NiCad en NiMH accu's worden normaal gesproken NIET warm tijdens het laden, zeker niet als je laad met lage stromen zoals 0,1C. Pas als de accu vol is en je gaat door met laden dan zal alle laadstroom in warmte omgezet worden. Bij lage stromen zal dit zo weing zijn dat de accu nauwelijks merkbaar warm zal worden.
Ga je echter laden met (veel) hogere stromen dan wordt het verhaal anders.
Ten eerste kan er dan tijdens het laden wel warmte ontstaan in de accu. Dit komt door de inwendige weerstand van de accu. Hoe hoger de laadstroom hoe meer verliezen er door die inwendige weerstand ontstaan wat dus in warmte omgezet wordt. De accu kan dan dus WEL merkbaar warm worden. Bij erg hoge laadstromen zelfs heet! Dat is NIET goed voor de levensduur van de accu!
Wanneer je je accu op een normale manier laad en een goede lader gebruikt dan zal de accu een beetje warmer worden als de accu vol is. Een goede lader zal echter op tijd stoppen en zo voorkomen dat de accu heet wordt.
Wordt een accu tijdens het laden wel heet dan is er iets aan de hand. Of je laad met een te hoge stroom, of de lader is niet gestopt toen de accu vol was, of de accu is slecht (te hoge inwendige weerstand) en ben je aan een nieuwe accu toe. Het is natuurlijk ook mogelijk dat de accu niet geschikt is om snel geladen te worden. Dan ben je dus fout bezig en moet je gaan laden met een lagere stroom.