Accupack aurora 9 maken.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Wes56, 23 sep 2012.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dat is niet juist. Als dunne geleiders beter waren, dan bestonden er geen dikke geleiders...

    De doorsnede van de geleider (en het materiaal) bepalen hoe goed een geleider is. Eer strip die twee maal zo dik is, geleidt twee maal zo goed. Ook de lengte speelt een rol Een geleider die twee maal zo lang is, (bij gelijke doorsnede) geleidt twee maal zo slecht.

    Over de geleiding van de strips zou ik me bij je toepassing in een zender geen zorgen maken. Vrijwel elke koperen verbinding is goed. De verliezen in de verbinding zullen verwaarloosbaar klein zijn.

    Een draadje is makkelijker te solderen. Zoals al eerder gezegd zijn je solderingen nog niet 100%. Waarom zou je het jezelf extra moeilijk maken door strips te gebruiken als draadje net zo goed zijn.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De weerstand van een geleider is afhankelijk van drie factoren: De lengte, het oppervlak van de doorsnede en de soortelijke weerstand.
    Stel je hebt een stuk koper draad van 10 meter lang en een doorsnede van 5mm², dat is 0,000005m². De soortelijke weerstand van koper is 1,67*10^-8 of te wel 0,0000000167 Ohm · meter.
    De weerstand van die kabel is dan (10*0,0000000167)/0,000005=0,0334Ohm.
    Neem je een twee keer zo dikke kabel dan wordt de weerstand de helft, reken maar na!

    Alleen voor hoogfrequent toepassingen is het verhaal anders. Daar krijg je last van het zogeheten skineffect. Dat is het effect dat hoogfrequente stromen de eigenschap hebben om alleen langs de buitenrand van een geleider te gaan. Hoe dat komt gaat veel te ver om hier te behandelen en eerlijk gezegd snap ik dat zelf niet eens helemaal.
    In dit soort gevallen kan je beter een heleboel dunne draadjes nemen dan één hele dikke. De weerstand die de hoogfrequente stroom zal ondervinden is bij die heleboel dunne draadjes is kleiner dan bij één dikke.
    Een andere reden om vele dunne draadjes te kiezen is dat een dergelijke kabel meestal veel soepeler en dus makkelijker te gebruiken is. Dit is zeker bij onze modellen wel zo handig dus zie je veel, heel veel, dunne draadjes in je kabel. Niet vanwege het skin effect want dat treed hier echt niet op maar vanwege de soepelheid. ;)
     
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Hopelijk zal dit hier geen gevolgen hebben als je zegt dat mn solderingen niet 100% zijn.
    Dacht dat er nog zijn die met plaatjes werken om een batterij te solderen.
    Mvg Wes.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Slechte solderingen kunnen ernstige gevolgen hebben. Als de tin niet vloeit zitten de te verbinden delen niet vast, maar gebakken. Bij een flinke tik of door werking door temperatuurverschillen komt de verbinding los en dan zijn de rapen gaar...
     
  5. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik begrijp eigenlijk niet wat hier slecht is aan de solderingen.
    De tin is wel goed gevloeid.
    Had er nadien ook eens goed aan bewogen en de plaatjes zaten alleszins goed vast.
    Ik moet toch nog een grote krimpkous eromheen doen.
    Zal het misschien dan opnieuw doen met koperdraad.
    Mvg Wes.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De tin op de solderingen is niet vlak, maar zit vol met hobbels. Dat behoort vlak te zijn. Ook de tin tegen de koperen strip en de cellen behoort het hoogteverschil vloeiend te overbruggen.

    Er kunnen meerdere oorzaken zijn dat de tin niet goed heeft gevloeid. De te solderen delen zijn niet schoon geweest, je hebt tin zonder harskern gebruikt, de soldeerplek is niet heet genoeg geweest of je hebt te lang gesoldeerd waardoor de hars is verdwenen of verbrand.

    Bedenk dat goed solderen lastig is. Goed gereedschap helpt, maar het is vooral oefening.
     
  7. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Nu kreeg ik schrik en heb net de plaatjes vervangen door koperdraad.
    Volgens mij hangt dit er echt goed aan hoor.
    Met een tangetje erop te zetten komt deze echt niet los hoor. Zie foto. de rode plusdraad ook es opnieuw vertint.
    Natuurlijk kan ik tussen de cellen het moeilijk opnieuw doen maar denk dat deze wel goed zijn.
    Mn testbatterijen bovenaan heb ik niet van elkaar kunnen breken zonder de batterij op die polen te vervormen. Moest toch enige kracht uitoefenen.
    Mn soldeerbout is 100W en is soldeer 60/40 core wire.
    Mvg Wes.

    [​IMG]
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wes, mechanische sterkte is niet alles. Het feit dat je het koperdraadje er niet af kan trekken zegt niet zo veel. Als de verbinding niet ideaal is zal dat na verloop van tijd pas tevoorschijn komen. Het zijn vooral de trillingen die daar de oorzaak van zijn. Als er maar een klein stukje vast zit kan dat stevig genoeg zijn voor jouw tangetje maar voor trillingen is het niet sterk genoeg.
    Het grootste probleem is echter dat de weerstand van die verbinding ook veel groter is dan nodig. Een slechte soldering heeft zo maar 10 keer meer weerstand dan een goede. In extreme gevallen kan dat wel 100 keer meer zijn.
    Kijken we eens naar een stukje van je laatste foto.
    [​IMG]
    Bij de groene pijlen lijken de solderingen wel in orde te zijn. De foto is helaas niet echt scherp (nog iets meer afstand houden misschien?) maar het tin ziet er redelijk goed uitgevloeid uit.
    Bij de rode pijlen is de hechting van het soldeer aan de koperdraad gewoon slecht! Het is niet uitgevloeid, er zitten resten van verbrand vloeimiddel in, het is brokkelig en ziet er gewoon niet goed uit.
    Bij de lichtblauwe pijlen kan je zien hoe een goed uitgevloeid soldeer er uit moet zien. Daar kan je zien hoe het soldeer zich goed aan het koper heeft gehecht en het mooi glimmend is gebleven.
    Loop vooral die verbindingen zoals bij de rode pijlen nog eens goed na. Doe er een klein beetje nieuw vloeimiddel op en soldeer de verbinding na met een soldeerbout met een stift die een voldoende grote warmte capaciteit heeft, schoon is en de juiste temperatuur heeft. Je ziet het soldeer dan uitvloeien en de vloeimiddel resten komen dan naar boven drijven. Dat kan je eventueel met een oude tandenborstel en wat alcohol verwijderen. Als je het juiste vloeimiddel gebruikt is dat zelfs niet eens nodig!

    Zie deze kritiek alsjeblieft niet als een persoonlijke aanval op jou! Met mijn opmerkingen hoop ik je alleen te helpen. In de vele jaren dat ik al in de elektronica werk heb ik al zo veel gezien en meegemaakt dat ik durf te beweren dat ik er wel het één en ander vanaf weet. Als ik dan zoiets als dit zie kan ik niet anders dan er op reageren omdat ik weet wat het vervelende resultaat kan zijn als die persoon niet gewaarschuwd wordt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Vraag me af waarom je voor de verbinders weer voor dik koperdraad kiest. daarmee maak je het voor jezelf onnodig moeilijk. Verbinders van koperdraad dat net zo dik is als de draden op de plus- en minpool is echt voldoende.
     
  10. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Mag ik dat ook nog even bevestigen.
    Bedenk eerst wat de stroomsterkte is die het apparaat gebruikt en die waartoe de accucellen in staat zijn te leveren.
    In dit geval is dat hooguit een paar honderd mA en deze draad is gemaakt voor minstens 16A.
    Deze draad vereist om te solderen relatief veel tin en daar door veel warmte.
    En dat is nu juist wat je niet moet hebben op zo een accu cel aansluiting.
    De accu polen solderen vereist een dikke stift en een zo dun mogelijke draad om met zo min mogelijk tin zo snel mogelijk een goede doorvloeing te bereiken.
    Vergeet niet dat de overgangs weerstanden die we proberen te voorkomen ontstaan door een trein van losse contacten in een batterij houder en die is vele malen groter en minder betrouwbaar dan een kleine maar goede soldeer las.;)
    Goed bedoeld filmpje maar hier worden de accu polen ook veel te heet gestookt door een te dunne stift en er wordt overbodig vloeimiddel gebruikt.
    Als je dunnere draden kunt gebruiken doe dat dan ook.
    [media=youtube]N7aogCs1P-c[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    En welke draad zouden jullie dan nemen?
    Ik heb er nog liggen van 1,2mm gemeten met schuifmaat of zeer dun van 0,5mm. Anders deze misschien dubbel plooien als het te dun is?
    Anders is het soepele draad die ik heb van 0,75mm.
    Is hier draad tussen die ik kan gebruiken?
    Mvg Wes.
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Zowel dat van 0,5 mm als van 0,75 mm is goed bruikbaar.

    De weerstand van de draad speelt voor gebruik in een zender geen enkele rol.

    Denk er aan de draden vóór het solderen te vertinnen.
     
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Hmmm probleem is dat die 0,75mm soepele draad is.
    Alhoewel als ik hem goed vertin deze ook vast word.
    Of neem ik toch beter die 0,5mm vaste draad volgens u?
    Zoja enkel of zou ik deze dubbel leggen?Lijkt me zeer dun.
    Mvg Wes.
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Soepel draad soldeert heel gemakkelijk. Een 0,5 mm draad is echt niet te dun. Zoals al eerder aangegeven speelt te weerstand van de draad bij de stroom die de zender verbruikt geen rol. Als je een dubbele draad wilt gebruiken is daar geen bezwaar tegen. Je moet er ook zelf vertrouwen in hebben.
     
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok zal straks nog es aan het solderen gaan.
    Bedankt.
    Mvg Wes.
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Niet vergeten de oude tin van de cellen te verwijderen!
     
  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Jawel heb de oude tin niet vergeten te verwijderen.
    Hier alvast het resultaat. Heb toch voor de soepele draad 0,75mm gekozen.
    Beter dan dit krijg ik het niet.
    Moeilijk ook om de foto's scherp te krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    en seffens heeft hij zoveel aan die cellen aan het solderen geweest om jullie goeie raad op te volgen dat ze naar de kl**en zijn
    elke keer worden die kontact vlakken maar weer eens terug gloeiend heet gestookt
    en elke keer krijgen die cellen een opdoffer

    goe bezig mannen
    gr raf
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De twee rechtse solderingen lijken er goed uit te zien. Over de linkse heb in m'n twijfels, maar door het gebrek aan scherpte is het niet goed te zien. Het lijkt er op dat in het midden van de plus-pool geen tin zit. Als de pool voor het solderen niet goed schoon is gemaakt (met b.v. een stukje schuurpapier) hecht de tin niet.

    Het solderen gaat in ieder geval veel beter.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Ik vraag me af of je een soldeerbout gebruik met voldoende warmte capaciteit. De middelste soldering zit er hier goed uit, niets meer aan doen maar de meest linkse is gewoon een ramp. Er is een stukje koperdraad te zien waar helemaal geen tin in is gevloeid. Er zitten bolletjes soldeer op en de hele verbinding zier er gewoon niet uit. Het is net alsof de soldeerstift te ver is afgekoeld tijdens het solderen.
    Wat ik zo gek vind is dat de middelste verbinding wel voldoende gevloeid heeft en er zoals gezegd goed uit ziet. De linkse is kleiner en zou toch net zo goed moeten kunnen vloeien. 8O

    Dan is er de waarschuwing van RAF, die is niet misselijk en volledig juist! Iedere keer die cellen weer opstoken vinden ze echt niet fijn.

    Even het in focus krijgen van het onderwerp. Kijk eens hoe de auto focus van je toestel ingesteld staat. Waarschijnlijk stelt hij scherp op meerdere plaatsen verdeeld over het scherm. De tafel en de bankschroef zijn wel scherp.
    Probeer of je de focus zo kunt instellen dat hij alleen op het midden scherp stelt. Houd het midden dan op de bovenkant van de cellen en maak de foto. Dan zou de bovenkant van de cellen toch scherp moeten zijn denk ik.
     

Deel Deze Pagina