accuboormachine motor

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Anonymous, 17 nov 2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    hallo ,
    is er hier iemand die reeds gebruik gemaakt heeft van een
    accuboormachine motor ?
    ik heb er hier een 2 tal liggen die zeer sterk zijn , alleen kan
    ik niet zeggen hoe sterk ze nu juist zijn .
    in ieder geval ga ik ze monteren in mijn zelfgebouwd bootje
    ( piepschuimmodel van ong. 1 meter overtrokken met doek+epoxy)
    als er iemand ervaring mee heeft , weet ik dat graag .
    groeten
    johnny
     
  2. KOEZE

    KOEZE Guest

    Het lijkt mij dat de ongeveer 600rpm die zo'n motortje maakt met de vertraging die er achter zit niet veel pit aan je bootje geeft. Als je een goedkope motor zoekt voor je bootje ga dan eens bij een autosloper langs voor een motor die gebruikt wordt voor het aandrijven van de radiatorkoeling.

    EJK
     
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Een andere mogelijkheid die je kunt gebruiken als goedkope motor is de ruitenwisser motor. Ik heb geen ervaring met het demonteren van een motor voor de radiator koeling, maar wel met die voor de ruitenwissers. Die kun je d'r vrij gemakkelijk uithalen.
    Ik heb voor mijn ruitenwisser motor € 10 of € 15 betaald. Niet te duur voor een stevige motor.
    Let op! Op de sloop wel even proberen of de motor die je verwijderd hebt het uberhaupt wel doet. Ze hebben over het algemeen wel wat accu's en laadkabels liggen zodat je met een werkende motor thuis komt. (geldt voor elke elevtro motor die je van de sloop meeneemt :wink: )

    Wim
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo
    ik heb in mijn sleepboot een aanjager motor van een audi 100

    drie schroeven en dat ding is los
    heeft een 12 polig anker en gebruikt in vrijloop 1 amp

    tijdens het kanaalvaren ben ik door mijn vader zijn boot gesleept
    zelfde configuratie en die heeft over 8 km met 7 km sleep 9 amp gebruikt
    dus dat liep lekker we hebben er een 4 blad 100 mm onder zitten
    met een straalbuis

    die ruiten wisser motoeren moet je mee oppassen die hebben soms maar een lager aan een kant de rest draait in het slakkenhuis en dat kun je niet demonteren

    sportieve groeten raf
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    waw dat was snel 8O
    @ raf : die aanjagermotor zie ik wel helemaal zitten .
    ik kan er zo veel krijgen als ik wil , dus dat wordt uittesten .
    heb je hem gebruikt met of zonder vertraging ? wat is een straalbuis en wat is het nut er van ?
    het stroomverbruik valt heel goed mee , de bedoeling is trouwens een
    soort voerboot te maken om te gaan vissen (dus véél op en af varen :twisted: ). later zal ik de foto's posten
    zodat jullie mijn allereerste kunstwerk kunnen bewonderen .
    @ koeze ; zou ik die accuboormachine motor niet zonder vertraging kunnen gebruiken ? met bv. 4 blads 40 of 50 mm schroef ?
    ik weet het ; weeral een hele boel vragen :? ik ga proberen om de ideale configuratie te vinden . veel werk dus . maar dat hoort nu éénmaal bij modelbouw . 7 km/u vind ik wat weinig , ik had gehoopt op wat meer .
    dat kan natuurlijk altijd , maar door het gewicht van de loodaccu's zitten er wel beperkingen op .
    we zullen wel zien wat we er van kunnen maken .
    in ieder geval mag u altijd meer tips geven .
    groeten
    johnny
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hoi

    een straal buis beschermt je schroef tegen zooi die in het water licht
    dat is maar bij komstig
    een straal buis geeft een beter rendement aan een schroef
    je neemt een schroel van 120 mm en draait die af op een draaibank tot ze juist in je straalbuis past van laat ons zeggen 100 mm
    als die nu gaat draaien dan ontsnapt er geen water aan de zijkanten en verhoog je dus je rendement van je schroef
    die motor heb ik met een tandriem op twee poelies liggen met een reductie van 1 op 3
    hij loopt op drie 18 amp batterijen maar ik heb plaats genoeg in de sleepboot dus das voor mij geen probleem

    als je nog iets moet weten doe maar ff mailen

    sportieve groeten raf
     
  7. KOEZE

    KOEZE Guest

    Wat voor zin heeft het dan om een boormachine motor te gebruiken. Ik schat dat zo'n (meestal Johnson) motor zo rond de 12000 rpm draait als hij niet vertraagd wordt. Ik heb niet veel ervaring met speedboten maar het lijkt mij dat dit gewoon te snel is om aan een schroefas te koppelen.

    Wat je nog kunt proberen is het verwijderen van een van de twee (meestal 2) trappen van de planetaire vertraging van de boormachine motor. Alleen denk ik dat je je daarmee zoveel ellende en werk op de hals haalt dat je beter even naar je modelbouwdealer kunt lopen voor een motortje dat wel direct doet wat je wilt.

    EJK
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik ken er enkeledie zon boormachine motor gebruiken om mee te vliegen, denk dan aan ongeveer speed 550/600 size toepassingen.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    wel , ik ga direct voor zo 'n aanjager motor .dat lijkt mij het beste te realiseren . mogelijk is dit type motor ook een stuk veiliger dan die van de boormachine ivm. warm lopen , alwoewel ik het toch eens zal uittesten
    bij wijze van experiment :twisted:
    @ raf : waar kan ik zo een montage met straalbuis gedetaileerd zien ?
    in ieder geval ; bedankt voor al de reacties :D
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo
    ik zal straks een foto nemen van mijn sleper kan je zien wat ik bedoel

    ik heb nog een foto van mijn vader zijn boot das dezelfde als die ik aan het bouwen ben
    [​IMG]


    hoop dat het je verder helpt


    sportieve groeten raf
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    ah , zo :eek:
    dat lijkt mij zo'n beetje een soort van venturi sisteem .
    is dat het roer dat daar direct op gemonteerd staat ?
    of draait de hele buis mee ?
    als het niet te veel gevraagd is , kan je dan ook foto's van de binnenkant posten ?
    groeten
    johnny
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hoi

    dat hele zooitje draait mee met roer en al
    dat is een straalbuis die gewoon in de handel tekoop is van robbe geloof ik
    voor die prijs kun je ze zelf niet zo mooi maken
     
  13. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    ik heb ook zon kapotte boormachine gesloopt die op 7.2 werkte
    zat een 550 motor in met vertraging
    die heb ik in de vuilbak gesmeten :)
    de rest van dat machien was kapot geroest
    motor ook maar heb hem toch kunnen reviseren
     
  14. Yorky

    Yorky Guest

    Hoi mede bouwers. Ik ben bezig met het bouwen van de YorkShireman. Het plan heb ik om twee motoren uit een Colt (aanjager) te gebruiken in combinatie met twee regelaars van Conrad. Maar de moteren PIEPEN erg en lopen (ook na ontstoring) onregelmatig.
    Heeft een van jullie tips of vergelijkbare ervaring?

    Bedankt, Yorky
     
  15. KOEZE

    KOEZE Guest

    Klinkt als kapotte lagers. Het piepende geluid kan ook de regelaar zijn. Een hoogfrequent regelaar (als dat de juiste benaming is) maakt ook een piepend geluid. Kijk eens hoe ze klinken direct op 12v.
    Als ze ook dan piepen kun je nog proberen of je de lagers kunt smeren of evt vervangen maar als het aanjagermotoren zijn van een sloopauto zou ik zeggen zoek even verder.

    Het is een sleper die je bouwt, dus neem ik aan dat het plan is om de motoren direct op de schroefas te zetten (zonder vertraging). Derhalve zullen het langzaam lopende motoren moeten zijn. (max. ca. 3000rpm onbelast (anders sta je schuim te slaan)).

    Meet ook even de stroom die ze gebruiken (onbelast). Als deze meer is dan ca 1,5 à 2 amp dan zou ik ook ernstig overwegen deze niet te gebruiken omdat het stroomverbruik de pan uit zal rijzen als ze nog belast worden ook.

    EJK
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dat is geen enkel probleem, mits motor / schroef / boot op elkaar zijn afgestemd; in de Xtreme gelederen zijn toerentallen van zo'n 20.000 rpm gemeengoed, en brushless motoren kunnen nog harder lopen. Let wel: allemaal direct drive...
     
  17. Yorky

    Yorky Guest

    Hoi, bedankt voor je snelle reactie!! Echt leuk zo'n groot forum.
    De lagers zijn het niet - motoren lopen als een zonnetje als de regelaar op 100%. De regelaar is het ook niet - het geluid komt echt uit de motor!
    De nulloopstroom bij een van de motoren is rond de 1 amp (dus OK)
    Eigenlijk zijn het de windingen van de spoelen die trillen bij elke flank (spanning-stoot) uit de regelaar - mijn vraag is: zijn hiervoor oplossingen bv. het lijmen van de windingen oid.
    Ook heb ik al kleinere typen motoren geprobeerd - geven een vergelijkbaar geluid maar veel zachter.
    Ik hoop eigelijk op een reaktie van "raf" die vergelijkbare motoren gebuikt - misschien dat hij/zij iets weet.
    Het toerental zal vermoedelijk redelijk goed zijn - de vijfblad schroeven (besteld bij prop-shop) moet ik nog proberen. Echter met twee andere modelschroeven werkte de motor goed (stroom bij max. belasting moet rond 10 Amp liggen)

    Groet Yorky
     
  18. hilbren

    hilbren Guest

    hey johnny, is zo'n start motor niet een beetje te groot om in een boot van 1 meter te gooien?
    die dingen zij over het algemeen best groot,... toch? of zijn ze tegenwoordig kleiner geworden?

    ik heb hier een boot van 1meter20 en die heb ik op dit moment uitgerust met 2 speed 600 motoren icm met een zelfbouw jet en een vertraging van 1,5:1

    en wat betreft die motoren van die boormachines... dat zijn eigenlijk alleen maar Johnson motoren, vergelijkbaar met speed 500 / 600 alleen dan net iets minder :twisted: maar ze zijn wel redelijk sterk hoor en ik heb er ook een keer een vliegtuig omheen gebouwd en dat vloog ook :D
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo
    ik gebruik aanjager motoren van een audi en heb daar een vertraging op zitten
    dit zijn tandwiel riemen met een vertraging van 1 op 3
    zo een motor trekt 1 amp volle belasting en hij zit een een slepertje van 1.60 m
    sportieve groeten raf
    http://www.geocities.com/janssensraf/hengelhoef/
     
  20. hilbren

    hilbren Guest

    kun jij misschien een paar maten geven van zo'n motor, misschien kan ik hem in mijn boot bouwen. hoeveel vermogen kan ik maximaal uit zo'n motor halen eigenlijk?
     

Deel Deze Pagina