acculader Robitronic Pro2000+ advies gevraagd

• Topicstarter Topicstarter AA-16V
  • Startdatum Startdatum
A

AA-16V

Guest
Hallo,

Ik heb een 2e hands acculader Robitronic Pro2000+ met bijhorende Robitronic 12V voeding gekocht. Ik wil hem gebruiken voor zowel NiCd als voor NiMh accu's, van 1700 tot 3700 mAh.

Deze lader stopt met laden ofwel via delta-peak ofwel op accu-temperatuur ofwel op de ingestelde laad-capaciteit. Alle 3 deze parameters zijn vrij in te stellen.

Nu heb ik enkele bedenkingen en vragen aan mensen die deze lader ook gebruiken.

1) Welke delta-peak moet ik instellen voor verschillende batterijen? Hoe kan ik deze delta-peak bepalen?

2) Gisteren heb ik de lader getest met een 3700 NiMh accu. De laad-capaciteit heb ik ingesteld op 3700, maar hij stopt op 1840. Wil dit dan zeggen dat er nog 1860 in de accu aanwezig was? Of is de lader gestopt op een slecht ingestelde delta-peak? Of is de accu naar de maan? (Deze accu rijdt trouwens nog geweldig dus vermoedelijk niet kapot).

3) Met mijn andere lader (Carson), hang ik de accu eraan en die wordt automatisch opgeladen tot ie vol is. Hoe kan ik de Pro2000+ best instellen voor verschillende soorten accu's om deze zo goed mogelijk op te laden? Elke accu een andere instelling?

4) Er zit een timerfunctie op...wat is bedoeling daarvan?

5) Moet de Trickle Charging aan of af staan?

Veel vragen, waarschijnlijk komen er nog.

Alvast dank voor eventuele antwoorden,
@Jaap J, dank voor de PB's,

Gerrit

In het kort dan ook even hier:

1) 4 mV voor je 3700 pack, minder kan niet en meer willen we niet. 8 mV voor je andere pack, als die dan heel de tijd false peakt doe je m iets hoger.

2)Er zijn drie opties:
1. Je pack was nog niet leeg, dan is er gewoon bij geladen en is ie afgeslagen toen ie vol was.
2. Je pack heeft 'false gepeakt', ofwel, de lader dacht een seintje te kijgen dat het voltage terugliep, maar je accu wa snog niet vol. Kan gebeuren, gewoon nog een keer op start drukken en hij gaat weer. Slaat ie dan weer snel af, was ie vol (kun je vaak ook zien aan het voltage en de temperatuur)
3. Je pack is afgeslagen op een van de andere in testellen waardes (temp, mAh's)

3) Heb ik volgens mij reeds beantwoord. Voor een 1700 en een 3700 pack kun je niet dezelfde instellinggen gebruiken (zie ook 1.)). Als je allemaal 1700 packs hebt, of allemaal 3700 packs, dan kun je wel met dezelfde instellingen laden.

4) Met de timer stel je in hoe lang je lader moet wachten met beginnen met laden. Dat is handig bij wedstrijden, dan stel je dat in, ga je baaninzetten en weet je zeker dat je lader aan de slag gaat. Als je wilt dat ie direct aan de slag gaat, gewoon niets aan doen.

5) Bij NiMh uitzetten!, bij NiCad kan het weinig kwaad.

Back