Accu's even snel bijladen, mag dit?

• Topicstarter Topicstarter skywalker
  • Startdatum Startdatum
S

skywalker

Guest
Heb een vraagje over het ontladen van NiMH accu's, het gemakkelijkste (en het leukste :D ) is om de accu's leeg te vliegen. In de wintertijd vlieg ik niet zo vaak, om de accu's weer in optimale conditie te krijgen voor het vliegen moet je ze eerst ontladen en vervolgens weer opladen. Ik heb gehoord dat je dit het beste met een lampje kunt doen. Nu roept dit 2 vragen bij me op:
-is dit inderdaad de beste manier?
-hoe moet ik dit aanpakken, een fitting met draadjes eraan, 100 watt lampje erin, accu eraan en ontladen? Of moet ik het op een andere manier aanpakken?

Groeten Marc

De meest simpele methode is de accu op je regelaar aansluiten en de motor laten draaien. Niet direct volgas maar rustig aan. Daarna weer laden en op de zelfde manier ontladen en langzaam de stroom opvoeren door de motor harder te laten draaien. Na een keer of twee drie zo te laden en ontladen zal je accu weer op peil zijn. Toch zal hij in de loop van de tijd nog iets "beter" worden maar of je dat zal merken? ik denk het niet echt.
Waarom ontladen met je regelaar? Daar zit een betrouwbare afslag ingebouwd die het ontladen stopt als de accu leeg is. Zo voorkom je te ver ontladen en schade aan de accu.

Je kan ook een snellader kopen met ontlaad vunctie, deze zet je dan op ontladen/laden. Zo doe ik het, bij die van mij kan het zelfs 4xontladen/laden, indien je de accu lang niet meer hebt gebruikt.

Bedankt Ernst en excalibar :D

Een goede lader heeft een automatische afslag als de accu vol is, geldt dit ook bij het ontladen? Dus als de accu voldoende ontladen is hij ook automatisch afslaat. Dan zou een lader de meest elegante oplossing zijn. (Het is nogal gehorig bij mij thuis, de buren zullen blij zijn met het geloei van een electromotor :D )

Dit ontladen en opladen achter elkaar, kun je dit zodanig instellen dat dit automatisch gebeurt of moet je erbij blijven om de knoppen te bedienen? Wat voor een lader is hier geschikt voor? welke gebruiken jullie? Ik zit zelf te denken aan een ultramat 12 lader, misschien dat iemand hem kent of hem zelf heeft.

Nog even een aanvulling op het vorige bericht, ik zit op het forum te lezen over laders en accu's (interessante materie trouwens :D ).

Nu vraag ik me af wat het nut van ontladen is, ik lees meerdere malen dat NiMH accu's geen geheugen-effect hebben.

Nu ga ik wat dingen zeggen, ik zou graag van jullie willen horen of het klopt wat ik zeg, ik ben benieuwd....

Is het niet het beste om de NiMH accu's (ze hebben een tijdje gelegen, weet niet of ze 30, 50 of 80% vol zijn) aan de lader aan te sluiten en bij te laden totdat ze weer vol zijn, ik neem aan dat een goede lader aan de accu "merkt" dat ie vol is. In de winter is het op onverwachte momenten mooi weer en dan wil je niet met half-volle (of half-lege accu's voor de pessimisten :wink: ) op het veld staan. Dus ik gooi de accu's op de lader en laad ze even snel bij........ de lader piept wel wanneer ze vol zijn. En dan op naar het veld :D

Mag dit? Klopt mijn redenatie? Zo niet, wat klopt er dan niet aan......

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Een goede lader zal de accu laden en stoppen als hij vol is. Dat gebeurt meestal door de detectie van de delta piek. Sommige van de meest moderne laders gebruiken de inflex methode die wat veiliger is dan de delta piek methode. Veel NiMH fabrikanten raden een temperatuur sensor aan om te detecteren dat de accu vol is. Deze methode wordt in de modelbouw echter niet zo veel gebruikt, hooguit als "extra" beveiliging.
Met de zoekfunctie van dit forum kan je wel vinden wat deze methodes inhouden, er is al veel over geschreven.

Je redenatie klopt. Het is zelfs aan te raden dat te doen. NiMH cellen kunnen veel energie bevatten maar ze hebben ook een nadeel. De zelfontlading van NiMH is een stuk groter dan NiCad. Dat wil zeggen dat een volledig geladen NiMH accu die een paar dagen heeft gelegen al een aantal procenten van zijn lading kwijt is. Dus kort voordat je de accu gaat gebruiken hem nog even "optoppen" kan zinvol zijn.

skywalker zei:
Heb een vraagje over het ontladen van NiMH accu's

Gewoon niet doen, extra ontladen van NiMh cellen is niet nodig, bij de Nicads was dit wel van belang maar voor NiMh niet meer nodig, gewoon gebruiken, opladen en weer gebruiken................................

fbk zei:
skywalker zei:
Heb een vraagje over het ontladen van NiMH accu's

Gewoon niet doen, extra ontladen van NiMh cellen is niet nodig, bij de Nicads was dit wel van belang maar voor NiMh niet meer nodig, gewoon gebruiken, opladen en weer gebruiken................................
Klopt bijna helemaal. Ook voor Nicad's is het vrijwel niet nodig! Één tot twee keer per jaar is al ruim voldoende. Het "geheugeneffect" waar iedereen zo bang voor is (gemaakt) bestaat zo goed als helemaal niet meer, al vele vele jaren niet meer.
Het enige waar het geheel ontladen wel goed voor is, is het weer gelijk krijgen van alle cellen in het pakket. Dat geldt voor NiCad als NiMH in gelijke mate. Nu zullen de cellen maar een heel klein beetje "uit de pas" gaan lopen met elkaar dus is één tot twee keer per jaar ruimschoots voldoen om dat voor elkaar te krijgen. Je kan dan tegelijkertijd kijken of de capaciteid van de accu nog voldoende is.

Back