginssystemen/grastrimmers/zitauto's etc. gebruiken, die zijn 7Ah en daar kan je er 3 van nemen.
Ik heb die laatst nog ergens voor €7,50ps zien staan!

Ook erg leuk als je niet snel hoeft te gaan, maar wel veel koppel nodig hebt. (skelter bijvb)
Een ruitenwisser motor en een 50A brushed regelaar.

grt Ron

Je kan ook een electrische fiets maken en dan zelf trappen en de motor gebruiken zodat het gemakkelijker gaat.

Je hebt niet veel vermogen nodig om te fietsen. De mens levert voor de lange tijd 100 Watt en krachtexplosie van 600 Watt. Dat betekent dat je met 400 Watt al aardig hard zou kunnen. 40km/h?. Ik denk dat als je het efficient inbouwd dat je niet zo belachelijk veel vermogen nodig hebt. Maar dat je aan 60A wel genoeg hebt. Trouwens, loodaccu's zijn nog geeneens veel goedkoper dan lipo's bij HC. Als je nou een paar 3S 5000mAh parallel zet dan kom je al een eind.

Als je hier 4 van koopt zit je al op 20Ah voor slechts 90 euro!!! Voor dat geld koop je misschien ook wel een loodaccu, maar die zijn zo verschrikkelijk zwaar op een fiets! En groot.

Realiseer je je wel dat je een brommercertificaat nodig hebt bij zulk soort grapjes. En dat hij apk gekeurt moet worden en verzekerd? En dat je er een nummerplaat moet voor hebben? Geloof je me niet? Zoek maar na. naar fietsen met hulpmotor. Let op: fietsen met trapondersteuning is wel toegestaan zonder certificaat.

Dat gaat je niet lukken met vliegspullen .

Je zou dan beter een defekte op speurders kunnen zoeken en die gaat repareren .

Mvg Johan

Ook dat gaat moeilijk worden, dan kom je al snel op een Sparta-ion of een gazelle innergy uit, en alles wat daar defect aan kan gaan is vervangebaar, maar dan nog is dit niet thuis uit te voeren, je hebt verschillende speciale gereedschappen nodig en je moet hem ook nog calibreren en aanmelden met de computer.

En als je nu een scooter koopt en die ombouwt naar electro met hetzelfde vermogen edg. Dan moet deze ook gekeurd worden zeker?

jups, vanwege veranderde dingen. Scooters en dergelijke hebben ook een kentekenbewijs, en zodra je iets zodanig veranderd dat het niet meer gelijk is aan wat op het kentekenbewijs staat moet hij opnieuw gekeurd en het kentekenbewijs aangepast.

Je hebt niet veel vermogen nodig om te fietsen. De mens levert voor de lange tijd 100 Watt en krachtexplosie van 600 Watt. Dat betekent dat je met 400 Watt al aardig hard zou kunnen. 40km/h?. Ik denk dat als je het efficient inbouwd dat je niet zo belachelijk veel vermogen nodig hebt. Maar dat je aan 60A wel genoeg hebt. Trouwens, loodaccu's zijn nog geeneens veel goedkoper dan lipo's bij HC. Als je nou een paar 3S 5000mAh parallel zet dan kom je al een eind.

Als je hier 4 van koopt zit je al op 20Ah voor slechts 90 euro!!! Voor dat geld koop je misschien ook wel een loodaccu, maar die zijn zo verschrikkelijk zwaar op een fiets! En groot.

Realiseer je je wel dat je een brommercertificaat nodig hebt bij zulk soort grapjes. En dat hij apk gekeurt moet worden en verzekerd? En dat je er een nummerplaat moet voor hebben? Geloof je me niet? Zoek maar na. naar fietsen met hulpmotor. Let op: fietsen met trapondersteuning is wel toegestaan zonder certificaat.
90 euro voor 20Ah is veel. Met een loodaccu heb je dat voor 30/40 euro.

Ik heb de afgelopen tijd langs de zijlijn een beetje meegewerkt met de ontwikkeling van een nieuwe elektrische scooter voor een (het) nederlands(e) bedrijf dat ze hier verkoopt. Het grootste probleem blijven de accu's, omdat het prijsverschil heel groot is.

Daarnaast snap ik niet dat er zoals zo vaak weer een 3S accu aangeraden wordt.
Vergeet nooit meer dit zinnetje: hoe hoger het voltage, hoe beter!
Je kunt dan namelijk met een simpelere regelaar af die minder heet wordt. Je motor wordt minder heet. Je accu's hoeven bijv. ipv 30C maar 10C te kunnen leveren en zijn dus een heeeeeel stuk lichter als je de juiste accu's koopt. daarnaast gaan je accu's door de lagere ontaadstromen ook nog eens langer mee.

overigens, ter info: elektrische rolstoelen werken vaak op 24V. Elektrische scooters op 48V.

Alleen je 10C ipv 30C klopt niet want hogere spanning betekend ook lagere capaciteit (of je moet ruimte genoeg hebben :)

you got me right there :D

bij beperkte ruimte gaat die in mindere mate op. de rest echter nog steeds :cool:

Daarnaast snap ik niet dat er zoals zo vaak weer een 3S accu aangeraden wordt.
Vergeet nooit meer dit zinnetje: hoe hoger het voltage, hoe beter!

Je hebt gelijk. Ik ging alleen van 3S uit omdat hij het over loodaccu's had. En bij loodaccu's denk ik altijd 12 Volt. Vandaar. Vlieg zelf ook op 6S.

Er is heel veel te vinden voor 12 volt, zowel in de modelbouw als de auto/water/motor etc. industrie
En een 12v Pb accu kan je met een goedkope eenvoudige lader laden, dit geld ook voor 3s Als je 6-12 cellen gaat wordt het ineens een heel ander verhaal.

Na dit gelezen hebben, toch dan maar met LiPo's gaan werken... Zal wel op 18.5V of 22.2V worden...

Ik wil voornamelijk een fiets hebben die goed trekt, dus zo laag mogelijk vertanden

Tot nu toe weet ik genoeg, bedankt! :)

Back