Accu waarvan NiMH/NiCD onbekend - Laden op NiMH stand?

Hoi,

Ik zit met n accutje waarvan onbekend is of het NiCD of NiMH is. Nu meen ik me te herinneren dat NiCD gewoon als enige laad verschil een duidelijkere deltapiek heeft vergeleken met NiMH. Betekend dit dat als ik de accu, die eventueel NiCD is, gewoon in NiMH stand laad, dattie dan zoiso de piek herkent?

Grts,
Sven

meestal kan je aan het formaat/gewicht/capaciteit/(bouwjaar) wel beredeneren wat voor cellen het zijn.

Verder gewoon uitproberen op nimh idd. Als die veel te vroeg afslaat is het een NiCd.

Het probleem is dus net dat ik alleen het gewicht, en het aantal cellen kan zien (8 cellen iig)

Het is een zelf gemaakt pakje, wat zover ingetaped is, dat ik het niet eens fatsoenlijk open krijg :?
(wat ik toch maar ga proberen denk ik...)

ik heb de boel toch maar open gesnokt (zat echt MEGA veel tape omheen) en het zijn dus 8 1.2 volt, 1000 mAh NiCd cellen...

het laden kan beginnen :P

nog even een aanvulling,, als je de lader op nimh zet en het blijkt nicd te zijn dan zal deze veelste vroeg afslaan.. maar meestal als niet bekend is of het nimh of nicd is dan is de waarde ook niet bekend.

het beste is nog altijd om de cel uit het etiket dan te snijden. en eventueel met een Volt meter anders te kijken na de spanning waarneer die zijn piek bereikt.

ook zijn nicd cellen zoals al eerder genoemd zwaarder dan nimh. echte rspeelt de capaciteit hier ook een rol bij

Daarom had ik dus maar besloten om alle tape eraf te snokken ;)

Heb hem nu mooi opnieuw in een enkel laagje zitten, in plaats van 4 (!!) lagen....

Als je dat pakket eens met langzaam laadt op een gewone Universeellader, daar kan je NC en NIMH op laden met 10% van de Capacitiet.

Een NIMH cel is 1.45 volt als hij vol is een NC is 1.2 volt.

Vandaar dat de servo's ook stuk gaan als je met 5 cellen als ontvangerpakket werkt.
Servo's kunnen tot 6 volt hebben maar 5 X 1.45 = 7.25 volt.

Dus opladen en de spanning meten kom je er wel achter wat je hebt.

@Ron heb hier op een tijd druppelladers voor NC gebouwd naar een ontwerp van PA0EBC die werden afgeregeld op 1.4 volt per cel.
Maar die NC zakten snel weer in naar 1.2 volt per cel.
Ik heb heel wat van die krengen gebouwd voor Zender en Ontvanger in een stopcontact adapter.
Printje was 2 bij 4.5 CM.

Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg uitgelegd, hier op het forum is mij anders ook verteld dat de NIMH zijn spanning langer vast houd.
Als je NIMH als ontvangerpakket gebruikt deze oplaad aan je ontvanger aansluit hier je servo's van stuk gaan daar die maar 6 volt kunnen verdragen.

Back