Acculader trekt veel Ampère

Ik heb sinds kort een iCharger 206B, maar als ik mijn 6S-5000mAh Lippo's gaat laden op 1C dus 5A, dan trekt de lader ruim 8A uit mijn voeding, dat lijkt mij toch een beetje veel :nosmile:
De voeding geeft dan op 15,6 volt tussen de 8 en de 8.3 Ampère.

6S = onder laden 25.2 volt
bij 5A is dat 126 watt

Bij 15.6 volt kom je inderdaad aan die 8+ Amp.

Klopt toch?

Je lader heeft veel verliezen. Dit kun je voelen, hij zal warm worden :)
Het klinkt mij plausibel voor zo'n krachtige lader.
Jakko

als je 22,2 volt moet laden en je stop er maar 15 in zal hij het voltage omhoog moeten gooien en dat kost ampere. als je onder het voltage blijft qua accu wat je in de lader stopt zal de stroom het zelfde zijn als waar je hem op instelt als laadstroom.

mvg Hans

heb ik hier ook hoor.

Voeding was een 12V voeding van 20A. Echter bij het laden van een 5S met meer dan 6A viel deze steeds uit, Ben toen eens gaan meten, bleek die aan de kant vd voeding ruim 20A te verbruiken!

heb ik hier ook hoor.

Voeding was een 12V voeding van 20A. Echter bij het laden van een 5S met meer dan 6A viel deze steeds uit, Ben toen eens gaan meten, bleek die aan de kant vd voeding ruim 20A te verbruiken!

Zal waarschijnlijk een voeding zijn geweest die bij belasting de spanning zwaar naar beneden haald, en dan gaan ze veel amps trekken lol

gr Hans

Ik had er even geen rekening mee gehouden dat deze packs 22,2 volt zijn :hammer:
Ik heb het even uitgerekend en het klopt inderdaad, de lader gebruikt ongeveer 125W tijdens het opladen, en om de LiPo's te kunnen laden heb ik min. 111W nodig, dus heb een verlies van ongeveer 15W(valt nog mee).
Maar een ieder bedankt voor zijn reactie.;)

@hans

bij 20A belasting zat ie nog op ongeveer 11V (onbelast 12V) daarna zakte de spanning nét teveel in, zodat de lader stopte met laden.

Heb nu een 32A voeding en heb nu geen enkel probleem meer (kan nu zelfs de 5S lipo met 7A laden en dan nog een 2e lader eraan hangen die een 3S met 2.6A laad, en gaat perfect, spanning ruim op de 13V en onbelast 13,6V)

Ik had er even geen rekening mee gehouden dat deze packs 22,2 volt zijn :hammer:
Ik heb het even uitgerekend en het klopt inderdaad, de lader gebruikt ongeveer 125W tijdens het opladen, en om de LiPo's te kunnen laden heb ik min. 111W nodig, dus heb een verlies van ongeveer 15W(valt nog mee).
Maar een ieder bedankt voor zijn reactie.;)

Kijk, jij snapt het! Je moet NIET kijken naar de laadstroom maar naar het laadvermogen! Om een voorbeeld te geven:
Stel je wilt een 2S accu laden met 5A. Dat is een vermogen van ongeveer 8Vx5A=40Watt.
De voeding moet die 40Watt leveren maar doet dat bij een hogere spanning want hij staat op 13,8V. De stroom die je lader uit de voeding trekt is dus 40Watt/13,8V=2,9A. Dit klopt natuurlijk alleen als je er van uit gaat dat er geen verliezen zijn. In werkelijkheid zijn er altijd verliezen dus een meer reële waarde zal ongeveer 3,5A zijn. Maar als je oplet zie je dat het toch nog steeds minder is dan de stroom waarmee je laad!
De andere kant op geldt dus ook!
Nu ga je een 5S accu laden, ook met 5A. Dat is een vermogen van ongeveer 20Vx5A=100Watt. De voeding moet dat vermogen ook leveren dus zal er een stroom lopen van 100W/13,8V=7,25A. Wanneer je de verliezen hier bij optelt zal je op ongeveer 8A uitkomen en dat is duidelijk hoger dan de laadstroom.
Wanneer je meer cellen in serie gaat laden of wanneer de laadstroom hoger wordt gaat het laadvermogen omhoog. Daarmee zal de stroom die de voeding moet leveren ook hoger worden.

Wat ook kan, maar vast niet echt veiliger is, is om met je dunne voeding aan de lader een loodaccu langzaam te laden. Op die loodaccu sluit je dan je lader aan als je een dikke lipo wil laden waar je geen passende voeding voor hebt.
Niet echt een voorbeeld van hoge efficiëntie, maar wel wat goedkoper waarschijnlijk dan een 32A labvoeding. [edit: nee dus, die 32Amp voeding koste maar liefst 25 euro! Koopje!]

Laatst bewerkt door een moderator:
je was me inderdaad net voor, voeding van Baco Army Goods van 32A kost je €31 inclusief verzending.

Je moet alleen even wat kabels solderen en stekkers maken, maar dat kost ook geen geld:). Zit een handleiding bij hoe je dat moet doen.

Pak echter wel een goede computerfan en maak een gat in de bovenkant vd voeding waar de fan koude lucht in kan blazen, voeding kan namelijk erg heet worden. Zonder koeler werd de omhuizing op sommige plekken toch wel 50 graden (zo voelde het, kon er niet langer dan 10 seconden mn hand op leggen)

Back