Accu voor opladen lipo´s

Ik ben een electrovlieger en heb dus geen powerpaneel dat ik kan gebruiken, maar zou wel graag een eigen stroomvoorziening willen hebben. Loodaccu neem ik aan?
Ik wil hiermee eigenlijk alleen lipo´s op kunnen laden (11,1 3500 maw e.d.). Hierbij wil ik mijn eigen lader gewoon gebruiken. heb dus een loodaccu nodig en een lader voor die loodaccu. Welke capaciteit kan ik het beste gebruiken? Wil een keertje of 8 maximaal kunnen laden en het is geen probleem de loodaccu dagelijks bij te laden.

Je kunt beter ook naar het type lood accu vragen want de 30 Ah die jij op een dag er uit wilt halen, kun je beter niet doen met een normalle auto accu die zijn namelijk niet geschikt voor cyclies gebruik dan moet je eerder aan tractie of semie tractie accu denken of een lood accu op AGM principe.
die zijn namelijk we gemaakt voor cyclies ontladen en laden.

VARTA Automotive-Boat battery - caravan battery - batteries for boats
ieder ander merk heeft meestal ook alle drie de types. Ik ben nu eenmal varta fan, geven mij de minste problemen

De AGM( bestaat nog niet zo lang ) en heb ik nog maar 1,5 jaar in mijn camper, dus daar kan ik niet veel over zeggen.

De onderste is een type dat al heel lang bestaan en daar kun je zeker van verwachten dat ze het lang uithouden.

50 Ah moet genoeg zijn

Bart,

Wat je aan capaciteit nodig hebt kan je uitrekenen .... één LiPo 11.1V 3500 mAh laad maximaal ca. 40 Watt netto bij, dus 8x laden is 320 Watt tel daarbij zeker 50% overhead bij i.v.m. verliezen in de accu en de lader dan, kom je op 480 Watt ... reken dat terug naar een 12V accu, dan is dat 40 Ampère(uur), een loodaccu kan je beter niet verder dan 70% ontladen dus kom je op "iets" tussen de 55 en 60 Ah .... QED

Wauw, ik ga even op het anwoord van Dirk studeren ... Ook de ereactie van XYZ bedankt. Ga eens op die links kijken. Daarna nog ff een lader zoeken.

Wat je aan capaciteit nodig hebt kan je uitrekenen .... één LiPo 11.1V 3500 mAh laad maximaal ca. 40 Watt netto bij, dus 8x laden is 320 Watt tel daarbij zeker 50% overhead bij i.v.m. verliezen in de accu en de lader dan, kom je op 480 Watt ... reken dat terug naar een 12V accu, dan is dat 40 Ampère(uur), een loodaccu kan je beter niet verder dan 70% ontladen dus kom je op "iets" tussen de 55 en 60 Ah .... QED

Hier klopt iets niet...
Vermogen wordt uitgedrukt in Watt en wordt berekend door stroom en spanning met elkaar te vermenigvuldigen. Capaciteit wordt uitgedrukt in Ah. Dat is stroom maal tijd. Die twee eenheden kan je niet met elkaar vergelijken.

In theorie is voor het laden van een accu van 3,5 Ah ook 3,5 Ah nodig uit de loodaccu waaruit wordt geladen. In de praktijk zij er altijd verliezen. Dat klopt. Per te laden LiPo is vermoedelijk ongeveer 5 Ah nodig. Wil je acht maal kunnen laden, dan heb je, weer in theorie, 40 Ah nodig. Wil je de loodaccu niet meer dan 70 % ontladen dan moet de capaciteit ten minste 60 Ah zijn. Dit komt uit op de waarde die Dirk heeft berekend, maar dat is toeval.

Nu te tweede adder onder het gras. De gespecificeerde capaciteit van een loodaccu is altijd bij een bepaalde stroomsterkte. Bij een andere stroomsterkte is de capaciteit ook anders. Het gaat er dus om, om de capaciteit te bepalen bij de stroomsterkte toe jou lader nodig heeft bij het laden van je accu. Als je met 1C laadt zal dat, rekening houdend met verliezen in je lader ergens tussen de 4 en 5 Ampere zijn voor 3500 mAh LiPo's. Bij merkloodaccu's zal bij de leverancier wel informatie te verkrijgen zijn over het gedrag van de accu.

Laatst bewerkt:
Hier klopt iets niet...
Vermogen wordt uitgedrukt in Watt, capaciteit in Ah. Die kan je niet met elkaar vergelijken.

Watt (formeel Wh=Watt/uur) is hier de benodigde hoeveelheid energie ... in één 3S1P3500 mAh accu zit 40 Wh (Watt/uur) energie ... Ah alleen zegt niets over de hoeveelheid energie die geleverd kan worden .... één NiCad/NiMH cel van 3500 mAh kan maar 4,2 Wh leveren terwijl een 3S1P 3500 mAh 40 Wh kan leveren ... en in een 6S1P 3500 mAh zit 80 Wh ...

Dus tel je van alle te laden accu's de benodigde energie op = 8 x 40 Wh = 320 Wh .... in een lood accu zit nominaal Ah X V = Wh energie ... deze uitkomsten kan je dus 1:1 vergelijken ... en dus klopt mijn berekening automatisch (en niet toevallig) ...

Als je een 50Ah loodaccu hebt en je laad met 5A (input lader) dan belast je die accu met 0,1 C, dan zal bij "prettige" buitentemperaturen die accu ook bijna 100% van de nominale capaciteit halen ... alleen als je gaat sneeuw- of ijsvliegen zal je beduidend minder uit je loodaccu halen (maar dan heb je waarschijnlijk ook niet zo de behoefte om 8 x een accu vol te laden .... ;-))

Watt (formeel Wh=Watt/uur) is hier de benodigde hoeveelheid energie ...
Snelheidsvaudje Dirk: Wh= Watt*hour = Watt*uur (vermogen gedurende een bepaalde tijd)

Voor de meelezers:
Vermogen (in Watt) is de snelheid waarmee energie (in Joule) omgezet wordt van de ene energievorm (elektrisch) naar een andere (mechanisch).

Watt (formeel Wh=Watt/uur) is hier de benodigde hoeveelheid energie ... in één 3S1P3500 mAh accu zit 40 Wh (Watt/uur) energie ... Ah alleen zegt niets over de hoeveelheid energie die geleverd kan worden .... één NiCad/NiMH cel van 3500 mAh kan maar 4,2 Wh leveren terwijl een 3S1P 3500 mAh 40 Wh kan leveren ... en in een 6S1P 3500 mAh zit 80 Wh ...

Watt is ook niet te vergelijken met wattuur. Maar als je uitgaat van wattuur heb je gelijk. Watt uur is niets anders dan vermogen maal tijd. dus U x I x T. Spanning is in dit voorbeeld een constante factor. Kan je dus weglaten Blijft over I x T = Ah.

ik heb een 1 jaar oude 56a gel accu in het te koop topic staan welke dacht ik 400 a 500 80% ontlading cycles aankunnen (voor de liefhebberd)

bovendien raad ik ctek laders aan voor alle typen accu's, geeft een duidelijk hogere rustspanning en maakt de accu als nieuw, de 3600 is te koop bij volgens mij de halfords als je het volle pondje wil betalen, ik zelf heb een 25000 deze laad met max 25 ampere, deze zijn alleen bij de profi automaterialenzaak te koop, veel gel en agm accu's kunnen ongehoord hoge laadstromen aan

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je goedkoop aan een tractie accu wilt komen, zou ik een scootmobiel onderhouds centrum bij je in de buurt zoeken. Ze worden officieel vervangen bij 30 % vermogensverlies, in de praktijk heb ik nog geen 10 % vermogens verlies kunnen meten, bij de accu's die ik heb gehad. Voor mij werkt dit prima. Ik heb nu een Sonnenschein 55Ah lood gel accu, waarmee ik 2 dagen intensief kan vliegen. Ik laad 6 S 2500 mAh en 4S 3200 mAh accu's. Mijn vorige 24 Ah accu ging nog een jaar of 3 mee, ik krijg er nu nog 15 Ah uit, dat is vaak nog niet eens genoeg om een avondje te vliegen.

Laatst bewerkt:
...Ik ben op zoek naar een 24V accu .

Zijn die er uberhaupt ?....

Ja hoor in vrachtauto's en grondverzetmachines (en in nog veel meer van dat soort voertuigen) zitten 24V accu's capaciteit is meestal ook behoorlijk zoiets van 120 Ah, dus letterlijk loodzware (niet te tillen) loodaccu's .... en na aanschaf is je portemonaie wel een heel stuk lichter ... :-(

Als je het alleen maar voor het voltage nodig hebt en niet voor de capaciteit, dan kan je ook twee (liefst gelijke) 12V accu's in serie schakelen ....

Hoi,

Klopt , ik heb tot nu toe alleen 24V accu's in el vorkheftrucks gevonden .
Niet te tillen en te betalen .
In vrachtwagens staan meestal gewoon 2 accu's in serie .

Ik wil hem eigenlijk hebben voor mij Hyperion duo lader ( kan tot 24V )
Nu gebruik ik een 12 V accu , die ongeveer 3-4 ladingen van 2 x 5S5300 lipo meegaat .

Dus als iemand weet waar bruikbare 24V accu's in gebruikt worden hoor ik het graag .
Anders worden het 2 x 12V accu .

Henk

ik zit ook met een probleem .

ik zit met een panasonic sealed leadacid battery.

12v 7.2ah/20hr

cycle use : 14.5-14.9v ( 25c)
initial current : less than 2.88a)

Ik kan maar op 0.2 ampere laden als ik mijn 3s lipo,s wil laden anders zakt het voltage the laag voor mijn lader en dan stopt hij met laden.

Ik gebruik een imax b5 lader.

ik wil een mooi klein accuutje voor ind e heli koffer hebben van dit formaat wat ik nu heb .

wat kan ik het beste nemen en waarom heb ik nu dit probleem ?

hoop dat iemand mij kan helpen .

Groetjes van Pieter

Als hij zo snel in voltage zakt zal de accu aan het eind van z'n latijn zijn ....

Ik heb lang geleden ook weleens zo'n accu'tje gebruikt en kon daarmee een 7,2 volt pack op 5 amp. laden ... Na 2 keer was het wel op omdat de accu leeg was , maar goed dat deed er niet toe.

Back