accupack voor robbe arcus

• Topicstarter Topicstarter SveGo
  • Startdatum Startdatum
S

SveGo

Guest
Hallo,

Ik ben van plan om een Robbe Arcus aan te schaffen.
Echter, voorlopig ben ik nog niet van plan om een lipo accu te nemen, maar gewoon ouderwetse NiMh cellen hiervoor te gaan gebruiken.
Echter nu vroeg ik mij de volgende dingen af:
- hoeveel cellen kan ik het beste nemen (welk voltage moet ik bereiken?)
- welke afmeting kunnen de cellen hebben (hoe groot is de uitsparing onder de vleugels? ik heb al gelezen dat sommige problemen hadden om hun lipo's erin te proppen?)
- kan ik een 'standaard' pack erin kwijt (2 cellen breed, 2-3 lang) of kan ik beter een eigen pack samenstellen door alle losse cellen op een rij te zetten?

ps:
ik ben van plan de 'complete' set(incl borstelloze motor, regelaar en servo's) van Coenraad te nemen

Ik kan je niks vertellen over nicads, maar ik heb even mijn Arcus romp erbij gepakt om op te meten, voor zover ik erbij kom...
Recht onder de vleugel is een rechthoekige "bak" van ongeveer 3,5 cm breed, 5 cm lang en 13 à 14 mm diep. Deze bak zit ongeveer in het zwaartepunt.
Boven deze bak is ook ruimte, 5 cm breed, 15 cm lang en plm. 3,5 cm hoog, maar naar achteren lager wordend. Bovendien heb je al gelezen dat de roerservo in de weg zit bij de toegang tot deze ruimte; als je er een pakket van 1 cm dik in schuift ga je waarschijnlijk net over de servo heen... misschien is een nicad cel dun genoeg. (Ik moet erbij zeggen dat de manual aangeeft dat de servo's op houten balkjes vastgezet moeten worden, maar bij mijn ARF Arcus zijn ze met smeltlijm rechtstreeks in hun docks gelijmd en dat zit prima, en op die manier hou je dus iets meer ruimte over tussen de servo en het "dak" van de accuruimte. Als je ze op balkjes schroeft zal de toegang iets lager zijn.)
Een korte accu, zoals een 3S lipo, gaat in dat diepere vak en kan daardoor wat meer dikte hebben, maar meer dan 2,2 cm moet het niet zijn.

Ik neem aan dat je nicads wil gebruiken omdat je die al hebt...? Want een geschikte lipo komt bij bv. UnitedHobbies op $15 (+verzendkosten) en dat geeft warschijnlijk wel veel meer power.

Succes!
Bart Doets

Back