Accu's met soldeerlip solderen.???

Wie weet wat ik het beste kan doen met het volgende: :?

*Ik wil een accupack samenstellen zoals op de eerste foto te zien is.
*Nu heb ik cellen gekocht met een soldeerlip.(zie foto 2)

-Moet ik de lippen nu verwijderen of laten zitten?
-En als ik ze laat zitten, hoe kan ik ze dan het beste solderen? En dan met name bij de "kop/staart" verbinding.

IMG_092620small.jpg

PICT0178.jpg

Ik haal zelf de "lippen" altijd zo veel mogelijk weg tot dat je enkel de 2 puntlas puntjes nog ziet zitten. Daarna met een schuurpapiertje over de cel heen om een beter contact-oppervlak te creeëren.

De lips's kunnen niet zo heel erg veel vermogen leveren, in ieder geval minder dan een draad. Tevens is een draad ook handzamer. Dus ik haal ze altijd weg.

Groet Robert

Oké.
Maar nu heb ik al een paar keer op dit forum gelezen dat het solderen van cellen niet gemakkelijk gaat met een soldeerstation van bijv. 35/50 Watt.
Ook las ik dat een eenvoudige soldeerbout van 100 Watt bij de Praxis goed genoeg is voor deze klus.
Zijn dit fabeltjes of werkt het echt? :?

zoom_zoom zei:
*Ik wil een accupack samenstellen zoals op de eerste foto te zien is...
Ik hoop dat je een betere soldeerverbinding wilt maken, op de foto's is duidelijk te zien dat een te lichte soldeerbout is gebruikt. 100Watt is geen fabeltje (kan het ook niet zijn, '100Watt' heb ik meerdere malen gepost :)). Als je de tip van een te lichte soldeerbout tegen de cel houdt, koelt de tip meteen af.

In het eerste bericht van deze discussie, vind je een aantal links met soldeertips:
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

2brothersrc in bussem verkoopt een hamerkop soldeerbout a 100W deze is zeer geschikt om accus mee te solderen zit zowel een brede punt bij als een hamerkop om accus tegen mekaar aan te solderen.

kost net geen 20 euro zo uit mijn hoofd

Oké bedankt voor de tips / link's :wink:

Ik heb bij Conrad een 100 Watt soldeerbout + soldeerdraad met "vloeimiddelkern" besteld.
Het T-stuk oftewel een hamerkop maak ik zelf van een stuk masief koper.
De prijs van de soldeerbout viel mij 100% mee. (€9,95) :D

Volgens mij is het X3 chassis niet gemaakt om 2 cellen met een hamerkop soldeerbout gesoldeerd in weg te leggen.

gen2hybridbottom.jpg

Je zult dan het spijltje er tussenuit moeten halen.

Maar hier staat de hele uitleg:
http://www.aktionrc.com/tips.html

Roelof zei:
Volgens mij is het X3 chassis niet gemaakt om 2 cellen met een hamerkop soldeerbout gesoldeerd in weg te leggen.

Je zult dan het spijltje er tussenuit moeten halen.

Maar hier staat de hele uitleg:
http://www.aktionrc.com/tips.html

Ja dat klopt. Ik heb de uitleg al eens gelezen.Ik weet echter nog niet wat ik ga doen. Mischien moet ik die afstand van ± 4mm wel aanhouden om het bodemplaatje origineel te laten.
Ik ben voorlopig nog niet klaar met het "540 project" Ik wacht al ruim 5 weken op een VCS microshock :? :? .
Ik heb dus alle tijd om de accu's op een goede/juiste manier te solderen.

Dat T-stuk ga ik evengoed maken.(kleine moeite , altijd makkelijk :wink: ).

Back