accus allemaal snel vol: vreemd

• Topicstarter Topicstarter Dudok12
  • Startdatum Startdatum
D

Dudok12

Guest
Na maanden heb ik weer gereden met de Stampede VXL. Had al mijn accus mee (2x NiMH 3000 mAh, 2S lipo 3400 mAh, 2S lipo 4000 mAh). Had deze enkele maanden geleden op-/ bijgeladen.

De lipo's waren snel leeg (na 5 minuten low voltage protection) en de NiMH waren nog sneller leeg. Heb helaas niet gemeten hoeveel Volt erin zat voor of na het rijden.

Heb net de accus geladen met de Ultramat 8 zoals ik normaal doe: 3 A, 5 mV/cel delta-peak. De accus waren erg snel vol: 35 minuten en de 4000 mAh lipo was na 17 minuten al vol. Heb voltages gemeten: 8.4V voor de lipo's en 8.3V NiMHs... Normaal kost het iets meer dan een uur voor de NiMH en tot 70-90 minuten voor de lipo's.

Snap er nix van: auto wilde niet meer rijden, zo leeg waren de accus, maar de oplaadtijden doen vermoeden dat de accus helemaal niet leeg waren...

Zijn al mijn accus stuk, is mijn lader stuk of is de VXL snelheidsregelaar verdacht? Alvast dank voor de suggesties?

het kan ook door de kou komen dat de accu's capicteit verliezen en daardoor sneller ''leeg'' zijn, als je dan thuis komt (waar het warm is) krijgen ze hun capicteit weer terug, oftewel je hebt ze wss niet leegereden door de kou

ik heb dit ook gehad met mijn accu's. Deze waren ook heel erg snel vol. Ik heb deze accu's opnieuw in de lader gestopt om hem weer te laden. ipv. dat ie na 10sec afpiept dat ie vol zit, ging hij gewoon 10min door. Na deze 10min opnieuw gedaan en toen sloeg ie na een minuut af. Toen ik er mee ging rijden zat deze gewoon vol en had ik maximale rijtijd. Als ik de accu nu oplaad zit ie meteen vol en heb ik ook een lange rijtijd welke ik altijd heb gehad. Ik denk dus dat je de accu's als het ware wat voller moet gooien dan de lader aan geeft. Ik weet niet zeker of dit zo is en zeker met de lipo's zou ik hier mee oppassen. bij mij werkte het wel. Ik had dit met 3300 nimh accu's.

Het kan zijn dat je je accu's te lang hebt laten liggen, dan lopen ze door de lekstroom te ver leeg. Wat je kan proberen is om ze met een lage stroom te laden, en zo een paar keer cyclen.

LiPo's hebben voor zover ik weet een lagere lekstroom. Ook zouden lipo's wanneer ze te ver leeg raken gaan opbollen, maar dan moet je ze ook wel héél erg lang laten liggen. Ik denk niet dat dit bij jou van toepassing is ;)

Je beschrijft precies het geheugeneffect (zoals Lochii al aangeeft). Even met een lage laadstroom opladen (<0.5C), dan rustig ontladen en weer langzaam opladen, en laat hem een nachtje op 'trickle charge' staan om ze te vormen. Dat zou moeten helpen :).

Voor je lipo's: even balanceren. Meer kan je niet doen, diepe ontladingen zijn alleen maar slecht. Als je ze langere tijd laat liggen, doe dat dan op ong. 2/3 lading.

Zijn al mijn accus stuk, is mijn lader stuk of is de VXL snelheidsregelaar verdacht? Alvast dank voor de suggesties?
De regelaar kan op 2 afslagen ingesteld worden lipo en nimr .
de lipo stand slaat soms redelijk vroeg af ,maar ook kunnen je accu,s minder zijn geworden .
groeten Wiebe,

Dank voor de adviezen!
@Wiebe: ik stel op de regelaar in wat voor accus erin zitten, want op de lipo stand is met een NiMH niet te rijden.

Bij het laden van de lipo's heb sluit ik het balanceer stekkertje altijd aan en check of het balancer lampje brand.

Ik heb in oktober voor het laatst gereden en toen de accus vol op de plank gelegd. In december heb ik ze nog een keer geladen tot vol. Voor het laden heb ik toen de voltages gemeten en waren OK (>8V). Laden ging vrij snel (~30 minuten/accu). Gister dus met deze accus gereden en er was maar heel kort mee te rijden, terwijl het opladen veel te kort duurde...

Zou er nu dus al sprake van een geheugen effect zijn, bij zowel de lipo's als de NiMHs? Heb ze vorig jaar zomer gekocht...

Als het weer het toelaat, zal ik de accus weer leeg rijden en dan eens op 1/2 C laden, om te zien of dit helpt...

Laatst bewerkt door een moderator:
Back