accuproblemen bij regelaar zonder bec

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
ik bouw een zesmotorig vliegtuig met 6 st. speed 400, geregeld met een V40 van graupner.Deze heeft geen bec. De ontvanger heeft dus een eigen accu 4x nimh.Bij het in bedrijfstellen bleek dat de kanalen waar servos op zijn aangesloten de regelaar beinvloeden als er wordt gestuurd. Ik heb nu de min van de vliegaccu verbonden met de min rail van de ontvanger en het is nu een stuk minder maar nog niet over. De verbinding is gemaakt met een gewoon servosnoer waarvan de min aan de min van de vliegaccu is gesoldeerd.Ik wil de storing toch wel graag helemaal kwijt. Weet iemand raad? Bij voorbaat dank.

De meest waarschijnlijke oorzaak van het probleem is spanningsinstabiliteit, veroorzaak door een te zwakke accu, een slechte aan-uit schakelaar, te lange voedingsdraden en/of slechte stekkerverbindingen. De accu zonder aan-uit schakelaar rechtstreeks op de ontvanger aansluiten is het eerste, wat ik zelf als eerste testje zou uitvoeren.

De doorverbinding met de vliegaccu is beslist geen goede oplossing. Het is overigens wel verrassend, dat het effect heeft op de storing. Een V40 regelaar heeft een opto-coupler aan boord. D.m.v. licht wordt hiermee het ontvangersignaal overgebracht op de regelaar (een led schijnt op een lichtgevoelige transistor; led + transistor zitten in een ic-behuizing). De bedoeling hiervan is, dat er een volledige elektrische scheiding is tussen motor-regelaar-accu enerzijds en ontvanger-servo's-ontvangeraccu anderzijds. De kans, dat de ontvanger storingen van de motor(en) oppikt, wordt hierdoor beduidend minder. Door de gemaakte doorverbinding wordt het effect van de opto-coupler teniet gedaan.

Back