Accupackje micro magic

Ik heb pas een micro magic zeilbootje, met een oude robbe lader zonder automatische afslag. Ik heb nog wel een imax b6 . Maar wat is een veilige laadstroom? Het zijn eigenlijk 4 aaa batterijen in serie. Per batterij 800mAh.
Die imax is een snellader, en ik weet eigenlijk niet of dit kan met aaa batterijen. Heb geladen met 2.0 maar toen werd het pakje vrij snel heet. Dus maar wat minder 1.0. Maar ik vond het toch nog behoorijk warm worden.
Gr.Leo

2 ampere gaat een setje AAA batterijen inderdaad niet lekker vinden , dat is veeeeeeeelste veel voor die kleine celletjes.

Zulke cellen doe je laden op 1/10de van de capaciteit in dit geval dus met 80mA...

Waarschijnlijk zal de Imax niet lager kunnen als 0,1A dus zou ik dat maar gewoon aanhouden. Daar kunnen de celletjes veel beter tegen en dan zullen ze ook minder warm worden.

Wil je snelladen moet je niet verder gaan dan 0.8A , maar ook dan zullen ze het nog wat warm gaan krijgen en waarschijnlijk eerder de geest gaan geven.

Ik laad mijn Eneloop pakketje, AAA cellen van ca 950 mAh, op 0.2 of 0.3 A. Dan worden de cellen lichtjes warm, en slaat de lader mooi af als de accu maximaal vol is. Ik heb wel de delta peak spanning voor NiMh op de B6 lader op de laagste waarde, ik dacht 5 mV, gezet. Dan slaat de lader sneller af, en worden de cellen merkbaar minder warm. Op een volgeladen pakket kan ik uren varen met mijn Micro Magic. Als tenminste niet, zoals vandaag, de grootschoot knapt...

De Imax B6 kan inderdaad niet lager dan 0.1 A laadstroom.

Ik had gedacht dat 4 aaa batterijen van 800mAh 3200mAh was,dus daarom hoger ingesteld. Klopt deze redenering niet schijnbaar?

Bij serieschakeling wordt de totale spanning som van de deel-spanningen, capaciteit blijft hetzelfde.
Bij parallelschakeling wordt de totale capaciteit de som van de deel-capaciteiten, spanning blijft hetzelfde. (Accu's met verschillende spanningen parallel schakelen geeft vuurwerk!!!)
Speel maar eens met de eerste twee tooltjes hier (andere tooltjes zijn ook zeeeeeer nuttig)
R/C Calculations (ook bruikbaar voor andere accu's, enige verschil is de celspanning)

Het is niet zozeer formaat of capaciteit die bepaalt of een cel snellaadbaar is, het gaat met name om de inwendige opbouw van de elektroden. Met 0,1C (= langzaam laden) kan het nooit fout gaan, gedurende 14uur, ongeacht de beginladingstoestand. Geen probleem als je vergeet uit te schakelen, maar moet je geen gewoonte van maken, en ook niet dagen achtereen aan lader laten hangen. Wat is het merk/type van de cellen Leo?

'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

Ik had gedacht dat 4 aaa batterijen van 800mAh 3200mAh was,dus daarom hoger ingesteld. Klopt deze redenering niet schijnbaar?

Inmiddels zal duidelijk zijn dat het anders werkt. Maar geen paniek, de Micro Magic verbruikt zeer weinig. Per uur zeilen wordt er rond de 100 mAh verbruikt, dus met 800 mAh kun je uren zeilen. Je eigen accu zal eerder leeg zijn dan die van je zeilbootje, denk ik. ;-)

Ik heb het vast ooit geleerd op school, maar dat is heeeeel lang geleden. Maar het is me nu duidelijk. Bedankt allemaal.
Gr.Leo

Back