accuboor

• Topicstarter Topicstarter jasper!
  • Startdatum Startdatum
J

jasper!

Guest
ik had iets gehoort over een accuboor als motor voor een modelboot weet iemand iets hiervan of dat wel kan of dat wel mogelijk is in je modelboot.

In Accu Boormachines zitten meestal Mabuchie Motoren.

Zelfs de Profesionele die ik wel gerepareerd heb hebben een Mabuchie Motor.
Een Accu Boormachine werkt met een vertraging vandaar de kracht.

Tuurlijk kan het!

Je kunt ook een ruitenwisser motor in je boot bouwen voor aandrijving.

MAAR:

We weten niet WAT voor schip je hebt, dus welke aandrijving geschikt is.
Die ruitenwisser motor is een beetje over-powered voor bv. een motor jachtje van 50 cm (ze zou dan wellicht zelfs zinken)
Een motortje uit een heel licht 10 Euro accu boortje is waarschijnlijk te licht voor een sleper van 1 meter 50.

Dus:
Wat voor schip heb je, en welke motor heb je. Als je dat weet kunnen we wel aangeven of de combinatie een beetje past (of niet natuurlijk)

Tevens moet je nagaan hoeveel spanning die accu boor van je verdragen kan. Er zijn tegenwoordig accuboormachines die tussen de 2,4 en 18 Volt
werken. In de schepen wordt over het algemeen 6 of 12 Volt gebruikt.

Succes,

Wim

oh, ik heb een vrag, ik ben een motorboot aan het bouwen, en kruiser van een meter lang (ik heb ergens anders al een topic)

ik heb nu liggen 2 accubootmachines 14.4 volt die ik op 12 volt wil gaan laten draaien. is dit genoeg? of moet ik grotere motoren hebben?

Heb je ze al opengemaakt om te kijken wat het typenummer van de motoren is?
Dan weet je wel meer.

(Kijk maar eens op de site van de HMBC, die hebben een lijst met veel electromotoren.

Wim

de site van mabuchi geeft ook veel informatie.
igarashi is ook een interessant merk. Op hun site staat ook een mooi overzicht van motoren. Er staan daar ook altenatieven voor een 720 torque.

Roelofsz zei:
de site van mabuchi geeft ook veel informatie.
igarashi is ook een interessant merk. Op hun site staat ook een mooi overzicht van motoren. Er staan daar ook altenatieven voor een 720 torque.

Oo, alternatieven dan word het wel interessant.. Haha, maar ik heb trouwens net ook mijn accuboor gesloopt, die half kapot was dacht ik, maar het motortje draaide nog vrolijk. Maar ik krijg de boorkop, of hoe dat heet, er niet af! Schroefje los gedraait, maar het komt niet van de as af.. Mijn bedoeling was namelijk om de vertraging erbij te laten, misschien kan ik wel de as gewoon erin klemmen, netzo als je er een boortje in draait. :wink:

Die 85 Amp. loopt bij tegen gehouden motor. Verbaasd me niet hoor.

Overigens staat er in diezelfde spec:
Mabuchi spec zei:
Typical Applications : Cordless Power Tools> Drill /

Dus het zou best wel kunnen dat het de juiste motor is.

Wim

waar zou graupner z'n motoren vandaan halen?
Neem aan dat ze niet zelf die dingen maken, maar het ergens in kopen en er een Graupner Speed stikker op plakken.

@Roelofsz
Wat dacht je van JAPAN :oops:
Het meeste modelbouw gebeuren komt toch van japan
mvg
Frederik :D :D
ps
Alles wat ik nog heb liggen staat Japan op

Frederik alles is toch niet Japans.

Robbe laat zijn spullen toch in Taiwan maken.

In een Haarfohn zitten ook Mabuchie Motortjes zijn goedkoop.

En als het allemaal uit Japan komt,
welk japans merk is het dan? :wink:

@Jan Vos
Dat is ook wel zo Jan: maar op dat moment dacht ik daar even niet aan :oops:
Maar het komt er eigenlijk op neer, als dat ze zelf niks maken denk ik dan he :idea:
mvg
frederik :D :D

motor lijkt wel op, maar heeft maar 2 ipv 4 koelopeningen rond de ventilator.

ik heb ergens anders ook een fototje gevonden die er nog meer op leek, die was ook mabuchi speed 550

en ja, ik weet (ervaring) dat als je 2 van deze motoren tegelijk stall trekt dat je dan een nicd sub-c accupack (14.4v) gewoon kunt opblazen, de cellen exploderen gewoon.

@Alexander
Even beter kijken hoor het zijn er zelfs 6 :oops:
==============================
maar heeft maar 2 ipv 4 koelopeningen :roll:
=============================
mvg
Frederik :D

ik heb het over de koelopeningen rondom, vlak achter het magneetschild,
waar de uitgaande luchtstroom langskomt (het is een centrifugaalventilatortje)
ook buitenmaten kloppen verder wel trouwens.

maar de vraag is dus, is dit voldoende voor mn motorbootje, zo ja, watvoor propellors zouden er op moeten?

Back