accu voor xr6 fm

• Topicstarter Topicstarter beksie
  • Startdatum Startdatum
B

beksie

Guest
De accu van mijn zender de graupner xr6 fm begint zo langzamerhand heel slecht te worden. Nu dacht ik om zelf een nieuwe accu in elkaar te solderen ipv er één te kopen. Maar nu vroeg ik me dus af of ik 9 cellen aan elkaar kan solderen, dus van 9,6 naar 10.8 Volt. De meeste zenders hebben een houder voor 8 cellen, maar daar kunnen dus ook zonder problemen gewone alkaline penlights van 1,5 volt in. 12 volt dus. Dus nu vroeg ik me af of mijn zender ook tegen een paar extra voltjes kan.
Iemand ervaring met dit?????

Niet doen!!! Alkaline-batterijen geven bij een belasting van meer dan 100mA (en dat doet elke zender) binnen 5 minuten 1,3 Volt per cel, dus dat is 10,4 Volt. Een goede 9,6 Volt NiCd- of NiMH-accu geeft volgeladen 10,7 Volt en direkt na het laden nog wel wat meer.

Met een cel meer wordt het afstralingspatroon van je zender anders. Je krijgt er een klein beetje extra zendvermogen mee, maar dat is verwaarloosbaar. Wat wel véél meer wordt is afstraling op zijbanden en harmonischen en dat betekent, dat anderen meer kans op storingen krijgen.

Overigens moet het zendvermogen kwadratisch toenemen om een dubbele afstand te overbruggen. Dus bij 100% winst in zendvermogen wordt je bereik 10% meer. Met een extra cel in je zender bereik je beslist geen 10% winst in zendvermogen, dus reken maar uit hoe weinig winst je krijgt in het bereik.

oké dat verhaal van die voltages klopt wel denk ik. Want als mijn zender net geladen is geeft hij in de display aan 11,4 volt. Dit heeft hij trouwens altijd gedaan ook toen ie nog nieuw was. Maar de laatste tijd zakt die heel rap tot onder de 10 volt. Dat houdt hij ook nog wel een tijdje vol maar ik heb de laatste tijd wel last van storingen, dus ik kreeg het idee dat mijn signaal zwakker werd. En dat ik hem dus moet oppeppen.
Maar hoe zit dat dan met mijn signaal als ik van 11,4 naar 9.6 volt zak. Dat scheelt toch ook een cel. En die negende cel houdt hem dan toch wat langer boven de 11 volt.
Touwens op de doos waar mijn zender in zat staat een plaatje van de zender. En op die foto staat in de display van de zender 12,8.
Nou kan ik zelf ook wel een beetje fotoshoppen en erin zetten wat ik wil. Maar waarom zou graupner dat doen??

Jan schreef het al het vermogen van je zender veranderd maar een klein beetje met het lager worden van de spanning. Dus het toevoegen van een extra cel is zo goed als nutteloos. Het kan zelfs gevaarlijk voor de zender zijn.
Wanneer je een NiCad of NiMH accu van 8 cellen langzaam oplaad is de accuspanning 8x1,35=10,8V. Dit kan iets hoger zijn maar het zal niet hoger zijn dan 11,6V.
Als je de accu echter sneller gaat laden, dus met een hoge laadstroom, dan zal de celspanning hoger worden. De celspanning KAN dan wel oplopen tot 1,6V. Een accu van 8 cellen wordt dan 12,8V.
Dat duurt echter niet lang. Al vrij snel nadat de accu van de lader is gehaald zal de spanning terugzakken, zonder dat er stroom uit de accu wordt getrokken. Na enkele uren zal de spanning terug gezakt tot onder de 11,6V!
Schakel je de zender in dan zal de spanning langzaam inzakken tot ongeveer 1,25V per cel dus tot ongeveer 10V. Hoe lang dit duurt is niet helemaal te zeggen. Dat hangt af van de stroom die de zender gebruikt en van de accu. Meestal duurt het minder dan een uur.
Daarna zal de spanning gedurende een hele lange tijd maar heel langzaam zakken. De celspanning zal gedurende die tijd GEMIDDELD 1,2V zijn. Dat is dus 9,6V voor een accu van 8 cellen.
Wanneer de celspanning gedaald is tot ongveer 1,15V is de accu zo goed als leeg. De spanning gaat dan steeds sneller zakken en bij 1V per cel is de accu effectief leeg. Zie de grafiek hieronder.
Je kunt er nog wel even stroom uit blijven trekken maar dat is slecht voor de accu. Als je de accu te ver ontlaad kan hij kapot gaan.
afb20397.jpg

Door een schrijffoutje staat in de grafiek hierboven 1,2V. Dit moet echter 1,25V zijn! Sorry voor het foutje. :oops:

oké bedankt voor de uitleg. Dit neemt trouwens wel een probleem weg, want ik was er nog niet uit hoe ik 9 cellen in de houder moest krijgen

:hammer:

Back