Accu's mishandeld en nu?

Discussie in 'Electronica' gestart door hubris, 30 apr 2010.

  1. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Zoals sommigen van jullie weten heb ik mijn heli (Raptor 50) ongeveer een jaar aan de grond gehouden. De twee belangrijkste redenen hiervoor waren een gebrek aan vertrouwen in mijn machine en gebrek aan centen om 'foutjes' te kunnen herstellen.

    Helaas heb ik niet echt goede zorg besteed aan het goed houden van de accu's. Om precies te zijn, accu van de heli (ontvangeraccu) zit daar nog steeds op, de zenderaccu is in de zender blijven zitten, en de reserves voor beiden liggen ergens in een laatje...

    In de afgelopen week het plan weer opgevat om opnieuw te gaan beginnen met vliegen. Sims geïnstalleerd, kleine heli'tje (Honey Bee CP) alweer een paar keer uitgelaten en ook maar eens gekeken hoe het met de accu's stond.

    De duralite ontvangeraccu gaf nog geen 3,3 Volt, die van de zender net geen 5. Na zo'n twee uur aan de laders zat de zenderaccu (weer) aan 9.6v. De duralite kwam echter niet boven de 6 volt onbelast en met 1,5 Amp belasting zakte hij snel terug van 4,5v naar zo'n 3,8v.

    Ik vraag me nu af of ik deze mishandelde accu's nog kan redden, of dat ik er beter aan doe om "gewoon" nieuwe aan te schaffen.

    Mijn rappie staat trouwens bij mij ouders geparkeerd en de typenrs van de accu's weet ik even niet uit mijn hoofd. Deze zal ik asap erbij zoeken. Voor nu even een indicatie:
    https://duraliteflightsystems.com/index.php?route=product/product&product_id=168
    &
    http://www.futaba-rc.com/batteries/futm1465-b.jpg

     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2010
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Lithium accu's kunnen slecht tegen diepontlading. Dat je die niet meer aan de praat krijgt, is niet vreemd. Ni-Cd accu's verdragen dit beter. Een paar keer testen of de gebruikstijd en spanning in orde zijn voor je ze weer vertrouwd
     
  3. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik denk dat het het best en veiligst is om ze gewoon te vervangen helaas. Zeker je ontvangeraccu, die geeft geen waarschuwing voordat hij leeg is. Je zenderaccu kan je misschien nog een paar keer cyclen om te kijken of die weer tot leven komt.
     
  4. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik was er al bang voor, maar liever nieuwe accu's dan de hele machine de grond in door stroomproblemen! ;)
     
  5. JiB

    JiB Guest

    Sowieso is het niet slecht om je accus te vervangen. NiMH's hebben de vervelende neiging om uit zichzelf leeg te lopen zoals je gemerkt hebt. LiIon en Lipo doen dat veel minder. Daarbij zal je ontvangeraccu een stuk lichter zijn als je overschakelt op Lipo, zelfs met een spanningsregelaar ('ubec') er tussen. Je moet er wel een geschikte lader voor hebben natuurlijk.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  7. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Voor het geld hoeft je het iig niet te laten,
    zolang je je maar niet laat afzetten (75 dollar voor een ontvanger accutje.. :().
     
  8. JiB

    JiB Guest

    Ja, maar dan heb je wel een hele speciale die je vliegtuig beschermt tegen neerstorten!
     
  9. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    *grinnik* Ik heb meer aan een heli met Airbag in het landingsgestel, denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2010
  10. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Tsja, als ik dan toch weer ga beginnen, dan maar meteen goed :p

    Dus advies rondom nieuwe accu's (voor zowel zender als ontvanger), extra benodigdheden zoals een regelaar en balancer en een goede lader zijn van harte welkom! :)
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoe oud is de zender-accu ? grote kans dat die accu het nog prima doet.

    De ontvangeraccu moet je wel vervangen.
     
  12. JiB

    JiB Guest

    Accu laders,
    TURNIGY MEGA 400W Charger $79.95
    Helaas zijn de meeste laders bij HK weer uitverkocht, maar dit is ook een goede deal:
    DealExtreme: $42.79 iMAX B6 + voeding Adaptor board

    Accus moet je zelf even uitzoeken, wat je nodig hebt hangt af van hoeveel stroom je nodig hebt, maar echt duur zijn Lipos niet meer, zeker als je zoals jij geen hoge C waardes nodig hebt.
    dit gadget zal ook nog wel eens handig voor je kunnen zijn als je vaker je accu vergeet los te koppelen.

    Je kan een Lipo in je zender stoppen, maar die 3e cel is meestal nutteloos als het voltage intern naar 5 volt gebracht word. Dan zou je ook eens
    hier kunnen kijken. Hk heeft overigens ook tx accus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2010
  13. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Hij is ongeveer 2,5 jaar oud. En lijkt nu, na een paar keer ont- en opladen, weer steeds beter te functioneren.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Gewoon gebruiken dus ! 2,5 jaar is niet oud voor een zenderaccu.
     
  15. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Gelukkig! Dat scheelt toch wel weer in de portemonnee...
    Welk merk is aan te raden voor de ontvangeraccu? En wat is "beter", NiMH of LiPo ? En vooral.. waarom?
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een vier cellen Ni-Cd accu voldoet uitstekend als ontvangeraccu. Ni-MH kan ook, maar heeft een wat grotere zelfontlading. Op zich is dat niet erg. Voor je gaat vliegen laadt je toch altijd je ontvangeraccu. Extra voordeel, het laden van Ni-** is met hele simpele middelen te doen.

    Li-Po als ontvangeraccu is ook mogelijk. Alleen is de spanning van 2 Li-Po cellen te hoog om rechtstreeks voor ontvanger en servo's te gebruiken. Daar moet een limiter tussen die de spanning verlaagt. Dat betekent extra apparatuur, die defect kan raken. Wat er niet in zit, kan ook niet kapot.

    Li-Po's moeten goed behandeld worden. Je hebt een speciale Li-Po lader nodig.

    De gewichtsbesparing van een Li-Po t.o.v. een Ni-** accu gaat, omdat een limiter nodig is, deels weer verloren.

    Daarbij kunnen Li-Po's niet tegen diep-ontladen en de limiter beveiligt de Li-Po hiet niet tegen.

    Een keer per ongeluk de ontvanger aan laten staan kost je meteen een nieuwe Li-Po
     
  17. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    ik zou absoluut geen risico nemen en deze gewoon vervangen,
    als je in de lucht vast stelt dat je accu niet meer voldoet zit je vlug aan de grond
    zowel met je heli als financiëel (lol)
     
  18. winkje

    winkje

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Houten
    Hi,

    Overweeg de eneloop cellen anders eens. Is een NiMH variant die bijzonder weinig zelfontlading kent. Ik heb deze in het verleden gebruikt en zelfs na een maand wegleggen was er amper iets van de capaciteit verdwenen. Ze zijn wat duurder in aanschaf maar mij waren ze dat wel waard.....

    Groet, vincent
     
  19. P.E.T.E.R

    P.E.T.E.R

    Lid geworden:
    13 jun 2007
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Kapelle
    Gebruik nu al meer dan een jaar de eneloops en ze zijn fantastisch. Je kunt ze gerust een jaar laten liggen en dan zonder te laden gebruiken, ze lopen echt nauwelijks leeg.
    Ik gebruik ze voornamelijk in een flitser en merk ook dat ze heel veel stroom kunnen leveren. Gebruikte hiervoor GP's maar die halen het er echt niet bij. Zou ze zeker overwegen.
     
  20. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    'k Ben even rond aan het kijken geweest, maar snap jullie suggesties nog niet helemaal, ben ik bang.
    Zelf heb ik een aantal gewone Eneloop Penlite batterijen voor de zender van mijn Esky HB CP2, dit werkt inderdaad geweldig! Maar nu gaat het om een accupack die ik rechtstreeks op de electronica van mijn heli aan kan sluiten.

    Op dit moment zit er nog een Duralite 7.4v (rest gegevens weet ik nog steeds niet uit mijn hoofd) ontvangeraccu in. Ik heb echter nog geen Eneloop-accupacks gevonden die hiermee vergelijkbaar zijn.

    Zoek ik verkeerd/naar het verkeerde? Heeft iemand misschien een voorbeeld voor het gebruik van Eneloops? En welk voltage heb ik nodig? 7.4v of meer/minder?
     

Deel Deze Pagina