Peppie,
Het zelfde geldt voor mij, ik kom ook niet elke dag on line.
Een loodaccu laden met een constante stroom gedurende een bepaalde tijd kan, en zal vaak ook lang goed gaan. Je moet er wel voor zorgen dat die stroom laag blijft.
Het probleem van deze laadmethode is dat je de accu op een gegeven moment gaat overladen omdat je nooit weet hoe ver de accu leeg was dus ook niet hoe lang je moet laden. Ongeacht wat er vaak gedacht wordt en soms ook gezegd wordt is overladen niet goed voor een accu. Het maakt niet uit wat voor accu het is niet gooed voor geen enkele accu. Er zijn accu's die er minder last van hebben en ook accu's die er heel erg slecht tegen kunnen.
Loodaccu's kunnen relatief goed tegen overladen met een geringe laadstroom want er ontstaat alleen gas dat weg kan lekken. Door het af en toe bijvullen van het water vul je het tekort weer aan. Overladen met een grote stroom is een ander verhaal. Dat kan een accu vrij snel flink beschadigen tot het openbarsten van de accu toe.
Nu is er één probleem met de loodaccu's die wij meestal gebruiken. Dat zijn loodaccu's waar het elektroliet (het accuzuur) in gell vorm in zit. Als daar zoveel gas in ontstaat dat het veiligheidsventiel open gaat om het te laten ontsnappen dan ben je dat definitief kwijt. Deze accu's kan je niet bijvullen dus alles wat je kwijt bent zal de capaciteid van de accu doen dalen en de inwendige weerstand laten oplopen. Geen goed idee dus!
Zoals ik al schreef zal dit met geringe stromen nauwelijks gebeuren dus kan je stellen dat het een veilige manier van laden is. Je schrijft het zelf ook al het gaat al jaren goed!
Toch zal ik deze manier van laden niet snel aanraden omdat de kans dat het wel een keer fout gaat zeker aanwezig is. Gelukkig is de juiste manier van laden eigenlijk heel simpel en ook de laders zijn simpel en daarom niet duur. Kijk maar naar de lader waar dit draadje om gestart is.
Dan even jou accu aan een auto acculader.
Dat was geen slim idee maar dat heb je zelf ook al gemerkt

Dat komt doordat dit soort laders de accu laadt met een VEEEEEEL te hoge stroom. Lood gell accu's hebben een aantal voordelen ten opzichte van de "natte" accu's maar ook nadelen. Zo is één van de nadelen dat de laadstroom behoorlijk veel lager ligt dan bij "natte" accu's. Dat komt doordat de inwendige weerstand van de gell hoger is en omdat de accu normaal gesproken luchtdicht is. Door die hogere weerstand wordt de accu bij hoge stromen warm, wat overigens ook bij het ontladen gebeurt dus ook de ontlaadstromen zullen lager zijn. De belangrijkste reden van die lagere laadstroom is het ontstaan van gas tijdens het laden. Tijdens het laden van een loodaccu ontstaat er ALTIJD gas, dat is normaal! Bij een "natte" accu ontsnapt dat en moet je af en toe het water bijvullen.
Omdat een gell accu geheel gesloten is kan het gas daar niet uit. Beter gezegd, het mag er niet uit. In de accu zit een voorziening die het gas opvangt en weer bindt. Zo raak je het niet kwijt en kan het weer gebruikt worden. Zo blijft de "vochtgehalte" van de gell op peil en kan je de accu lang blijven gebruiken zonder bijvullen (wat dus niet kan).
Ga je laden met een hoge stroom dan ontstaat er zoveel gas dat niet opgevangen kan worden. Er ontstaat druk in de accu en op een gegeven moment zal een veiligheids ventiel open gaan en ontsnapt de overdruk. Helaas ben je dan gas kwijt en zal de gell "uitdrogen". Als het "een keer" gebeurt kan het nog wel meevallen maar als je de accu met een auto acculader gaat laden dan ontstaat er zoveel gas dat zelfs de veiligheids ventielen het niet kunnen voorwerken. Als dat dan ook nog eens drie dagen duurt dan is het resultaat wat jij hebt gezien nog goed. De accu is gelukkig alleen maar opgezwollen en opengescheurd. De veiligheids voorzienningen van de fabrikant hebben goed gewerkt! De accu had ook uit elkaar kunnen klappen! Met alle nare gevolgen van dien.
Dus NOOIT meer een auto acculader gebruiken voor het laden van de accu's die wij gebruiken maar ik denk dat ik je dan niet meer hoeft te vertellen. ;-)
Succes!