Accupacks voor startbox; met normale lader laden?

• Topicstarter Topicstarter Wim-Leen
  • Startdatum Startdatum
W

Wim-Leen

Guest
Hoi; ik heb een serpent startbox waar twee accupacks van 7,2V in zitten.
Nu heb ik er geen lader bij en vraag mij af of ik nu echt een hele speciale lader moet kopen of dat ik pakje voor pakje eventueel ook met een vrij normale lader kan laden.
Met zo'n universele lader kan je vaak de spanning op 7,5V instellen....dat lijkt mij wel wat.......?
Maarja; hoe lang dan?
Hoeveel Mah staat er niet op btw.
ik weet dat het niet optimaal is om met een universele lader die dingen op te laden, maarja, het moet maar even.

Ik denk dat die lader een normale voeding is en geen lader....

Ik raad je aan om naar een simpel snelladertje uit te kijken, de Jamara Xpeak-3+ is bv. een heel leuk ladertje waar je alles mee kunt laden. Dit ladertje wordt onder div. namen verkocht en sommigen hier op het forum weten hem al voor 60 euro te vinden.

Snuffel anders eens hier bij het te koop gedeelte naar bv. een Robbe Infinity of Powerpeak lader, die worden met regelmaat goedkoop aangeboden.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=33772

Pffff.....50 euro......
Dan toch maar een draadje naar de accu ben ik bang.
Maar het grote verschil in een voeding en een lader is toch voornamelijk de stroom die hij afgeeft? Ik heb hier wel een dikke trafo liggen die wel een paar ampjes wegduwt en 15 Volt levert; laadt ik ze tegelijk.......

NiCd/NiMH cellen moeten met een constante stroom geladen worden, niet met een constante spanning. De universele lader die jij bedoelt is dus niet geschikt.

Je kunt ook eens naar deze kijken:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=34132
Dan moet je gewoon de tijd in de gaten houden....

Heel vroeger heb ik ook accu's geladen met een autoacculader. Op de langzaam stand deed het zo'n 4A op de meter, het is dan wel goed de temperatuur in de gaten houden, als die warm wordt is die vol. Gezien je beroep heb je wel zo'n ding tot je beschikking, misschien zelfs een regelbare ?

Okee, daar heb ik nu op geboden, die komt meer in mijn straatje ;)
Maargoed; tijd in de gaten houden? Hoe precies? Ik heb die accu's er even uit gehad en ze zijn 1900Mah; gewoon 500 Ma laden en dat 4 uurtjes?
Of zie ik het nu erg simpel?

Thanx voor de link, had hem niet gezien.

Dat zie je goed mits je er zeker van bent dat die accu's leeg zijn. overigens id de laadtijd 1.4x langer dan de capaciteit gedeeld door de laadstroom wegens wat verliezen tijdens het laadproces.

Zit ook een 150mA stand op waarmee je redelijk veilig wel een nacht kan door laden omdat je op 1/10e van de capaciteit laadt.

Staat er nog 1 daar te koop, een Graupner multilader geloof ik.

Back